Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-08-20 SS Emmaboda med Club Renault Sverige | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7307 totalt) |
Jahapp, så har man varit i världsmetropolen Emmaboda och provat på flygfältsåka med Club Renault Sverige.
Jättekul är väl en bra sammanfattning! Klart skön avspänd stämning bland deltagarna och bra väder. Vi stod och njöt i solen och ljög ikapp. Efter en stund kom Bilsport-"reportern" och frågade om vi inte var intresserade av att ta del av tiderna. Ja just det, tiderna var det… He-he… Det var första gången för mig att åka Superstage. Mitt första intryck var att det var en riktigt knepig bana. Det kändes som om varenda port stod på fel ställe. Något riktigt känslomässigt flyt i körningen ville inte infinna sig. Dessutom tyckte jag att det var påfallande halt. Något som kan ha bidragit till halkan, var att banan var ganska sandig (!) man riktigt hörde hur sanden rasslade mot innerskärmarna… Det är svårt att jämföra, men jag tycker att det känns som att Lundafältet erbjuder mycket bättre fäste. Tidsmässigt måste jag säga att jag är nöjd. Efter att ha tjuvkikat bland Bilsports reportage efter hur fort andra klubbar åkt så hade jag satt mitt mål under 1:40. Kunde jag åka 1:37 skulle jag känna mig mer än nöjd. Jag öppnade redan i första omgången med runt 1:38… Så jag var ju hemma direkt. Efter några rundor satt 1:35.8, en tid som jag är helt tillfreds med. Möjligen skulle jag kunna putsa lite på den tiden i en helt perfekt repa, vändningen var nämligen tämligen kass, men så värst mycket mer har jag inte att ge under rådande förhållanden. Mer chassi och mer pulver skulle behövas. Partiet efter vändningen och mittenrakan känns rätt sömniga i Clion. Lars Aldebo som brukar åka jämnt med mig på bana körde liknande tider som jag i en identisk bil. Lite långsammare i början och någon fraktion av en sekund snabbare på slutet. Notabelt är att jag förbättrade mina tider under dagen påfallande lite jämfört med de övriga deltagarna. Snabbast i Renaultgänget var trots en del strul Henrik "HinkRacing" Inhammar i sin R5-Turbo på slicks. Han får väl skriva själv om det… Jag tror förresten att jag var snabbare än samtliga Peugeoter som körde dagen efter. Vad nu det kan vara värt… |
||||||
Det var en trevlig blandning Spidern hade stått i 7år och motorn hade inte gått på 4år
I och med detta gick den bara på 3 cylindrar vid gaspådrag. Fråga mig inte varför man inte kollar bilen ordentligt innan man släpar den 45mil Det var iaf kanonkul att köra ss och jag är nöjd med min tid _________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||
*Men vänta nu, vi kör ju också franska bilar, så det där kanske inte var ett så lyckat påhopp....* _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Dom hade schall med tändkablarna, när dom hade bytt gick den bättre en halv runda och sen tillbaxs till 3 igen. Min dag då,efter strul med bilen nästan varje runda så kändes som man hittade igenom konerna till slut,då gick det ju lite snabbare,kunde gått snabbare och min sista runda så släpte en tryckslang halfomhalft och jag trodde det var värre än vad det var men bestämde mig att det var slut åkt,tur var väll det för när jag ställt bilen vid kärran och sedan skulle köra upp så kom allt växellåds olja ur lådan och la sig o gassade i solen!? intrycket av banan var häftigt,jäkligt kul när det gick så fort,med slicksen(hårda rallycross slick Avon) så blev bilen väldigt benägen att både tre och 2 hjula,ändå har man Clio cup ben som var till för en bil som jag tror hade en vikt på 1020 eller nått liknande och min bil väger ca 850 kg.kul kul kul och jag vill gärna prova på igen,denna gång så blev det lite kort om tid veckorna innan (som vanligt )pga ett topp packnings byte , det var därför det inte lirade så bra med alla slangar osv,men nästa gåmg jag får följa med så ska bilen vara i tipp topp. |
||||||
Stämmer. Stellan Östlinghs A110 1600S. |
||||||
Aha den har man ju sett in action, han har ju även bra smak när det gäller val av bruksbil har han nämnt nån gång... Lupo 3L _________________ Peter Karlsson |
||||||
Tidsödande jobb, men det måste ju se bra ut i blaskan...
Svart som synden. Rörpulare? Trevlig arbetsplats. Gula faror. Mint condition. :woot: Stopp och belägg. |
||||||
F-n va kul det var o köra SS. Mycket nöjd med tiden dessutom med tanke på gatdäcken. Michelinarna höll verkligen måttet och mattades inte nämnvärt under dagen, helt suveräna!
Tid? Började med 1.40.81 och slutrundan gick på 1.37.35. Hade då "lärt" mig bromsa tidigare vid vändningen och köra snålare runt konerna (pinnarna). Hemskt nyttigt! Härligt kämpat av samtliga fransoser och det ska bli kul att beskåda reporterns intryck i form av reportage i tidningen. /joel |
||||||
Den 16v som var standard och körde på gatdäck körde 1.40.00. Fanns nog mer att hämta men ägaren ville spara bilen eftersom det var brist på finanser utifall något skulle gå sönder. Tror att 16v med bur,r-däck och cup-chassi åkte någonstans 1.36-37.
_________________ /Lars Aldebo Subaru BRZ |
||||||
Japp, jag åkte fyra varv och snabbaste var 1.40.00.
Dock åkte jag med R-däck och Öhlins-dämpare/fjäderben för första gången. Efter första varvet började det låta illa i ett framhjulslager så jag åkte in och drog åt muttern något samt sänkte trycket i däcken och mjukade upp bakdämparna några snäpp eftersom det kasade hyffsat. Ut på nästa omgång och det kändes bättre även om det fortsatte att låta illa om hjullagret. Körde alla tre varv och det låg på 1.41 - 1.40. Går att kapa flera sekunder på enbart körningen och ytterligare sekunder om man fick dämparna hyffsat inställda. Men att banan skulle vara så rolig och framförallt snabb hade jag inte räknat med. Helt klart skoj iaf. Och jag skulle gärna göra om det om jag fick chansen. Nu vill man avsluta skolan så fort som möjligt så man har råd att köra sönder ngn. gång också _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Dagens stora garv framför datorn! (nu tittar dom konstigt på mig igen....) _________________ Magnus Thomé |
||||||
Det var halkigt redan när vi kom dit på fredagen. Måste varit småländsk ostkaka. Ostkaka är hal och lömsk som bara den. Anar vi en komplott mot det förenade franska gardet...? |
||||||
jag syftar på att bågen var den enhets båge som alla cliocup bilar hade i den "gamla" Cuppen, och troligtsvis så har väll Sam fått denna homoligarad utav sbf fia osv, då benämner jag denna som klassad |
||||||
okej, då är jag med. Tja, de kunde iaf inte lämna ut några papper på bågen men den skulle vara certifierad ändå. Var i samband med att burarna skulle byggas om som det strulade lite för vissa Fyndbörsen-åkare med denna buren. Vågar inte säga exakt vad det var, men kan det haft ngt att göra med att om den var certifierad så skulle den inte behöva byggas om. Till slut fick de bygga om den iaf. Nåja, herr Egeland vet nog mer - själv vågar jag inte säga med säkerhet vad det var.
Ursäkta att vi gled lite av spår, började tänka bara... Och det är ju aldrig bra _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Eftersnack 2004-08-20 SS Emmaboda med Club Renault Sverige | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (7307 totalt) |