| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Elektrisk huvudbrytare
		 | 
		830 besök totalt | 
| 
			 
							Elektrisk huvudbrytare                                       
					Måste få hjälp att förstå varför bild nr 3 inte är tillåten.. Så här, den tänkta bilen är helt analog, ingen elektronik förutom Tändmodul och bränslerelä som har några kloka kretsar i sig. Så i min värld om bilen kopplas enl bild 3 så dör bilen direkt? För jag klipper tändspole, bränslepumpar.. eller är det för att förhindra en möjlig batteri brand??   [/img]
						_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Om växel ligger i kommer bilen att röra på sig. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55  | 
	||||||
| 
			 
							
							Har du inte plats med en brytare nära batteriet så du kan bryta allt?
 
					För som sagt du vill inte ha en motor som plötsligt börjar snurra fast att brytaren är avslagen, dels om växel är i men även att den då pumpar olja och om en oljeslang brunnit av så fortsätter den pumpa ut olja som göder elden.. Jag har en fjärrstyrd Cartek och den sitter på minus kabeln direkt intill batteriet, för du vill ju inte att höljet på kablar mellan batteri och brytare bränns sönder och att det då plötsligt blir kontakt i batteriet även fast brytaren är av. _________________ Martin Ehrsson RS8  
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a  | 
	||||||
| 
			 
							
							Det är ju inte bara det, du har fortfarande en spänningsatt rejält grov kabel som kan starta en brand när du kraschat om kabeln hamnat i kläm/blivit skadad.  När du får en kortslutning i den kabeln mot jord börjar det brinna rätt fort.
 
					Brytaren bör med andra ord sitta så nära batteriet det går och bryta bort så mycket som möjligt. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine  | 
	||||||
| 
			 
							
							Några åsikter om solenoid skissen/kopplingen från DTM tiden?
 
					Både startmotorns & generatorns kabel går genom torpeden med förskruvningar i rostfritt (var sin) och sedan förlagd på kardantunneln. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Satt brytaren på minusledningen till "ignition switch" så funkar det rent elektriskt. Men jag kommer aldrig att koppla så där, en solenoid kan hänga (bränna ihop) sig vid extrem strömrusning och ytterligare en felkälla i kretsen. Keep it simple. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare  | 
	||||||
| 
			 
							
							Ja, styrkretsen ute å inne bryter jorden (-)  till solenoiden.
 
					Startmotorn är på 0,9kw, bosch solenoiden är klassad för 150A kontinuerligt uttag, långt högre under kortare stunder, generatorn är på 40A och lever ett lungt liv elektriskt sett. Totala strömförbrukningen om jag räknat rätt med lamporna mm är på är ca 25A. Är lamporna av, så är det bara instrument tändning, pumpar som drar ström. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA  | 
	||||||
| 
			 
							
							Det finns lite tips/diskussion av och med Patrik Skoog i min tråd här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php 
					_________________ Pontus Fyhr  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Jag har en Cartek elektrisk som bryter minus och där brände enheten ihop så den slutade bryta så det är ingen bra lösning direkt _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Min som är byggd precis efter Skoogs rekommendation har fungerat mycket bra i 4+ år och 2000+ mil! Det enda man kanske kunde klaga på är tomgångsförbrukningen, glömmer man den på ett par dagar så drar den ur batteriet, men det har jag vant mig bra vid. Sen är det fördelaktigt att ha en "dum" bil som inte förväntar sig vara spänningssatt hela tiden, typ ingen klocka ingen radio etc  
						_________________ Pontus Fyhr  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 Din normalförbrukning är inga problem Men om du vill ha den här lösningen så är det ok men sätt en riktig manuell brytare vid plus-polen på batteriet för säkerhets skull.  
						_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
  
						_________________ Fredrik Ljungkvist  | 
	||||||
| 
			 
							Re:                                                          
					
 sån här typ Lätt åtkomlig för rescue direkt eller en vajer att dra på utsidan. Om nu sprutet eller annan utrustning mår illa av "power break" så får man fixa nån backuplösning. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare  | 
	||||||
| 
			 
							
							Finns en 12v Caterpillar relä som är/var bra i pris och som iaf funkade för mig. Starterrelay till nån lite grävare tror jag. Jag hade dessutom ett relä som styrde det där effekt motståndet som man sägs behöva för att undvika spikar i systemet, den jordar väl....nåt....
						 
					_________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!  | 
	||||||
![]()  | 
		
			Skruva banåkabil
			 
			
			Elektrisk huvudbrytare
		 | 
		830 besök totalt | 
