Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
28 besök senaste veckan (10420 totalt)
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Idag reg-besiktigade jag min 924 för helbur ...och pratade då med reg-besiktningsmannen om att jag ville reg-besikta GR Yarisen med störtbågen och ändra till 1 passagerare då baksäten och bakre bälten är urplockade, och efter det sätta i sportstolar och bara kunna köra in och besiktiga som "vanligt" utan problem.
Men oj vad jobbigt det lät när han började prata om helbilsgodkännande och ombyggt fordon med hjälp av SFRO eller någon annan aktör. Det får bli att testa med att få igenom den ändå eller plocka i och ur bågen/ baksäten/ bälten/ sportstolar när det väl blir dags ...inte vad jag tänkt mig

För övrigt är bilen avställd sedan slutet av september och jag tar fram den först i början av maj. Den enda modden som är planerad för året är lite stöddigare torque-mount som jag köpte vid black-friday, jag hoppas det kommer att göra växlingarna på bana lite mindre kärva mot vad jag upplever ibland.


lägger in en fin bild av photobyrobban från Sviestad i höstas

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 64



gtBen skrev:
Den enda modden som är planerad för året är lite stöddigare torque-mount som jag köpte vid black-friday, jag hoppas det kommer att göra växlingarna på bana lite mindre kärva mot vad jag upplever ibland.


Den modden ska jag också göra innan bilen ställs på igen. Jag upplever att det främst är 3:an som är svår att få i... Hoppas på att det blir lite bättre i alla fall.

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



När inhandlas denna då?

https://www.do88.se/sv/artiklar/bigpack-toyota-yaris-gr.html

Vill se lite mer pulver i GRYn

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
safe skrev:
När inhandlas denna då?

https://www.do88.se/sv/artiklar/bigpack-toyota-yaris-gr.html

Vill se lite mer pulver i GRYn

Den hamnar på den skarpa önskelistan först när motorgarantin har gått ut, vilket blir september nästa år tror jag (3år?) tillsammans med oljekylare + hjs-downpipe + ett lätt avgassystem + kanske annat luftintag + hårdare ventilfjädrar + en ommappning som jag då hoppas nån inom landet kan utföra.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Inte något om GR Yaris denna gång, men lite om min Porsche 911 -74



I påskhelgen var jag och körde den på ringen för första gången, det blev 17 varv trots att det regnade och var blött 2 dagar av de 3 jag körde. Allting funkade och den gick verkligen som en dröm, även om bästa tiden bara blev 9:52 även om både jag och bilen är kapabla för 9;30 ...en annan gång
Tyvärr var det Car Freitag vid ringen och det väntades upp till 20.000 extra besökande av typen som gillar pop's and bang's ratata, så det blev ett evigt köande ...1h till banan, 1h av banan, 1h från banan. 5h kö-körning bara under fredagen, och det förtog en del av nöjet. Åk absolut inte dit igen vid Påsk är min lärdom

Jag såg bara 3 svenska bilar på hela helgen, och det var bara en handfull äldre bilar som körde banan. Så nog syntes man med en påsk-gul bil, väldigt många tummar upp och oändligt många kameror som filmade och tog bilder på bilen.


Resans sista varv del 1, jag loggade 196,8km/h över krönet vid Schwedenkreuz


del 2

Lite om bilen; den var körfärdig till förra årets säsong efter en 11 år lång nörd-renovering. På våren vann bilen PCS Concourse de'elegance och People's Choice på festivalen, helgen efter kördes första slalomen med den och senare även Superstage (tid 1:35,7x). Det blev 535 mil första säsongen och många lokala bilträffar.
Den är "byggd" med lite milt hotrod-stuk och för att vara härlig att köra. Än så länge bara med original k-jet 2,7:an på 150hk, men en 3,6 på weber-46:or ska i när den blir klar om några år.
Körmässigt väger bilen idag 950kg tom, eller väl under 1100kg med mig i och full tank (85 l), 26mm stavar bak, Öhlins rally historic-dämpare på Bilstein-ben, Aluminium S-ok fram, kraftig/lätt krängninshämmare fram av typen through-the-body, Quaife rack/pinion 2,5 varv, TB5-hjul från 924:an vid bankörning eller snygga TB15 på RSR-fuchs. Mer analog körupplevelse och samtidigt hänga med vanliga bilar går knappast att få trots att bilen fyller 50 år i november

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 329



Riktigt snygg bil, Perrys Motor känner man igen från mina trakter.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Coolt med gammel 11:a första gången på Ringen.
Nedan är från min första resa med min gammel 11:a (SC -78 med 3,6l) -06.
Hoppas vi träffas inder året i PCSR sammanhang. thumbs up



_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
zmicke skrev:
Riktigt snygg bil, Perrys Motor känner man igen från mina trakter.

tackar, hos Perrys lär man sig saker som inte står på internet
Mats Karlsson skrev:
https://youtu.be/2JSWtzV99v4?t=274

Mischas trevliga fotograf tog ett gäng slomo-svep över detaljer på bilen, så självklart förevigade han putt-starten också så fortsätt kolla hans kanal för kommande gult Porsche-content
Det var köandet som tog ut sin rätt, efter 4st 1-timmars kö-körningar så startade inte bilen när jag skulle iväg från parkeringen. Dagen efter blev det köande med avstängda lysen och lite koll på ladd-läget på usb-uttagets voltmätare och en liten höjning på handgasen ...så var inte det något problem längre. När köandet började blev jag istället först orolig för att olje-tempen skulle rusa, men tack vare svag motor och att jag satt dit termostat/ oljeledningar/ trombon-kylare så var inte tempen ens över 100gr på resan
mittmotor skrev:
Coolt med gammel 11:a första gången på Ringen.
Nedan är från min första resa med min gammel 11:a (SC -78 med 3,6l) -06.
Hoppas vi träffas inder året i PCSR sammanhang. thumbs up



Tack, Thomas
Den bilen följde jag nånstans ...för lääänge sedan
Du kommer garanterat att se mig i en backspegel nära dig , jag känner ingen press när jag dyker upp i en 924 vid Porsche Carrera Cup på Anderstorp

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



gtBen skrev:

Den bilen följde jag nånstans ...för lääänge sedan
Du kommer garanterat att se mig i en backspegel nära dig , jag känner ingen press när jag dyker upp i en 924 vid Porsche Carrera Cup på Anderstorp


Troligen på min gamla blogg som jag var lite flitig med på den tiden.

Ja, antingen blir det i min...eller i din backspegel!
Då ses vi på Anderstorp. thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Benny s
Karlskrona
Här sen Sep 2007
Inlägg: 57



Kul o se att du kom ner på Ringen

_________________
Benny Svensson
Roadsport C #86
Mazda Mx-5
Saab 96-63
Gti 16V -86
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Snyggt! Var på ringen över påsk och körde också. Tittade avundsjukt på din bil Stack ut på ett bra sätt i mängden.

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Samuel S skrev:
Snyggt! Var på ringen över påsk och körde också. Tittade avundsjukt på din bil Stack ut på ett bra sätt i mängden.

Tackar Samuel thumbs up det var lite ont om udda coola bilar denna gången.
Jag såg bara en gul Corvette och en McLaren och en GT3 RS på svenska skyltar, var nån av dem din?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



gtBen skrev:
Samuel S skrev:
Snyggt! Var på ringen över påsk och körde också. Tittade avundsjukt på din bil Stack ut på ett bra sätt i mängden.

Tackar Samuel thumbs up det var lite ont om udda coola bilar denna gången.
Jag såg bara en gul Corvette och en McLaren och en GT3 RS på svenska skyltar, var nån av dem din?


Jag hade denna. Men den ser ju ut som alla andra BMW där


_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Samuel S skrev:
Jag hade denna. Men den ser ju ut som alla andra BMW där

snygg och ändamålsenlig thumbs up

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Förra veckan hade jag bilen på service i Linköping, och fick även det kraftiga växellådsfästet monterat när undertrayet ända var borta och bilen var på en lyft. Med plast i bussningen istället för gummi skorrade det lite på tomgång, men det kan jag gladeligen leva med då man hör annat skorr när bilen är i rörelse då bakre inredningen är urplockad.
Jag hade ovetandes lyckats boka service till samma dag som Linköpings MS hade prova-på-körning på kvällen, så det tillfällets togs i akt. Bilen gick som en dröm även om både däck och bromsar snabbt gick rätt varma, så när man väl själv fått upp ångan efter några varv så började varvtiderna ändå att gå upp. Så för att spara lite på framförallt bromsarna så nöjde jag mig oftast med att bara varva ur den på 4:an på rakan och sedan bara rulla på tills det var dags att bromsa. Men några gånger när jag fått till det så åkte ändå 5:an i. På det som jag visste skulle vara sista push-varvet på sista stinten så blev det tyvärr trean som åkte i istället för femman, kopplingspedalen var inte uppe så länge men en rejäl övervarvning var ett faktum .
Än så länge inga symptom på att något skadats, men ärligt talat så har jag inte pushat bilen efter detta för att kolla om allt är som det ska. Det känns fan hemskt och jag känner mig som en dålig människa ...men det är dags att kolla om allt är som det ska eller inte.
Sedan slutet av förra säsongen och i år har jag lärt känna bilen på riktigt och kört bilen med rejäl fart ...och nu detta Snart närmar sig en av årets coolaste körningar med sportvagnsklubbarna på Hultsfred flygplats, och då sitter jag och nojjar mig om min kära bil ska hålla ihop

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Innan dagens körning med Kalmar sportvagnsklubb hade jag testat hur bilen mådde och den kändes som vanligt, och samma idag då den fick gå hårt hela tiden.
Jag har letat lite på nätet och det verkar vara flera som gjort samma felväxling som jag och klarat sig, alltså vid uppväxling fått i 3:an istället för 5:an. Däremot vid felaktig nedväxling från 5:an till 4:an men då istället får i 2:an ...är oddsen inte så bra, då blir det moneyshift


Nu kör jag som om inget ens har hänt och tävlingen gick bra, videon är från mitt vinnande åk

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare

En bild som visar att även min bil kan kränga och oja sig, här från en av de väldigt snabba banorna på Hultsfred (SMC3) i somras. Tack för den fina bilden P.P. thumbs up


Väldigt snart är det dags att pressa bilen här igen, och då för första gången på R-däck

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271


Trådstartare
Jag är i himmelriket och kör, inte långt därifrån ligger helvetet som jag nästan fick besöka idag. En gul Honda hade rasat motorn och släppt oljan mitt i Adenauer Forst ...precis innan jag kommer, ingen gulflagg eller flaggviftande från nån postering hade hunnit påbörjas.
När jag är bara meter ifrån ser jag oljan mitt på banan och försöker styra mig igenom men det går bara rakt fram, jag försöker sikta mellan räcket och hans bil. På gräset finns det lite fäste i alla fall och jag lyckas undvika båda två, jag trodde ända tills jag kom in på parkeringen att jag varit emot både vänster fram och höger bak. Det var på det berömda hittefåret åt båda hållen


3 minuter in i filmen

Annars är det bra thumbs up solen skiner och asfalten är varm

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare





_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Å jäklar vilken räddning, sådana överraskningar är en av de mindre charmiga upplevelserna på den banan, händer ju tyvärr då och då.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GR Yaris -21 - Gott gry
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
28 besök senaste veckan (10420 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande