Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-15 Lazzat RS-Challenge del III Lunda
<<   1, 2, 3   >>
7140 besök totalt
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 103



Kul event! thumbs up Har inte testat så här knixig konbana tidigare, så de blev en ny upplevelse. Kul o få träffa alla andra sväng tokar

_________________
Johan Vikström
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3983



Mäkinen> Jaså det var därför det gick långsamt....

MagnusK> Nej, allvarligt så har huven att göra med att jag bytt kylsystem. Fick då kapa lite i huven för att få plats med expansionkärlet, så då använder jag den här "slit-och-släng"-huven vid labbandet.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Dude skrev:
mäkinen: hur kändes hjulinställningarna?? bättre eller sämre!
Det svänger betydligt bättre. Enda problemet med understyrningen var i den fria vändningen. Det blev lite förvirring i huvet en stund och sen plogade det. Ska man verkligen behöva byta framhjul?
Vad tror du om mängden krängvinkel? Finns det nåt kvar före stoppen?


du har förmodligen en hel del kvar innan genomslagsgummit tar i.

bredare framdäck är ett måste tyvärr

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



mek.nu skrev:
Tjenare, jag tänkte hoppa in här och berätta om sidan min där det liggr drygt 700bilder från dagens körning på lunda ( www.mek.nu ), men såg till min glädje att Lennart redan tipsat om det.

Tänkte mest säga att jag hade väldigt kul och kommer gärna fler gånger, träffade mycket trevligt folk också.

Kört hårt!


Tack för MÅNGA fina bilder!

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Tänkte tacka för ett kul arrangemang. Slalomkörning är kul! För min egen del, som kör med 1700 kg tung bil, hade det dock varit ännu roligare om det inte varit så väldigt tätt mellan konerna. Det gällde verkligen att hålla tungan rätt i munnen för att över huvudet taget få plats med bilen mellan portarna. Inte någon stans på hela banan fanns det möjlighet att få trycka gasen i botten... Ser banan likadan ut varje gång ni kör RS Challenge, eller finns det olika varianter? I så fall röstar jag på att ni nästa gång kör lite mer likt Bilsports Superstage på Emmaboda -där man kan köra betydligt fortare...

Sedan en fråga gällande racinglicens: I våras tog jag Debut Licens för Racing. För att klassa upp den till nationell licens måste man köra minst tre SBF-tävlingar det första året. Måste jag själv på något vis rapportera till SBF vilka tävlingar jag kört, eller sker det automatiskt på något vis? Skickar ni (Lazzat) in deltagarlistor till SBF?

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Byt Bil skrev:
Sedan en fråga gällande racinglicens: I våras tog jag Debut Licens för Racing. För att klassa upp den till nationell licens måste man köra minst tre SBF-tävlingar det första året. Måste jag själv på något vis rapportera till SBF vilka tävlingar jag kört, eller sker det automatiskt på något vis? Skickar ni (Lazzat) in deltagarlistor till SBF?

Det där var faktiskt en intressant fråga!
Räknas dessa körningar för att få nationell licens?
I så fall är det ju ett mycket billigt sätt att klassa upp sin licens! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Peeter skrev:

Det där var faktiskt en intressant fråga!
Räknas dessa körningar för att få nationell licens?
I så fall är det ju ett mycket billigt sätt att klassa upp sin licens! thumbs up


När jag pratade med Jimmy Särås sa ha att dessa tävlingar (RS Challenge) skulle räknas, eftersom de går under SBF-reglemente. Däremot visste han inte hur det fungerar rent praktiskt med uppgraderingen...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Peeter skrev:
Byt Bil skrev:
Sedan en fråga gällande racinglicens: I våras tog jag Debut Licens för Racing. För att klassa upp den till nationell licens måste man köra minst tre SBF-tävlingar det första året. Måste jag själv på något vis rapportera till SBF vilka tävlingar jag kört, eller sker det automatiskt på något vis? Skickar ni (Lazzat) in deltagarlistor till SBF?

Det där var faktiskt en intressant fråga!
Räknas dessa körningar för att få nationell licens?
I så fall är det ju ett mycket billigt sätt att klassa upp sin licens! thumbs up


Jag tror svaret är: inte ännu. SBF har väl ingen klass som heter "RS/konbana/slaom" (vad den nu heter) ännu men vad jag förstår så tittar de på ett reglemente iafl. Så kanske till nästa år?

Vi som kör Sevens lär ju fortsätta toppa listorna så det blir lätt att klassa upp sig. (givetvis efter en bra placering så räknar jag mig ju till absoluta toppen... )

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Byt Bil skrev:
Måste jag själv på något vis rapportera till SBF vilka tävlingar jag kört, eller sker det automatiskt på något vis? Skickar ni (Lazzat) in deltagarlistor till SBF?

Det är väl en ansökan som du fyller i och skickar till SBF? Har för mig att de visade en sån blankett på licens-kursen i våras, men jag har ju haft fel förut.

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Ser banan likadan ut varje gång ni kör RS Challenge, eller finns det olika varianter? I så fall röstar jag på att ni nästa gång kör lite mer likt Bilsports Superstage på Emmaboda -där man kan köra betydligt fortare...


Lazzat RS brukar se jungefär liknade sätt, allså tajt. Detta lite pga att det körs på försök för att få fram ett reglemente som SBF kan svälja. Nästa grej är att när man kör med std bilar så är det bra att hålla ner hasigheten. Pga av hastigheten så går typ SS bort, det går SKITFORT, tom min flintaholk får jag upp i ca 170km/h. Dessutom så är en SS ännu mer matrialberoende än vad en tajt slalom är som är mycket mer förarberoende.

Nästa grej är att jag tycker INTE häller om tajta banor, just därför åker jag dessa pga lära köttklumpen att veta hut Men jag har inga planer på att ens försöka åka ikapp med typ lådbilarna, men jag borde kunna åka fortare än jag gjorde.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Westfield skrev:
Jag tror svaret är: inte ännu. SBF har väl ingen klass som heter "RS/konbana/slaom" (vad den nu heter) ännu men vad jag förstår så tittar de på ett reglemente iafl. Så kanske till nästa år?

Vi som kör Sevens lär ju fortsätta toppa listorna så det blir lätt att klassa upp sig. (givetvis efter en bra placering så räknar jag mig ju till absoluta toppen... )


Jag tror att RS/konbana/slalom räknas som Racing. Det är ju en Racing-licens som man måste ha för att få köra på dessa tävlingar. Dessutom sa han som höll licens-kursen (i Linköping) att det skulle räcka om Audi-klubben (i mitt fall) anordnade tre st. konbane-tävlingar, under ett år, som anordnades med tidtagning och enligt SBF-regler. Då skulle de som deltog på dessa tävlingar få sin licens uppgraderad...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Byt Bil skrev:
Westfield skrev:
Jag tror svaret är: inte ännu. SBF har väl ingen klass som heter "RS/konbana/slaom" (vad den nu heter) ännu men vad jag förstår så tittar de på ett reglemente iafl. Så kanske till nästa år?

Vi som kör Sevens lär ju fortsätta toppa listorna så det blir lätt att klassa upp sig. (givetvis efter en bra placering så räknar jag mig ju till absoluta toppen... )


Jag tror att RS/konbana/slalom räknas som Racing. Det är ju en Racing-licens som man måste ha för att få köra på dessa tävlingar. Dessutom sa han som höll licens-kursen (i Linköping) att det skulle räcka om Audi-klubben (i mitt fall) anordnade tre st. konbane-tävlingar, under ett år, som anordnades med tidtagning och enligt SBF-regler. Då skulle de som deltog på dessa tävlingar få sin licens uppgraderad...


ok...ja, jag är inte så bevandrad i SBF världen så jag läser och tar till mig. Nån som vet får gärna bekräfta/dementera eller berätta hur det egentligen är istället för att vi gissar. Alternativet är att själv ringa SBF och fråga hur det ligger till.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
fuling skrev:
Nästa grej är att jag tycker INTE häller om tajta banor, just därför åker jag dessa pga lära köttklumpen att veta hut Men jag har inga planer på att ens försöka åka ikapp med typ lådbilarna, men jag borde kunna åka fortare än jag gjorde.


Visst är det tajt mellan konerna, det är det även för oss. Det är extremt bra förarträning som ger tekniker även applicerbara på vanlig bankörning tycker jag. Dessutom kul med lite utmaning och bilköra där man inte behöver riskera livhanken.

Bytbil: om du mäter spårvidd tror jag du inser att även lådbilarna är ungefär lika breda som din RS4 (undantaget den gula som kanske har 100m smalare spårvidd bak p.g.a. smal axel). Det är inte lättare för oss. Men igår så var vi tre med lådbilar relativt sett erfarna kon-jagare så det går inte att döma av hur lätt/svårt det ser ut för oss.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17364



Våra konbanor går INTE under racing-reglementet utan vi har ett prövo-år i samarbete med Stockholms Bilsportförbund för att försöka få till stånd ett eget reglemente för denna typ av övningar under beteckningen Bilslalom.

Utökning av licensen finns det blanketter för på SBFs hemsida, men jag tvivlar på att de accepterar våra övningar inom bilslalom som meriterande för racinglicensen. Jag har dock inte haft möjlighet att kontrollera detta under dagen.
Vi har förare som kör med andra licenser än racing då vi har som enda krav att man ska ha en förarlicens i en bilsportgren. Det betyder att vi har några förare med dragracinglicens och någon med rallylicens.


Banans krokighet kommer inte att utökas för att få den att likna Bilsports Superstage (storslalom...). Att det inte passar väldigt effektstinna bilar är ganska naturligt. Grundtanken ligger i att det ska premiera bilkontroll, förarskicklighet och handling hos bilarna. Om vi hamnar i en situation där den som har mest motoreffekt vinner konstant har vi misslyckats med mitt sätt att se på saken.

Vi hade förare som hade full gas under stora delar av banan igår. Med rätt ratteknik hade det gått åtminstone på vissa partier i alla närvarande bilar, tror jag.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
FEED ME
Ekerö
Här sen Apr 2004
Inlägg: 732



Westfield skrev:
Bytbil: om du mäter spårvidd tror jag du inser att även lådbilarna är ungefär lika breda som din RS4 (undantaget den gula som kanske har 100m smalare spårvidd bak p.g.a. smal axel). Det är inte lättare för oss. Men igår så var vi tre med lådbilar relativt sett erfarna kon-jagare så det går inte att döma av hur lätt/svårt det ser ut för oss.


Det var nog mer vikten än storleken som jag tänkte på. Ju tightare och långsammare bana, desto större blir fördelen av låg vikt. På större/snabbare banor kan vi som kör lastbil kompensera våra viktmässiga tillkortakommanden med högre effekt. Men på Lunda-banan så hade jag säkert fått samma tid även om jag haft t.ex. 200 hk mindre under huven (men i övrigt samma bil)...

Visst är det sant att Lunda-banan också är väldigt krävande vad gäller förarinsatsen. Säkert kör inte "lådbilarna" sig själva heller, även om det såg löjligt enkelt ut när man stod och tittade på och såg hur de flöt genom banan. Men jag tror allt att det kräver ännu mer förarinsats att få 1700 kg familjebil att ta sig genom banan. Av den anledningen kommer jag gärna tillbaka på nästa tävling och fortsätter att öva. För min del var det ju första gången på denna typ av bana. Men jag tycker det är kul att testa alla typer av bilsport! Nästa gång kanske jag hinner stanna lite längre också, så att jag kan slipa bort några sekunder till från mina tider...

_________________
Erik Jirhall
Gentlemen Racing Club
AutoLife
ES Kassasystem
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17364




_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 173



Westfield:
Bytbil: om du mäter spårvidd tror jag du inser att även lådbilarna är ungefär lika breda som din RS4 (undantaget den gula som kanske har 100m smalare spårvidd bak p.g.a. smal axel). Det är inte lättare för oss. Men igår så var vi tre med lådbilar relativt sett erfarna kon-jagare så det går inte att döma av hur lätt/svårt det ser ut för oss.



Tror att det är ganska mkt bilarnas förtjänst att ni plaserar sig högt i listorna.
Vill på intet sätt ta bort förar insatsen men om ni alla fick köra RS4an istället, tror du att resultat listan skulle sett likadan ut

thumbs up Vill tacka för ett bra arrr som vanligt.

MVH Stefan Söderstedt

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13183

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Homegrown skrev:
...Tror att det är ganska mkt bilarnas förtjänst att ni plaserar sig högt i listorna...


Ja, jag hamnar ju på ungefär samma plats med Seven som med Clion. Bilen verkar ju inte spela någon roll...


_________________

Rice and shine
Citera
Han
Sollentuna
Här sen Aug 2003
Inlägg: 154



Gratulerar till en väl genomförd tävling.

Uppgradering av licenser kan nog inte ske på en konbana, då man kan köra med vilken förarlicens som helst (ej funktionärslicenser). Om man tar en racing licens måste man inte köra med flaggvakter och annat för att det ska gälla? (Jag kan ha fel).
Som Mäkinen sa så är detta ett försök så man ska inte hoppas så mycket på uppklassningar m.m.

_________________
Erik Häggbom
Citera
xEmil
Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 180



angående tung bil i konbana så är väll praktexemplet att titta på Magnus som rattar sin M3a som säkerligen väger en 16-1700kg.. O när han e i farten så brukar ju nästan seven förarna få akta sig


jag råkade ta lite bilder under dagen som vinns att skåda här: http://217.215.74.105/gallery/view_album.php?set_albumName=rs


förövrigt så tyckte jag denna banan va den roligaste som vi kört med lazzat detta år...

_________________
//Emil Wahlund
/Haninge
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337


Trådstartare
Jag vill minnas en röd 911 C2 964 som rattades nästan lika fort som jag gjorde. OK, inte riktigt fair jämförelse, föraren är betydligt bättre än vad jag är...dock tuschade han en kon så han fick 2s tillägg, men tidsmässigt skiljde det mindre än en sekund.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Eftersnack
2004-08-15 Lazzat RS-Challenge del III Lunda
<<   1, 2, 3   >>
7140 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande