Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?
2 besök senaste veckan (851 totalt)
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?

Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?

Dennis Kullman skrev:
Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?


Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?

Dude skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?


Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop.


Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?

Dennis Kullman skrev:
Dude skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?


Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop.


Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta?


Du bör först ta reda på om det är en tripod eller vanlig cv.
Tripod brukar vara väldigt trekantig i formen på ngt sett.
Har du tur och toyota varit snälla, så är det relativt enkelt att lätta på damask och dra ut knuten en bit och se.
Är dom GM-elaka, så får man jobba med hammare och spett

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re: drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?

Dude skrev:
Dennis Kullman skrev:
Dude skrev:
Dennis Kullman skrev:
Jag har klantat mig och ryckt i drivaxeln för att få ut den ur lådan; det gick inte, men senare fick jag loss axeln genom att pressa ut den. När jag EFTER det läser manualen... står det att ryck förstör drivaxeln, men inte vad som händer eller hur man kan kontrollera om den är skadad eller inte.
Det är alltså vänster drivaxel som sitter i en Toyota C64 växellåda (där den är säkrad med en låsring, vilket gör att det krävs ganska mycket kraft för att få loss den).
Finns här någon som vet vad som kan gå sönder, hur man kan kontrollera om det gått sönder, och om det isf går att fixa?


Gissar att det är en Tripodknut där inne vid lådan.
Det som kan hända är, ifall man drar axeln för långt ut, så kan nålarna i lagerna ramla ut alt kan lagerhjulen ramla av.
Tripodknutar kan vara en bitch att få isär och ihop.


Så det är den inre knuten som är det potentiella problemet?
Hur kontrollerar jag? Känna, mäta, titta?


Du bör först ta reda på om det är en tripod eller vanlig cv.
Tripod brukar vara väldigt trekantig i formen på ngt sett.
Har du tur och toyota varit snälla, så är det relativt enkelt att lätta på damask och dra ut knuten en bit och se.
Är dom GM-elaka, så får man jobba med hammare och spett

Tack Anders! Ska kolla (tyckte mig se något om tripod i Toyota-manualen, men om Lotus har valt samma konstruktion vet jag inte än).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Från Lotus manual:
The inboard joints are of a plunging 6-ball double offset design to accommodate driveshaft length variation with suspension travel.

Jag antar att det inte är så enkelt som att knuten "kantrar" om axeln dras ut för långt, för det borde ju vara lätt fixat...
Jag har känt lite på knuten nu och känner inga glapp eller låsningar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002
Inlägg: 640



Drar man för hårt i en sån knut så brukar det sluta med att man har en del av innehållet på golvet.
Men dom gånger det har hänt mig så har det gått och få ihop det igen
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 452



Knuten liknar dem som sitter på min Mazda 323. Jag bytte damasker inre/yttre för några veckor sedan och delade då på allt och rengjorde. Det satt iaf på mina ett stort clips enligt bilden. Som höll lager kulorna på plast dock kan jag tänka mig att drar man för hårt i den så orkar den nog inte hålla emot. Känns den bra i alla leder och inte går att dra isär med lätt kraft hade jag inte varit orolig.


_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Bert Svensson skrev:
Drar man för hårt i en sån knut så brukar det sluta med att man har en del av innehållet på golvet.
Men dom gånger det har hänt mig så har det gått och få ihop det igen

Låter lovande.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

Alexus skrev:
Knuten liknar dem som sitter på min Mazda 323. Jag bytte damasker inre/yttre för några veckor sedan och delade då på allt och rengjorde. Det satt iaf på mina ett stort clips enligt bilden. Som höll lager kulorna på plast dock kan jag tänka mig att drar man för hårt i den så orkar den nog inte hålla emot. Känns den bra i alla leder och inte går att dra isär med lätt kraft hade jag inte varit orolig.

Den känns ju "bra" så då gör jag nog inget med den utan sätter tillbaka den när lådan fixats.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19119



Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2383


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka.

Jag gör så. :-)

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 455



Re:

MaZ skrev:
Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka.


Intressant. Vad är det som kan ta skada?
Allt är ju i härdat stål där inne och oftast ganska grovt.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5284



Re:

JBT skrev:
MaZ skrev:
Det är ganska lätt att skada båda typer av knutar, t ex så skall man aldrig låta en drivaxel hänga i knuten genom att t ex bära den (alltså vertikalt, horisontellt är såklart ännu mer föbjudet genom att låta den hänga lös i växellådan eller liknande).
Jag hade monterat och provat, den kan ju ha klarat sig men om den inte gjirt det så kan du ju byta. Den kommer ju inte explodera utan börja klicka eller knacka.


Intressant. Vad är det som kan ta skada?
Allt är ju i härdat stål där inne och oftast ganska grovt.


Härdat stål är bra mot nötning etc, men spricker väldigt lätt istället

En del knutar har ju en kulhållare, denna kan spricka. Har varit med om det själv.

_________________
Roland Johansson
Citera
Skruva banåkabil
drivaxel (lotus) skadad av felaktig demontering?
2 besök senaste veckan (851 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande