Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylare - olja/vatten?
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (1299 totalt)
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Hur långt kommer man med en olja/vatten oljekylare, alltså en dubbelmacka värmeväxlare? Alternativet är ju förstås en vanlig luft/olja förstås.

En uppenbar baksida är ju att man "kyler" med 100gra varmt vatten istf 20-25 gra luft - man kommer ju bara plocka topparna på värmen egentligen.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Stor fördel är ju att du får upp tempen i oljan.

Kör du båda vinter på is och sommar i 30 plus är så kanske de kan vara en bra grej..

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Olja/vatten är väldigt bra för du värmer oljan snabbt till arbetstemperatur och håller rätt arbetstemperatur OM du har tillräckligt med kylkapacitet i ditt kylvatten system.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

BMW M2 har både olja/luft och olja/vatten. Intressant att man så att säga kör olje/vattenkylaren baklänges värmemässigt i början efter start.

_________________
Magnus Thomé
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Vattenkyld oljekylare är det bästa.

har kört det på alla mina byggen och aldrig haft några problem.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2243



Man måste ju slippa termostat också, eller hur?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283


Trådstartare
Så - förslag på lämplig värmeväxlare? Undra om flödet som går till värmepaketet räcker? Hade ju varit smidigt att sätta den inline där bara.

Alternativt - plocka allt från en bil med automatlåda och använda den värmeväxlaren? Kopplas dock in på kylaren på ett mysko sätt (e46). Kanske inte blir helt rätt.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Magnus Thomé skrev:
BMW M2 har både olja/luft och olja/vatten. Intressant att man så att säga kör olje/vattenkylaren baklänges värmemässigt i början efter start.


Hur går flödet? Motor -> olja/luft -> olja/vatten -> motor?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1863



Porsche har växlare vatten/olja på många modeller. Bla på Gt4:a och dom är ju mer eller mindre banbilar från fabrik. Oljan brukar då stabilisera sig vid normal körning på väg ca 10 grader över vattnet. Som flera redan sagt får man upp oljetempen fortare

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



SevenEight skrev:


En uppenbar baksida är ju att man "kyler" med 100gra varmt vatten istf 20-25 gra luft - man kommer ju bara plocka topparna på värmen egentligen.


Detta är väll inte helt sant, jag har ungefär 45 grader mellan vattenkylare och motorns inlopp.
Så det beror ju på hur väl dimensionerad vattenkylare du har, och vart du plockar vattnet.
På min motor styr jag vattentermostaten elektroniskt med en pwm utgång på styrsystemet, så tempen på olja resp vatten styrs via mappningen.
För snabb uppvärmning öppna avgaskammar,sen tändning, mycket bränsle och hög tomgång. Allt vatten cirkulerar enbart internt mellan block/topplock/värmeväxlare, när den desan blir varm plockar man istöllet kallt vatten från kylarna via pwmstyrning av termostaten= håller alltid 88-90celsius på både olja och vatten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



SevenEight skrev:
Hur långt kommer man med en olja/vatten oljekylare, alltså en dubbelmacka värmeväxlare? Alternativet är ju förstås en vanlig luft/olja förstås.

En uppenbar baksida är ju att man "kyler" med 100gra varmt vatten istf 20-25 gra luft - man kommer ju bara plocka topparna på värmen egentligen.


Du kommer betydligt längre med en olja/vatten värmeväxlare vad avser kylningskapacitet än olja/luft värmeväxlare.

Och nej, du kyler inte med 100 grader varmt vatten.

Koppla den rätt så kyler du med kanske 60 grader varmt vatten.


Rallycrossbilarna i gamla division 1 hade tex olja/vatten värmeväxlare

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Guson skrev:
Magnus Thomé skrev:
BMW M2 har både olja/luft och olja/vatten. Intressant att man så att säga kör olje/vattenkylaren baklänges värmemässigt i början efter start.


Hur går flödet? Motor -> olja/luft -> olja/vatten -> motor?

Guson


Ingen aning

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Så här ser det ut på en Golf IV Kit Car rallybil.
Både till motor och växellåda.



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Man kan hålla ner oljetempen väldigt bra med en luft vatten oljekylare om den bara är tillräckligt stor samt att vattenkylaren är tillräckligt stor. Fördel är att man värmer oljan med kylvatten men det gör man ändå när oljan går igenom motorblocket.

På min Honda motor med vatten oljekylare innanför filtret blir oljan ungefär 20 grader varmare än kylvattnet på bana vilket vore okej om vattentemperaturen hade stannat på 90 grader. Men nu är vattenkylaren lite liten och det är svårt att få plats med en större. En lite oväntad effekt med vattenoljekylare är att det blir mycket temperatur att ta hand om för vattenkylaren om man har kört hårt så oljetempen är hög och sen behöver stanna på tomgång. Då steg vattentempen på tomgång tills den långsamt börjar sjunka, så man behöver bättre elfläkt med vatten oljekylare.

Jag kommer bygga om till luft oljekylare då dessa kan vara lättare att få plats med än en större vattenkylare

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1365



Jag brukar köpa oljekylaren till en audi v6 motor (a4/a6 golf R32 osv) Den sitter direkt på oljefilterhuset som en sandwich imellan.

Sedan kopplar man bara vatten in o ut. Svinenkelt. Sedan kan man ju prova o ta vatten från olika ställen och prova sig fram.




Nästan alla oljefilter ha 13/16 gänga så då köper man även hålskruven från VW/AUDI som är längre så.

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Väldigt vanligt för automatlådor.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361




_________________

/LOLA-Christian
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Christian Carlsson skrev:
Du kan få köpa en billigt av mig

https://www.tradera.com/item/301910/464952247/vattenkyld-oljekylare-laminova-0-1-


Blandar man vatten med oljan eller är det glaslock på oljekanalen?



_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



steffe skrev:
Christian Carlsson skrev:
Du kan få köpa en billigt av mig

https://www.tradera.com/item/301910/464952247/vattenkyld-oljekylare-laminova-0-1-


Blandar man vatten med oljan eller är det glaslock på oljekanalen?




Är de inte rör i röret? Så du får vatten på båda sidorna av oljan

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 361



Mange K skrev:
steffe skrev:
Christian Carlsson skrev:
Du kan få köpa en billigt av mig

https://www.tradera.com/item/301910/464952247/vattenkyld-oljekylare-laminova-0-1-


Blandar man vatten med oljan eller är det glaslock på oljekanalen?



Är de inte rör i röret? Så du får vatten på båda sidorna av oljan


Korrekt - rör i rör, bra beskrivning

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Något som kan vara värt att kolla upp om man labbar med egna kombinationer är vilka tryck grejerna är avsedda för. Växellådskylare är inte nödvändigtvis tänkta för så höga tryck som motoroljan kan ha.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Skruva banåkabil
Oljekylare - olja/vatten?
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (1299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande