Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Inför SuperStage attacken... | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11602 totalt) |
Satt just i samma tankar, snäv sväng till en början (bra bromsar) och en lite vidare utgång (dåligt fäste & acc).. Tror inte heller på handbromsvändningen med framhjulsdrivet. _________________ /Fredrik Fröberg |
||||
Jag vidhåller att det är teoretiskt snabbast med handbromsvändning. Men i praktiken bara snabbast om man är en supersupersuperfena på det. Så det går bort för de allra flesta av oss liksom. Men det finns uppemot en sekund att ta där för den som kan det. IMo.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Är du säker på det? Man står ju näst intill still efter man vänt. Själv gjorde jag som Daniel beskrev. Hårnålsprincipen med en lång raka efter. |
||||
I ett någorlunda sent nummer av racecar engineering som jag har liggande hemma är det en artikel om det här med vid eller snäva spår i hårnålar och lite räknande finns intresse så kanske man kan slänga upp artikeln och titta mellan fingrarna angående copywrights
_________________ Thomas Tegbäck |
||||
Sounds good to me, kasta upp! _________________ /Fredrik Fröberg |
||||
Det beror nog på hur tvär den är, gissar jag. I asfaltsrallyn körs det ju med handbromsvändningar men inte i racing och det antar jag beror på att det inte finns så snäva hårnålar på en vanlig racerbana. Men då kanske man får anlita nån fransk rallystjärna eller nåt liknande för att få till det riktigt snabbt... Eller också beror det på nåt annat att man sladdar runt i rally men inte i racing. om jag tittar på de bästa i olika klasser på gokartbanan så verkar de i ICAj som har en väldig massa grepp ta ett vidare spår i hårnålarna än de i S2000 som har mindre grepp, men även lite mer bottendrag. I det senare fallet blir det förstås även färre meter runt banan och 2-3 m när det kanske bara går i 15 m/s blir ju ett par tiondelar, om det ändå inte går så mycket fortare i det vidare spåret. Sedan är det ju det där med att ha fart ut på rakan också. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
I rally har dom ju inte mycket att välja på då vägen är smal. I SS har man ju hela banans bredd att leka med så man kan ju göra sig en egen kurva som kan se ut hur som helst. om man har 4hjulsdrift och en massa effekt hade jag helt klart gjort handbromsvarianten. Men med lite effekt känns det som man förlorar på det. Men jag säger inte att jag har rätt. Jag har testade båda variaterna i SS och det va inte när jag gjorde "handbromsvändning" som jag va snabbast iallafall. Men det kan ju bero på annat också. |
||||
Har du testat BMW:n i SS ännu? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Nä tyvärr. Men om jag skulle få det så skulle jag inte tveka. |
||||
Jag har aldrig lyckats göra en tight vändning utan brukar alltid släppa ut nästan ut till gräskanten om jag går nära konen i turn in i SS, min teoretiska plan nu är att ligga kvar i högerspår efter sista konan innan vändningen och sikta på att få vändkonen nära bilen när dom 180° väl är avklarade.. nu kan jag tidigt gå upp i vänsterspår inför 1a konan efter vändningen.
om jag minns banan rätt i huvudet dvs, det var ett tag sedan jag körde och då var bilen inte riktigt lika svängduglig.. 1.35 ska du klara! Det siktar iaf jag på _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Handbromsvändning är bara lönt om det är trångt och man har diff på en fwd.
Annars går det fortare att bromsa svänga runt och gasa sig iväg. Fastän det ser mesigt ut :P Håll blicken långt framme, tittar man för nära så tappar man tempo direkt. Lätt hänt att man tittar nära bilen då man är rädd för att köra på koner. Men det känns som om tipsen är precis nån timme sen bara _________________ Daniel Steiner |
||||
Så nu har jag varit ner och kört lite. Kan vän konstatera att på min FWD 1340kg bil med 131 Hk (bruksvagnen) så var det hugget som stucket med liten cirkel jämfört med stor runt konen.
Kan även säga att roligt var det, synd bara att jag inte fått hem diffen till riktiga bilen. Får se om jag får någon annan chans att köra med den i SS. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Du skulle ha tränat lite med oss på lunda Nä, men helt seriöst så tror jag på Magnus teknik, förutom i vändningen. Ta en vid sväng, lite som en liten hårnål, som någon sa tidigare. När du satt en bra tid med den vändningen kan du börja att ge dig på handbromsen. Jag har även upplevt att, om man kommer ur spår, så är det ganska svårt att snabbt komma in i en bra "rytm" igen. Så om man kommer ur sin "rytm" är det bättre att ta det lungt resten utav banan och memorera det rätta spåret, stället för att "rätta till" misstaget och tokgasa. Gå på full attack igen, nästa varv. Men det kanske är en självklarhet |
||||
Visst skulle jag gjort det, men tiden räcker tyvärr inte till allt skoj. Nu har jag i alla fall varit på Emmaboda med Renaultklubben och testat vändningar. Så stor radie som möjligt så nära konen som möjligt verkar funka bäst med Clion. Handbromsvarianten är bara att fetglömma. Det gäller att åka så fort som möjligt för att behålla lite varv på tvåan. Om man stoppar i ettan måste bilen vara i det närmaste "rak" efter konen för att man inte ska få hjulspinn. Den manövern tar mer tid. Att åka SS var jättekul. Skulle varit ännu roligare med en bil med mer chassi och mer pulver. En reflektion är att banan jämfört med t.ex. Lunda känns ganska hal. Är klart nöjd med tiden jag satte med ShoppingClion. 1:35,8. |
||||
F-n..... bättre än mig ju (1,39,18) hur många hästar har clio'n & vikt ? hur var vädret ? i övrigt ..... GRATULERAR Lars ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Bara kolla i superstagelistan. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Nej men vikt/effektförhållandet. Jag brukar i alla fall vara för nyfiken för att vänta på svar. 170Hk och 1100kg. rackarns lätt för att vara en så pass ny bil faktiskt. _________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
Ehhh...
Jo, Renault uppger 124 franska ponnykilOWatt för Clion. Fast när utomstående kört F4R-730 motorer i bänk har nog 160-165hk varit närmare sanningen. Det står 1110kg i regpappren både för phase1 och phase2 modellerna tror jag. Som vi vet stämmer ju inte alltid siffror och verklighet. Phase2 som vi har är tyngre med allt lull-lull, det sitter ju ECC, Xenon, CD-växlare, regnsensorer och allt möjligt komfortjunk i bilen. Med mig i bilen och i det närmaste tom tank väger den en bra bit över 1200kg. Vädret var bra men det kändes rätt halt. Det var lite sandigt på banan. Bättre vikt/effekt-förhållande och sportigare chassi hade helt klart bättrat tiden. Jag tror inte att jag kan kapa sådär jättemycket på min tid med bilen i sin nuvarande utformning. Kolla oxå https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||
Körde SS dagen efter Falk och det här stämmer på mig till 100%! Innan start: Så får man av tidtagarna: :woot: Efter målgång: _________________ Jörgen Gustavsson |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Inför SuperStage attacken... | << 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (11602 totalt) |