Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
106 besök senaste veckan (31392 totalt)
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Marcus Gustafsson skrev:
Många motgångar, men det gick ju åt rätt håll på slutet iallafall!
Marcus Gustafsson skrev:
Sen var det bara att packa ihop, köra hem i regnet, ösa ur bilen...
Ja, jäklar va' blött det blev. Torkade ur och hade värmare att blåsa på bilen hela natten

Kul att ses

_________________
Johan Lekås
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Mindre camber fram känns som en bra idé av döma på hur däcken ser ut. Gummikorvarna brukar väl hamna där däcket inte längre har så bra kontakt så det ser ju ut som du bara använder halva däckbredden aktivt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Mats Karlsson skrev:
Mindre camber fram känns som en bra idé av döma på hur däcken ser ut. Gummikorvarna brukar väl hamna där däcket inte längre har så bra kontakt så det ser ju ut som du bara använder halva däckbredden aktivt.
Mindre=mer negativ?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Lennart Mäkinen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Mindre camber fram känns som en bra idé av döma på hur däcken ser ut. Gummikorvarna brukar väl hamna där däcket inte längre har så bra kontakt så det ser ju ut som du bara använder halva däckbredden aktivt.
Mindre=mer negativ?
Nä, skriva med mindre fontstorlek?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13273



Har du en idé vart du lämnade kameran? Jag ska dit på fredag och kan leta efter ditt självförtroende och kamera! Jag tänker att med mer fart i kurvorna så sliter du däcken jämnare fast pytteliten camber kanske hjälper

_________________
Tord Ringenha11
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Marcus Gustafsson skrev:
Historik:
R-däcken var rejält slitna på insidan (och som nya på utsidan) pga att jag strullade till Toe. Däcken är nyss "vända" så att den bra sidan är inåt (dvs monterade "fel") och jag ställde ner Toe till mer rimligt. De är två år gamla och har drygt 400 mil med gatkörning och bankörning.

Av egen erfarenhet så tror jag att ditt problem ligger i att du vände på däcken, som att köra på halva däcksbredden

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



gtBen skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Historik:
R-däcken var rejält slitna på insidan (och som nya på utsidan) pga att jag strullade till Toe. Däcken är nyss "vända" så att den bra sidan är inåt (dvs monterade "fel") och jag ställde ner Toe till mer rimligt. De är två år gamla och har drygt 400 mil med gatkörning och bankörning.

Av egen erfarenhet så tror jag att ditt problem ligger i att du vände på däcken, som att köra på halva däcksbredden

Jag tror det kan ligga nått i det thumbs up
Gjorde samma på dessa framdäck som suttit på andra fälgar.
Har en bit grusväg innan jag är hemma och det syns ju rätt så väl vars
däcket är slitet...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Jag snor en bild från Johan Lekås, precis till höger om 100m-skylten ser man "mitt" spår...



GoPro'n försvann ju, men långt tidigare stod jag på Jula och jämte kassan hade de billiga 249:- kameror. Varför inte? En så kan man ju sätta på dumma ställen utan att det gör ont... Så en bit in på dagen satte jag en på fästet till framljusen, så enda filmen med RaceChrono blev det här.


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Senaste kvällarna har ägnats å det roligaste jag vet, bromsar.

För att få på 13'-fälgarna bak behövs spacer och nya fjädrar till handbromsen på bromsoket.

Försök få på den här jevfla fjädern...

När jag höll på så tog jag loss bromsoket för att se om det gick lättare, men det gjorde det inte. Istället råkade jag trycka ut bromskolven så mycket det gick (nästan) och såg att bromsbeläggen på ena sidan var lövtunna. Så lika bra att byta mot det som fanns på hyllan. Men det gick ju inte, för att trycka in kolven i oket behövs ett bromskolvsverktyg, det var i verkstan (alla tre uppsättningar ).

Efter mycket slit fick jag dit fjädern på ena sidan, andra sidan höll jag på med i en timme utan att lyckas få dit fjäderjäkeln innan jag gav upp för kvällen.

Kvällen efter tog det 30 sekunder att få dit den.

Bromsbeläggen blev det jag köpte i all hast för att ha i reserv för länge sedan, Biltema. Så det sitter där nu.
Men är det Mintex 1144 eller Ferrodo DS2500 jag ska beställa? Jag lutar åt Ferodo...

Bara en länkarmsinfästning kvar att lösa...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Din film är privat. Skarevasåva?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Din film är privat. Skarevasåva?


Såskareinteva!

Ändrat nu.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Inte mycket har hänt, måndagarna har varit upptagna med jobb så Gröndal har inte kunnat besökas som jag ville.

Men lite har hänt.

Jag har tyckt att frambromsarna har tagit lite sämre, så även om det är mycket kvar kanske lika bra att byta beläggen och testa en annan blandning i de. Om inte annat så rensar de t skallen från annat en stund, speciellt som jag köpte fel belägg. De var lite för stora.


Miniträff med Miata/Mercedes/Westfield-gänget, praktiskt när jag kan rulla ut ur garaget och sen hela vägen dit utan att starta motorn.


Elsystemet uppförde inte sig, en liten kontakt hade hoppat lös.


När ändå det var borta så blev det dags att sätta dit en ny backspegel på förarsidan, den gamla var lite lös och visade inget. Jag kunde bara spänt upp den, men varför när det fanns kolfiberspeglar på hyllan?

Samma storlek, men lite högre upp och längre ut.
Nu ser jag ju saker bakom mig!

Bil & Bulle besöktes en tidig morgon, Rejsa-kändis:


En Marcus!!!

Vill-ha-begäret är stort.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5591



Marcus Gustafsson skrev:
När ändå det var borta så blev det dags att sätta dit en ny backspegel på förarsidan, den gamla var lite lös och visade inget. Jag kunde bara spänt upp den, men varför när det fanns kolfiberspeglar på hyllan?

Nu ser jag ju saker bakom mig!

Vadå när du blir omkörd eller..

Det är faktiskt bra att ha koll bakåt det kan ju komma nån


//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
När ändå det var borta så blev det dags att sätta dit en ny backspegel på förarsidan, den gamla var lite lös och visade inget. Jag kunde bara spänt upp den, men varför när det fanns kolfiberspeglar på hyllan?

Nu ser jag ju saker bakom mig!

Vadå när du blir omkörd eller..

Det är faktiskt bra att ha koll bakåt det kan ju komma nån


Lösningen på att backspegeln ibland lagt sig ner och jag inte sett något har varit att ligga i vänsterfil på motorvägen och följa hastighetsrytmen (och köra ikapp de framför om jag hamnar efter... ).

Nä, men jag hade den i mitten och på högersidan kvar om vänster backspegel vek ner sig, mest nervöst på motorväg och "döda" vinkeln som blev väldigt stor på vänster sida.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Mats Karlsson's tråd med funderingar på tomgång fick mig att googla och hittade lite som jag borde undersöka, även om motorn inte dör längre när jag stannar vid ett rödljus så är droppar i i varvtal ibland. "Poffandet" (avgassmällar) vid motorbroms finns kvar, märks när motorn är genomvarm.



Från: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/145835-Trionic-5-och-has . . . .
Citat:
Annars ska det gå att bygla T5's utgång för varvräknare med ingången för hastighet.
Då tror T5 att du har femmans växel i hela tiden och du behöver inte oroa dig för momentbegränsningar.

Vad jag förstått kan det vara lite lurigt med tomgången när man stannar vid t.ex. ett rödljus för att T5 inte fattar att bilen står till,


Citat:
"Denna hastighetssignal används för att:
-Avgöra vilken växel som används för tillfället.
-Aktivera SHIFT UP-lampan (vissa marknader).
-Begränsa laddtrycket på 1:ans växel (samtliga turbovarianter utom B204S och B234E).
-Aktivera bränsleavstängningen på växlarna 3, 4 och 5 (sugmotorer).
-Aktivera hastighetsbegränsningen (genom att begränsa laddtrycket vid uppnådd maxhastighet).

Om hastighetssignalen saknas bortfaller ovanstående funktioner och laddtrycket begränsas till lägsta växelberoende tryck. "


Att göra i vinter: Undersöka om/hur boxen får hastighetssignal.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Nästa rolighet, efter gårdagens lilla nöjestur (3mil i lugnt tempo för att rensa huvudet) roade jag mig med att mäta lite temperaturer.

Vattenkylaren till IC: 10 grader
IC, anslutningen vid silikonslangen mot spjällhuset: 43 grader
Hur varm är inte insugsluften om den värmer IC'n till 40 grader? Men jag tror felet ligger i vattensystemet/pumpen, ibland kaviterar bara vattnet och pumpas inte runt. Enklaste är att slå på IC-pumpen först innan motorn och lyssna på den, det räcker att slå av och sen på om den kaviterar. Men tänkte jag på det igår? Nope.

Kylare: 68 grader, samma som på mätaren men då hade bilen stått ett tag på tomgång.
Under hela turen kom tempen knappt över 70, om jag inte stod still. Jag tror jag borrade för stora hål i termostaten...

Bromsar:
Bilen bromsade bra, inga tecken på att låsa upp bak vid hårda inbromsningar, etc, etc. Mätt efter kraftig inbromsning från ...eehhh... på den privata testbanan... 150km/h och sedan kört 1km i 70km/h och 2km i 40km/h.
Bakbromsar mätt på skivan: 94 grader
Frambromsar mätt på skivan: 17-22 grader
WTF? Antingen ligger bromsarna på bak lite utan att märkas när jag hissar upp den och snurrar på hjulen eller så bromsar den inte fram? Men bilen bromsar bra???
Nåja, en till sak att titta på i vinter.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Marcus Gustafsson skrev:
Nästa rolighet, efter gårdagens lilla nöjestur (3mil i lugnt tempo för att rensa huvudet) roade jag mig med att mäta lite temperaturer.

Vattenkylaren till IC: 10 grader
IC, anslutningen vid silikonslangen mot spjällhuset: 43 grader
Hur varm är inte insugsluften om den värmer IC'n till 40 grader? Men jag tror felet ligger i vattensystemet/pumpen, ibland kaviterar bara vattnet och pumpas inte runt. Enklaste är att slå på IC-pumpen först innan motorn och lyssna på den, det räcker att slå av och sen på om den kaviterar. Men tänkte jag på det igår? Nope.

Kylare: 68 grader, samma som på mätaren men då hade bilen stått ett tag på tomgång.
Under hela turen kom tempen knappt över 70, om jag inte stod still. Jag tror jag borrade för stora hål i termostaten...

Bromsar:
Bilen bromsade bra, inga tecken på att låsa upp bak vid hårda inbromsningar, etc, etc. Mätt efter kraftig inbromsning från ...eehhh... på den privata testbanan... 150km/h och sedan kört 1km i 70km/h och 2km i 40km/h.
Bakbromsar mätt på skivan: 94 grader
Frambromsar mätt på skivan: 17-22 grader
WTF? Antingen ligger bromsarna på bak lite utan att märkas när jag hissar upp den och snurrar på hjulen eller så bromsar den inte fram? Men bilen bromsar bra???
Nåja, en till sak att titta på i vinter.


Min bil med 90 graders termostat (omoddad) kommer inte heller upp i 90 grader vid körning. Ligger runt 75 grader även när det är 15-20 grader ute och når 90 bara när man står på tomgång vid rödljus eller liknande. Kylsystemet är inte underdimensionerat iallafall.
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vad tycker ECU'n om att motorn inte kommer upp i temp?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Janne J skrev:
Vad tycker ECU'n om att motorn inte kommer upp i temp?


Antagligen inte alls, men jag märker ingen skillnad från när den har kommit upp i temp.
Samma beteende med avgassmällar vid motorbroms så fort den blivit genomvarm oavsett om det är 70 eller 90 grader.

Den drar bra iaf, på en motorvägspåfart igår låg jag bakom en bil som höll 60km/h ( ) och då blev det att gå direkt över i vänsterfil och gasa på. Drar som vanligt på 2'an, 3'an och eftersom jag inte kunde hålla mig även 4'an.
Därav 150km/h på avfarten, det är inte långt emellan påfart/avfart:

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258


Trådstartare
Bagageutrymme finns det inte så mycket utav, faktiskt inget alls. Jag har tidigare skrivit om att göra en bagagelåda, enkelt att forma i plast/frigolit och sedan gjuta glasfiber på. Men jag vill ju lära mig något, men jag blir mest konfunderade och idiotförklarad (av mig själv).

Jag ville testa CAD, eller iaf något bättre än TinerCAD som jag använt innan.

Efter ett gäng timmar känns det som jag jag missat något fundamentalt, men jag är ju mer att bara hoppa in och lära mig än att plöja böcker och sen testa.
Så här ser det ut, en Body i FreeCAD


Body utgörs av 5 sketcher:

1 som extruderas i längsled
2 stycken som blir "gavlarna"
2 stycken som blir hållare på kortsidorna, en rektangel som går ut bara.

En gavel med rundade hörn


Sen har jag gjort "Pad" på all sketcher för att få tjockleken

Men hur i... gör jag för att få rundningen i övergången mellan olika "sketcher"?


Där går jag bet och fattar ingenting, Skulle jag ha en "Part" istället med flera "Bodys" (en Body per Sketch, istället för som nu en Body med alla sketcher) som jag skulle gjort en "Assembly" av? Här någonstans börjar det bli grekiska.... och jag misstänker att jag gjort något grundläggande fel i strukturen.

Youtube-videos är antingen för lätta (dvs de visar en enstaka detalj) eller så är de dölånga med en oengagerande indier (80% av alla bra FreeCAD-visdeos på detaljer är gjorda av indier) där det tar sju svåra år att komma fram till något.

Jag vill ju bara ha rundade hörn.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1195



Vet inte hur det fungerar riktigt i gratis cad programmen men antingen gör man i shet metal ( ungefär som att bocka plåt från ett ark) eller brukar man göra en sketch extrudera den så det blir en stor solid klump som man antingen gröper ur med ett shell kommando eller en urgröpning kommando. Sen lägger man fillets på alla vassa kanter man vill. Klart som korvspad?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22, 23   >>
106 besök senaste veckan (31392 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande