Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inför SuperStage attacken...
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11602 totalt)
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



Magnus Thomé skrev:
Mitt tips är att så tidigt som möjligt räta upp styrningen det som behövs och gå på max även om man inte har nosen 100% i linje med flygfältet, dvs börja svänga dit man ska först när man fått såpass fart så att man kan svänga o ha fullt spett utan att det spinner. Svammel svammel... hoppas ni fattade ändå....


Satt just i samma tankar, snäv sväng till en början (bra bromsar) och en lite vidare utgång (dåligt fäste & acc)..

Tror inte heller på handbromsvändningen med framhjulsdrivet.

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



thumbs down Handbromsvändning funkar riktigt dåligt i SS (testade ett par gånger förut), man tappar bara rytm och fart känns det som (kanske jag som är dålig på att rycka i kryckan )
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jag vidhåller att det är teoretiskt snabbast med handbromsvändning. Men i praktiken bara snabbast om man är en supersupersuperfena på det. Så det går bort för de allra flesta av oss liksom. Men det finns uppemot en sekund att ta där för den som kan det. IMo.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Magnus Thomé skrev:
Jag vidhåller att det är teoretiskt snabbast med handbromsvändning. Men i praktiken bara snabbast om man är en supersupersuperfena på det. Så det går bort för de allra flesta av oss liksom. Men det finns uppemot en sekund att ta där för den som kan det. IMo.


Är du säker på det? Man står ju näst intill still efter man vänt. Själv gjorde jag som Daniel beskrev. Hårnålsprincipen med en lång raka efter.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



I ett någorlunda sent nummer av racecar engineering som jag har liggande hemma är det en artikel om det här med vid eller snäva spår i hårnålar och lite räknande finns intresse så kanske man kan slänga upp artikeln och titta mellan fingrarna angående copywrights

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 241



HOOPoo skrev:
I ett någorlunda sent nummer av racecar engineering som jag har liggande hemma är det en artikel om det här med vid eller snäva spår i hårnålar och lite räknande finns intresse så kanske man kan slänga upp artikeln och titta mellan fingrarna angående copywrights

Sounds good to me, kasta upp!

_________________
/Fredrik Fröberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lotus Samuel skrev:
Magnus Thomé skrev:
Jag vidhåller att det är teoretiskt snabbast med handbromsvändning. Men i praktiken bara snabbast om man är en supersupersuperfena på det. Så det går bort för de allra flesta av oss liksom. Men det finns uppemot en sekund att ta där för den som kan det. IMo.


Är du säker på det? Man står ju näst intill still efter man vänt. Själv gjorde jag som Daniel beskrev. Hårnålsprincipen med en lång raka efter.

Det beror nog på hur tvär den är, gissar jag. I asfaltsrallyn körs det ju med handbromsvändningar men inte i racing och det antar jag beror på att det inte finns så snäva hårnålar på en vanlig racerbana. Men då kanske man får anlita nån fransk rallystjärna eller nåt liknande för att få till det riktigt snabbt... Eller också beror det på nåt annat att man sladdar runt i rally men inte i racing.

om jag tittar på de bästa i olika klasser på gokartbanan så verkar de i ICAj som har en väldig massa grepp ta ett vidare spår i hårnålarna än de i S2000 som har mindre grepp, men även lite mer bottendrag. I det senare fallet blir det förstås även färre meter runt banan och 2-3 m när det kanske bara går i 15 m/s blir ju ett par tiondelar, om det ändå inte går så mycket fortare i det vidare spåret. Sedan är det ju det där med att ha fart ut på rakan också.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



AndersY skrev:

Det beror nog på hur tvär den är, gissar jag. I asfaltsrallyn körs det ju med handbromsvändningar men inte i racing och det antar jag beror på att det inte finns så snäva hårnålar på en vanlig racerbana. Men då kanske man får anlita nån fransk rallystjärna eller nåt liknande för att få till det riktigt snabbt... Eller också beror det på nåt annat att man sladdar runt i rally men inte i racing.



I rally har dom ju inte mycket att välja på då vägen är smal. I SS har man ju hela banans bredd att leka med så man kan ju göra sig en egen kurva som kan se ut hur som helst.
om man har 4hjulsdrift och en massa effekt hade jag helt klart gjort handbromsvarianten. Men med lite effekt känns det som man förlorar på det. Men jag säger inte att jag har rätt.

Jag har testade båda variaterna i SS och det va inte när jag gjorde "handbromsvändning" som jag va snabbast iallafall. Men det kan ju bero på annat också.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Lotus Samuel skrev:


Jag har testade båda variaterna i SS och det va inte när jag gjorde "handbromsvändning" som jag va snabbast iallafall. Men det kan ju bero på annat också.


Har du testat BMW:n i SS ännu?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Daniel Nihlén skrev:


Har du testat BMW:n i SS ännu?


Nä tyvärr. Men om jag skulle få det så skulle jag inte tveka.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag har aldrig lyckats göra en tight vändning utan brukar alltid släppa ut nästan ut till gräskanten om jag går nära konen i turn in i SS, min teoretiska plan nu är att ligga kvar i högerspår efter sista konan innan vändningen och sikta på att få vändkonen nära bilen när dom 180° väl är avklarade.. nu kan jag tidigt gå upp i vänsterspår inför 1a konan efter vändningen.
om jag minns banan rätt i huvudet dvs, det var ett tag sedan jag körde och då var bilen inte riktigt lika svängduglig..

1.35 ska du klara! thumbs up
Det siktar iaf jag på

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Handbromsvändning är bara lönt om det är trångt och man har diff på en fwd.
Annars går det fortare att bromsa svänga runt och gasa sig iväg. Fastän det ser mesigt ut :P


Håll blicken långt framme, tittar man för nära så tappar man tempo direkt.
Lätt hänt att man tittar nära bilen då man är rädd för att köra på koner.

Men det känns som om tipsen är precis nån timme sen bara

_________________
Daniel Steiner
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Så nu har jag varit ner och kört lite. Kan vän konstatera att på min FWD 1340kg bil med 131 Hk (bruksvagnen) så var det hugget som stucket med liten cirkel jämfört med stor runt konen.

Kan även säga att roligt var det, synd bara att jag inte fått hem diffen till riktiga bilen. Får se om jag får någon annan chans att köra med den i SS.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
HenkeM
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 96



Lars Falk skrev:
Bra med alla synpunkter... thumbs up


Du skulle ha tränat lite med oss på lunda
Nä, men helt seriöst så tror jag på Magnus teknik, förutom i vändningen.
Ta en vid sväng, lite som en liten hårnål, som någon sa tidigare.
När du satt en bra tid med den vändningen kan du börja att ge dig på handbromsen.

Jag har även upplevt att, om man kommer ur spår, så är det ganska svårt att snabbt
komma in i en bra "rytm" igen. Så om man kommer ur sin "rytm" är det bättre att ta
det lungt resten utav banan och memorera det rätta spåret, stället för att "rätta till"
misstaget och tokgasa. Gå på full attack igen, nästa varv.
Men det kanske är en självklarhet

_________________
MVH:Henke Mattsson - Z3 M Coupé -99(såld)Supra -94 (såld)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
HenkeM skrev:
Du skulle ha tränat lite med oss på lunda

Visst skulle jag gjort det, men tiden räcker tyvärr inte till allt skoj.

Nu har jag i alla fall varit på Emmaboda med Renaultklubben och testat vändningar. Så stor radie som möjligt så nära konen som möjligt verkar funka bäst med Clion. Handbromsvarianten är bara att fetglömma. Det gäller att åka så fort som möjligt för att behålla lite varv på tvåan. Om man stoppar i ettan måste bilen vara i det närmaste "rak" efter konen för att man inte ska få hjulspinn. Den manövern tar mer tid.
Att åka SS var jättekul. Skulle varit ännu roligare med en bil med mer chassi och mer pulver.
En reflektion är att banan jämfört med t.ex. Lunda känns ganska hal.

Är klart nöjd med tiden jag satte med ShoppingClion. 1:35,8. thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Lars Falk skrev:


Är klart nöjd med tiden jag satte med ShoppingClion. 1:35,8. thumbs up


F-n..... bättre än mig ju (1,39,18)

hur många hästar har clio'n & vikt ?

hur var vädret ?

i övrigt ..... GRATULERAR Lars !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



KristianAE86 skrev:
Lars Falk skrev:


Är klart nöjd med tiden jag satte med ShoppingClion. 1:35,8. thumbs up


F-n..... bättre än mig ju (1,39,18)

hur många hästar har clio'n & vikt ?

hur var vädret ?

i övrigt ..... GRATULERAR Lars !


Bara kolla i superstagelistan.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



gzon skrev:


Bara kolla i superstagelistan.


jo men känner jag Lars rätt så vill han gärna berätta litte mera.

& Vädret står väl inte i listan ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



KristianAE86 skrev:
gzon skrev:


Bara kolla i superstagelistan.


jo men känner jag Lars rätt så vill han gärna berätta litte mera.

& Vädret står väl inte i listan ?


Nej men vikt/effektförhållandet. Jag brukar i alla fall vara för nyfiken för att vänta på svar.

170Hk och 1100kg. rackarns lätt för att vara en så pass ny bil faktiskt.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Ehhh...

Jo, Renault uppger 124 franska ponnykilOWatt för Clion. Fast när utomstående kört F4R-730 motorer i bänk har nog 160-165hk varit närmare sanningen.
Det står 1110kg i regpappren både för phase1 och phase2 modellerna tror jag. Som vi vet stämmer ju inte alltid siffror och verklighet. Phase2 som vi har är tyngre med allt lull-lull, det sitter ju ECC, Xenon, CD-växlare, regnsensorer och allt möjligt komfortjunk i bilen. Med mig i bilen och i det närmaste tom tank väger den en bra bit över 1200kg.
Vädret var bra men det kändes rätt halt. Det var lite sandigt på banan.

Bättre vikt/effekt-förhållande och sportigare chassi hade helt klart bättrat tiden. Jag tror inte att jag kan kapa sådär jättemycket på min tid med bilen i sin nuvarande utformning.

Kolla oxå https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12262


_________________

Rice and shine
Citera
Jörgen Gustavsson
Dalhem, Gotland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 80



Magnus Thomé skrev:
Ett tips till:

Försök att åtminstone komma ihåg något öht. ALLT har en tendens att försvinna ur huvet så fort det är ens egen tur att köra


Körde SS dagen efter Falk och det här stämmer på mig till 100%!

Innan start:
Så får man thumbs up av tidtagarna: :woot:
Efter målgång:

_________________
Jörgen Gustavsson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Inför SuperStage attacken...
<<   1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11602 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande