Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
206 besök idag (78255 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3994


Trådstartare
Hehe, ingen fara! Över lag siktar jag ju också mer på nått pragmatiskt lagom-bra, och inte något finsnickeri. Hade krävt så fruktansvärt mycket mer tid, iaf för mig...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 468



Det var en snickare vid ett husbygge som lämnade en spik som stack ut 5 mm vid ytterdörren och husägaren påpekade under resten av byggtiden om att spiken skulle slås in. När huset var färdigt gick snickaren dit och slog in spiken som stack ut. En distraktion som fungerade för att slippa diskussioner om eventuellt andra "lekmannaproblem" under byggtiden.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2192



Inte så att han hängde sin jacka där

_________________
Michael Thulesius
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 468



Michael Th skrev:
Inte så att han hängde sin jacka där


Jackan hade han på sig. Den utstickande spiken var avsiktlig.

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3994


Trådstartare
Så, temabyte till ett av vårens uteprojekt. Innergården lider av riklig ogrästillväxt mellan alla stenar, och även om det går att döda på olika vis så kvarstår matjorden som bildats över åren. Innan våren satte igång på riktigt tog jag därför chansen att rengöra stenläggningen med högtryckstvätt:


Matjorden blir till välling som jag därefter kunde skyffla ihop och köra iväg med skottkärra. Det blev några lass...
Gjorde detta i ett ganska stort antal omgångar för att få bort så mycket jord som möjligt.
Här börjar det bli dugligt rent:


Ett relaterat problem är dålig dränering, vilket gör att det stått vatten bland stenarna efter regn. Valde att uppgradera den ursprungliga lågpunktsrönnan över gården med att gräva ner ett dränrör:

Grävdes med fall mot garaget, men fick kompletteras med en dräneringsbrunn med sandfång innan påkoppling till dagvattnet:




Nästa steg blev då att passa på att titta över stenläggningen. Infarten har alltid varit ganska ojämn med några riktiga oljetrågsdödare som sticker upp i mitten, förstärkt av ordentliga sättningar i hjulspåren. Kanske svårt att se på bild, ni får tro mig:

Grävde därför ur i området och hittade en stor sten under:

Efter att matjorden var borta blev det markduk och dränerandet material.

De större stenarna i infarten fick även bilas lite för att kunna ligga plant nog och inte rida på den underliggande:


Sen tillbaks med kullerstenarna:


Fick hämta lite "ny" sten för att täcka den nya dräneringen:


Sen mer stenflis för att fylla upp mellan allt:



Innergordsjobbet är inte klart än, men det för var en bra start på det hela.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19512



Jag blir utmattad bara av att titta på bilderna

Skoj att nån orkar thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8057



Vad fint det blir.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17372



Den där varianten av stenläggning är nog vad jag borde göra i hustruns carport och på gångarna mellan hus och hönshus. Verkar lite fysiskt tungt, dock...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Andra projekttrådar
Garage mm
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24
206 besök idag (78255 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande