Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum stapla artikelnummer - funkar det verkligen? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (1835 totalt) |
Hmm ganska intressant ämne, back in the days när man åkte Subaru, så böt man saker av 3 anledningar.
1. Man vill bli snabbare 2. Skiten pajar pga man vill bli snabbare 3. Det är coolt att ha tuffa saker på bilen/ barhängs faktorn jag böt senare till Honda , då höll motorn, men resten pajade ...... En bil är ganska bra byggd från fabrik, men så av någon anledning så vill man tex åka bana med sin bil, man vinglar ut på någon träff och under dagen, börjar bromsarna ge upp , väghållningen är inte som F1 bilarna man sett på TV , så då tänds lampan, hmm jag kanske ska modda bilen lite, och då är det ju lite som det gamla klass samhället , vart står jag?? är jag 1.Adeln 2. borgaren 3. Bonden 4. trälaren Om man tex vill åka bankörning, så är det bästa man kan köpa en Porsche gt 3 eller 2 av RS beteckningen. Men den är ju as dyr , så man köper något som passar en ekonomi bättre , undrar vad fan jag står som köpte en Renault nyligen?? tillhör man nr 3 eller 4a man kanske rent ut sagt hatar Porsche? man gillar Japs bilar istället? sen kanske det är den svenska avundsjukan den kan ju vara jobbig också, tex grannen har köpt en ny lambo, men jag åker fortfarande min gamla rostiga Volvo, eller jobbar man på något statligt så kanske man åker Saab ..... och så kan man ju älta vidare åtskilliga sidor vilken bil är bäst? är ju ungefär som vilket lag håller du på? smaken är som baken, men bilar är materiella saker , men fantastiskt roliga nyttiga saker också. Att köpa eftermarknads prylar till sin bil, är ju lite status/kapitalism köpte jag några grisdyra BBS E88 eller blev det några beggade kina kopior istället? och så kanske pajkastningen startar någon tycker fan vad ballt, någon annan suckar jaha Ove i solsidan ska fixa till bilen...... _________________ Micke Bernebrandt NYCKELN TILL ETT ROLIGT LIV ÄR ATT HÄNGA MED FOLK SOM ÄR HELT DUMMA I HUVUDET |
||||||
Finns en anledning till att jag på senaste bilen köpt uteslutande orginalbitar där det inte uppenbarligen behövs nåt annat (typ stötdämpare/fjädrar/krängare/fälgar/bromsbelägg).
Bra balans och hög kvalitet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
||||||
Du är utan tvekan en mossig gubbe, men det har ingenting med denna tråden att göra. Alltså, om man kikar lite på tävlingsresultat från amatörserierna, kontra hur bilarna ser ut/är byggda så är det i alla fall uppenbart för mig att nyckeln så gott som alltid ligger i kunskap och ansträngning/timmar i garaget och på banan. Det kan vara lättare att hitta bra inställningar och prestera med bilen om man köper riktigt bra prylar. Men en billigare varianter som är installerade rätt (av någon som faktiskt förstår deras funktion) och sedan är testade, utvärderade och inställda rätt, slår mega-hyper-super-detsenaste-kostarenmiljard som man bara bultat dit dagen innan tävlingen, varje gång. En parallell: Jag ramlar ganska ofta över annonser där det bara står skumma motorbeteckningar eller komponentbetecknigar till försäljning. Av någon anledning är BMW-folket värst med detta. Det borde ju ganska avsevärt begränsa kundgruppen om man INTE skriver "BMW-motor från BMW 540i 1997 - 4.0L V8 - M60/2" utan insisterar på att skriva "M60/2-S75425-Vanos-mega-stage 2-skruvkork och hängslen" och inget mer i annonsen. Vissa annonser jag ser har jag faktiskt inte koll på vad de säljer: Är detta en motor? Eller en växellåda? Eller kanske ett insprutningssystem? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Nu jobbar jag inom "bling blong industrin", så jag är lika färgad som en politiker en supporter till ett sportlag typ.
Men nog ser jag en stor skillnad på prestanda på en bil med rätt modifikationer och pratar vi banåka så är det i synnerhet viktigt att uppdatera några detaljer enligt mig: 1. Bromsvätska 2. Bromsbelägg 3. Däck 4. Chassi godis, oftast har inte bilarna camber som behövs för bankörning och de kan vara en viktig detalj både på varvtiderna men kanske viktigast på däckslitaget (plånboken). Sedan kan man så klart passa på att köpa massa Öhlins, KW, H&R, Bilstein med flera väghållnings grejer när man ändå löser cambern? 5. Försöka lätta, om de går? 6. Sitta still & fast. 7. Mycket mer körtid.... 8. När de inte går snabbare och man känner sig sugen på nytt, mer effekt. Så en bra mappning kanske kombinerat med ett avgassystem och helst om de är en överladdad bil även laddluftkylning (VIKTIGT) och nå sportluftfitler med mera. Effekten kommer sist enligt mig när man ska lägga prioriteringarna, betyder det att jag följer denna lista själv och i denna ordning? Nej för fan! Men sedan är det så klart skillnad på delar och delar, de finns EXTREMT mycket produkter som jag sett i min bransch som verkligen inte är bättre än original eller på sin höjd likvärdigt som original. Men det betyder inte att de inte finns bättre saker till en nyare bil på eftermarknaden. Titta bara på min kära vän Tony Johansson som körde med sin extremt lätt men rätt modifierade BMW M140i X-drive som gäst på timeattacknu tävlingarna i somras och var verkligen med och slogs i toppen på alla banorna (vann King of Mantorp och nån mer av tävlingarna i Club klassen). De handlar helt enkelt att bygga rätt och välja rätt delar som fungerar i en bra harmoni. Samma Tony har vad jag vet varvrekordet på Gotland Rings Norra slinga med framhjulsdriven gatgodkänd (ink gatgodkända däck, E-märkta däck och regbesiktigad med delarna på bilen) Seat Leon Cupra 5F 2015. Som Tony byggt på under nått år och hittat en bra balans och setup som nu är dödligt snabb. Men som andra sagt, det gäller att hitta en setup som blir perfekt, inte bara köpa random delar för att de är coolt. Även ta min Alfa Romeo 4C som har en rad "inbyggda" fel från fabrik, bland annat de konstiga övre bärarmarna i bakvagnen som har bussningar som är så mjuka original att när man kör bilen hårt styr bakhjulen, vilket gör att bakvagnen är allt annat än exakt och kontrollerad från fabrik. Utan rent ut sagt hemsk att köra på bana, om jag fixade det med eftermarknads bling blong? Det kan Ni ger Er på... Även fixat en heldel andra konstigheter som Alfa Romeo pysslat med och det har verkligen gjort en extremt stor skillnad på att köra och hur bilen upplevs och även varvtiderna. Kan fortsätta för evigt, men som sagt ett coolt tanklock eller oljelock gör som nån vart inne på inget när det gäller prestanda... Men nog finns det bra uppgraderingar även till moderna snabba bilar. _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
Håller dem så länge för mig hade jag vart extremt glad, tror det betyder att Du kör som en toffel! _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||
De flesta bilar från fabrik, även nya Porsche bilar av specialmodeller, är fortfarande gatbilar och är gjorda för att köras på gatan på ett sätt som ska vara säkert. De kan inte byggas för att vara optimerade för bankörning.
Är de välbyggda så från början så behövs det inte mer än små ändringar i bärarmar för att kunna justera in vettiga hjulvinklar. Men det byggs och byts väldigt mycket grejer utan att bilar någonsin kommer ut på en bana, det behöver man nog inte gå utanför Rejsa för att konstatera... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Favoritkanaler! Mighty Car Mods brukar ju testa sina bilar på banor som svänger både före och efter modifieringar. Al spottar ur sig lite kunskap då och då. Som typ grengör på turbobilar, de behöver inte vara perfekta med equal length, det ska ju ändå stoppas en gigantisk restriktor i form av en turbo i ena änden. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Först, en riktigt bra lista på vettiga uppgraderingar i början. Sen, det du skriver där är ju ett tydligt problem X som orsakar oönskad effekt Y, och genom att byta X mot en styvare Y så löses problemet. Det där är ju (vad jag, den mossiga gubben, anser) vara ett smart sätt att uppgradera. Mer frågande över typ "blabla-bussningar" där blabla är ett tillverkarnamn istället för material eller ens en specning av vilken bussning av just den tillverkaren, det säger ju ingenting? Den kanske är tillverkad av torkad brunsås, men tillverkaren har också perfekta racebussningar. (Om jag sätter powerflexbussningar på min bil, blir det bättre? Om jag sätter Powerflexbussningar till en Honda Accord -81 på min Lambo, blir det bättre? Är bussningar från powerflex alltid bättre bara för att de heter powerflex eller är det bara.. tja, "power flex"?) Det jag menar med artikelnummerstapling är mer det som Tord skrev, man köper in på ett fränt koncept, gärna med kryptiska namn (bra exempel Torkel! ) och sen förutsätts det att det bara blir bättre. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||||
Det kanske är ett förhållande mellan kunskap och vilken grupp människor det tilltalar.
De som har kunskap kan smida ihop saker som fungerar i garaget och som presterar på bana men grejerna är inte färgglada, billet, dyra, häftiga namn. De som kanske inte besitter kunskapen tycker det är fräckt med flashiga färglada delar och tror det fungerar. Som bromsbelägg finns det märken som saluför med häftigare färg = häftigare broms, lätt att förstå men inte hela sanningen. Sen finns det bromsbelägg som skriver ut friktion, tempområde m.m. Så mossiga gubben kanske sitter på mycket kunskap och är lite kritiskt till delarna om de inte är bevisade att de fungerar och andra änden är okunskap och lite skryt där man kan slänga runt med kända namn. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||
Är det bra då? Har liknade distansblock på min M3E30 och det gör att jag inte kan köra med 15 tums fälgar... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det beror ju självklart lite på vilka däck och hur mycket man kör på varje träff. Nöter man 90 varv i fullt tempo, då går det en uppsättning per träff, minst. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Man lär ju veta lite vad man håller på med innan man byter prylar. Sätter du powerflex (om det öht finns) i fram och bakvagn på en 991. 2 Gt3rs så har du gjort bort dig, iom att det är led lager överallt.. 😁 _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Nytt friskt original på en 20 år gammal bil kan ju vara en bra mycket bättre lösning än en färgglad servicepunkt som måste kollas/bytas nån gång per år, även om original kan vara dyrare. |
||||||
Vet inte vem som snackar dynga, men den spacern är för att kompensera vinkeln på den undre bärarmen när man sänker bilen så att man får camber kurvan "rättare". I praktiken så flyttar den spindeln högre upp utan att påverka vinklarna. Jag tror faktiskt att det är så att han som ritat den röda linjen i bilden ovan inte förstår vad han ritar. Det spelar ju ingen roll om spacern sitter mellan bärarm och spindelled eller mellan spindelled och spindel. Men nån får gärna rätta mig om jag har fel. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Det är kulleden du vill flytta ner. Inte bärarmen.
Dvs du behöver en kulled med längre axel på för att ändra rollcenter. |
||||||
Det är ju vinklarna och längder mellan ledpunkter som gäller oavsett vilken form armar mm har. Annars skulle det bli lite lustigt med de krängningshämmare som kröker sig runt diverse i motorrummet. Det är ju inte så att de bilarna kränger annorlunda. |
||||||
Japp, du har rätt. Spacern måste sitta ovanför spindelleden. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Fast på din bil så sitter inte spacern så, den flyttar ner hela leden på e30 fjäderbenen = Rätt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Allmänt banåkaforum stapla artikelnummer - funkar det verkligen? | << 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (1835 totalt) |