Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
245 besök totalt |
Hjulvinklar vid utflyttad spindel?
Hur påverkas hjulvinklarna av utflyttad spindel men fjäderbenslagringen kvar på orginalplatsen. Dvs, Nedre bärarmar som är förlängda eller utflyttade . Antingen lika mycket på båda inre bussningarna eller att nedre kulbultsinfästing är utflyttad. Infästning mellan fjäderben och spindel ändrad för att kunna ta en större vinkel. Cambervinkel i rakt-fram-läge samma som original. Kommer bilen bete sig konstigt på vägen och vara ostabil i motorvägsfart Inre drivaxelinfästning på flänsaxeln kommer jag flytta ut eller göra en spacer på så drivaxeln kommer vara original men ändå klara av 50mm breddning. Vilket blir bäst? flytta ut nedre bärarm eller göra den längre _________________ Jörgen Rambris, Malmö Har Audi som transportmedel och jobb. 4 nollor i fronten o en bakom ratten. |
Låt innre infästningen för bärarmen vara ifred. Annars måste du bygga om styrningen.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Flyttar man ut inre ledpunkten för bärarmen utan att göra motsvarande med styrningen, påverkas bump steer eftersom inre ledpunkt för styrstag och bärarm inte längre ligger i samma plan/linje i förhållande till varandra som innan.
Hur mycket det påverkar "beror på", det är oftast mindre problem när styrstaget är för långt jämfört med tvärt om. Men jag håller med Håkan, det bästa är normalt sett att lämna inre infästningen där den ska vara och hellre förlänga bärarmen. Du kommer öka KPI vilket minskar scrubb och påverkar hur camber och caster samspelar när du vrider på hjulet. Det finns en del skrivet om det sedan tidigare som är värt att läsa. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
245 besök totalt |