Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elektrisk huvudbrytare
830 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Elektrisk huvudbrytare

Måste få hjälp att förstå varför bild nr 3 inte är tillåten..
Så här, den tänkta bilen är helt analog, ingen elektronik förutom
Tändmodul och bränslerelä som har några kloka kretsar i sig.
Så i min värld om bilen kopplas enl bild 3 så dör bilen direkt?

För jag klipper tändspole, bränslepumpar.. eller är det för att förhindra en möjlig batteri brand??

[/img]

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4589



Vid en kabelbrand kan startmotorn börja gå i alt 3.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Jovisst, men vad skall hända förutom att startmotorn snurrar, motorn kan inte starta??

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Om man meckar ihop det så här så bör det klara en nödstopp, samt klara sig med en solenoid:


_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4589



Re:

Jovani skrev:
Jovisst, men vad skall hända förutom att startmotorn snurrar, motorn kan inte starta??


Om växel ligger i kommer bilen att röra på sig.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9494



Har du inte plats med en brytare nära batteriet så du kan bryta allt?
För som sagt du vill inte ha en motor som plötsligt börjar snurra fast att brytaren är avslagen, dels om växel är i men även att den då pumpar olja och om en oljeslang brunnit av så fortsätter den pumpa ut olja som göder elden..

Jag har en fjärrstyrd Cartek och den sitter på minus kabeln direkt intill batteriet, för du vill ju inte att höljet på kablar mellan batteri och brytare bränns sönder och att det då plötsligt blir kontakt i batteriet även fast brytaren är av.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Det är ju inte bara det, du har fortfarande en spänningsatt rejält grov kabel som kan starta en brand när du kraschat om kabeln hamnat i kläm/blivit skadad. När du får en kortslutning i den kabeln mot jord börjar det brinna rätt fort.

Brytaren bör med andra ord sitta så nära batteriet det går och bryta bort så mycket som möjligt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Några åsikter om solenoid skissen/kopplingen från DTM tiden?
Både startmotorns & generatorns kabel går genom torpeden med förskruvningar i rostfritt (var sin) och sedan förlagd på kardantunneln.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jovani skrev:
Några åsikter om solenoid skissen/kopplingen från DTM tiden?


Satt brytaren på minusledningen till "ignition switch" så funkar det rent elektriskt. Men jag kommer aldrig att koppla så där, en solenoid kan hänga (bränna ihop) sig vid extrem strömrusning och ytterligare en felkälla i kretsen.

Keep it simple.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
Ja, styrkretsen ute å inne bryter jorden (-) till solenoiden.
Startmotorn är på 0,9kw, bosch solenoiden är klassad för 150A kontinuerligt uttag, långt högre under kortare stunder, generatorn är på 40A och lever ett lungt liv elektriskt sett.

Totala strömförbrukningen om jag räknat rätt med lamporna mm är på är ca 25A.
Är lamporna av, så är det bara instrument tändning, pumpar som drar ström.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



Det finns lite tips/diskussion av och med Patrik Skoog i min tråd här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100391&postdays=0&posto . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3479


Trådstartare
De var en bra tråd thumbs up

Måste nog kolla vart denna bilen klassar in, eftersom det är en replica på en 85a grpA

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Re:

steffe skrev:
Jovani skrev:
Några åsikter om solenoid skissen/kopplingen från DTM tiden?


Satt brytaren på minusledningen till "ignition switch" så funkar det rent elektriskt. Men jag kommer aldrig att koppla så där, en solenoid kan hänga (bränna ihop) sig vid extrem strömrusning och ytterligare en felkälla i kretsen.

Keep it simple.


Jag har en Cartek elektrisk som bryter minus och där brände enheten ihop så den slutade bryta så det är ingen bra lösning direkt

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5299



Re:

Babbe skrev:
steffe skrev:
Jovani skrev:
Några åsikter om solenoid skissen/kopplingen från DTM tiden?


Satt brytaren på minusledningen till "ignition switch" så funkar det rent elektriskt. Men jag kommer aldrig att koppla så där, en solenoid kan hänga (bränna ihop) sig vid extrem strömrusning och ytterligare en felkälla i kretsen.

Keep it simple.


Jag har en Cartek elektrisk som bryter minus och där brände enheten ihop så den slutade bryta så det är ingen bra lösning direkt


Min som är byggd precis efter Skoogs rekommendation har fungerat mycket bra i 4+ år och 2000+ mil!
Det enda man kanske kunde klaga på är tomgångsförbrukningen, glömmer man den på ett par dagar så drar den ur batteriet, men det har jag vant mig bra vid.

Sen är det fördelaktigt att ha en "dum" bil som inte förväntar sig vara spänningssatt hela tiden, typ ingen klocka ingen radio etc

_________________
Pontus Fyhr
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Jovani skrev:
Ja, styrkretsen ute å inne bryter jorden (-) till solenoiden.
Startmotorn är på 0,9kw, bosch solenoiden är klassad för 150A kontinuerligt uttag, långt högre under kortare stunder, generatorn är på 40A och lever ett lungt liv elektriskt sett.

Totala strömförbrukningen om jag räknat rätt med lamporna mm är på är ca 25A.
Är lamporna av, så är det bara instrument tändning, pumpar som drar ström.


Din normalförbrukning är inga problem thumbs up men det är om något "kortsluter" och det rinner igenom många ampere som solenoiden kan brinna ihop.

Men om du vill ha den här lösningen så är det ok men sätt en riktig manuell brytare vid plus-polen på batteriet för säkerhets skull.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005
Inlägg: 4705



Re:

steffe skrev:
... en riktig manuell brytare vid plus-polen på batteriet för säkerhets skull.
Har du tips på en vettig sådan Steffe? Jag har kollat runt lite på nätet men inte hittat någon som känts 100% rätt.

_________________
Fredrik Ljungkvist
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Freddo skrev:
steffe skrev:
... en riktig manuell brytare vid plus-polen på batteriet för säkerhets skull.
Har du tips på en vettig sådan Steffe? Jag har kollat runt lite på nätet men inte hittat någon som känts 100% rätt.


sån här typ

Lätt åtkomlig för rescue direkt eller en vajer att dra på utsidan.

Om nu sprutet eller annan utrustning mår illa av "power break" så får man fixa nån backuplösning.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1311



Finns en 12v Caterpillar relä som är/var bra i pris och som iaf funkade för mig. Starterrelay till nån lite grävare tror jag. Jag hade dessutom ett relä som styrde det där effekt motståndet som man sägs behöva för att undvika spikar i systemet, den jordar väl....nåt....

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Elektrisk huvudbrytare
830 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande