Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 1990 - Fodervärd åt sonens bil tills vidare.
<<   1, 2
36 besök senaste veckan (4903 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Mats Karlsson skrev:
Samma sak gjordes för att ta fram en hållare till brandsläckaren. En 3 mm tjock laserskuren plåt som fäster i stolens främre M10 skruvar.


Jag har en liknande placering i min MG men jag blev tveksam till hållarens förmåga att hålla släckaren på plats vid en olycka så jag satte spännband runt den också. Visst - det tar lite längre tid att få loss den om det börjar brinna men jag minskar risken att få den i ansiktet om jag kör av vägen. thumbs up thumbs down


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Det stämmer nog bra, när jag tänker efter hade släckaren i 914:en en extra rem med låsning på. Får fixa det i eftermiddag.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Lite uppdateringar från denna veckan. Bilen har varit inne på verkstad och fått kopplingen bytt.
(lamell, tryckplatta, packbox vevaxel, urtrampningslager och pilotlager) Vi har känt att kopplingen
hugger lite till exempel när man backar i uppförsbacke och trodde att det var oljeläckaget från CAS-oringen
som kladdat ner kopplingen. Det visade sig dock vara tryckplattan som var kass, två fjädrar var helt av.

I samband med kopplingsbytet utförde vi lite eget arbete med och bytte båda gummidamaskerna till växelspaken samt nylonbussningen i botten på spaken. Lite ny olja i tornet fick den också samt en ny ljuddämpningsmatta under spaken.



Idag blev det lite blandat, ute och körde en runda för att värma upp den och sen in i garaget igen. Hissade upp den och plockade bort påfyllningspluggen till växellådan. Då rann det ut ett par deciliter olja, hmmm måste ha varit överfylld. Bort med bottenpluggen med och torkade rent innan vi fyllde på med två liter Motul Gear 300 75W90.

Efter det fick grabben ett ryck och tvättade och vaxade fälgarna medans jag skrapade och stålborstade bort grus från bakre hjulhus och hjulupphängningar. Sen råkade vi handla nåt på nätet i Linköpingstrakten som ska hämtas framöver. Fortsättning följer.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Här har det ju inte hänt så mycket senaste halvåret, köra, tvätta och tanka mest innan bilen parkerades i garaget i slutet av Oktober. I somras så handlades dock ett begagnat rostfritt avgassystem som tack vare DJ och Himlar kom över till västsverige och har legat och väntat på lite tid och lust. Stort tack !



Idag infann sig tid och lust samtidigt hos både mig och grabben. Eller rättare sagt hos honom, jag hade planerat eget jobb men blev indragen som rådgivare och extra hand. Första steget var att plocka ner orginalsystemet. Det gick väl ungefär som förväntat. Dvs 75% av skruvarna gick av. Gummina som håller upp systemet var dock i förvånansvärt bra skick.



Orginalsystemet nere. Framtill ansluter det till bakre flänsen på katalysatorn och en av dom skuvarna drog vi av. Eftersom det är ipressade skruv så måste katalysatorn ner för att byta dom så vi passade på att dra av båda dom främre skruvarna också trots stålborstning och mycket lubrikation..



Eftersom flänsen är relativt tunn så vågar jag inte försöka pressa ur skruvarna utan det blir att borra bort dom. 3-5-7-9-10 mm's borr och ett batteribyte i borrmaskinen senare så var en av tre skruvar borta. Nånstans där började blodsockret sina och vi gjorde en taktisk reträtt för att omgruppera och attackera kvarvarande skruvar en annan dag.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Men det är ändå ok. Värre att hålla på med sådant precis innan bokad bes-tid eller söndag e.m. innan man ska köra till jobbet på måndag morgon. Följer, Miata är en av de (många) bilar som står på min bucket-list och dina arbeten är thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Varför inte byta till en 200 cells kat?

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Ronna skrev:
Varför inte byta till en 200 cells kat?


Mest pga att det inte är nåt fel på orginalkatten, den dagen den inte gör sitt jobb längre är det en fråga som grabben får ta ställning till.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Igårkväll var batterierna laddade och meklusten på topp och nya skruvar inhandlade. Vi började med att kapa av och borra ur de resterande två avdragna skruvarna ut katten innan den monterades tillbaka med nya packningar. Efter det så följde främre röret av det nya systemet snabbt. Jäklar vad trevligt det är med delar som passar direkt utan att man behöver modifiera eller krångla. Kommer inte ihåg när det hände sist.



Bakre delen gled på plats lättare än det var att få ner det gamla systemet !



Klart, lite mulligare ljud men ändå behagligt tyst på låga varv. Utprovning under körning blir det nog i helgen.
Ett styck väldigt nöjd 17 åring.
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Fint jobbat! Trevligt med familjepyssel!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Fint jobbat! Trevligt med familjepyssel!


Det kommer nog bli mer av den varan under året för han fick nya bussningar till hela chassit i julklapp.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Miatan övningskörs det mest med just nu men ett glapp i ström matningen till stereon gjorde att det ändå plockades isär lite inredning. Då passade vi på att göra det ganska oanvändbara förvaringsfacket lite djupare genom att mäta, cadda och 3D printa ett nytt. Bra praktisk övning för Tobias i cad och resultatet blev riktigt bra.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


I veckan som gick köptes en orginal treekrad ratt som moddades dit istället för den gamla fyrekrade.



Idag gjorde vi en tretimmars övningskörningstur i Dalsland via Brudfjällsvägen, den var nästan för krokig och smal för att vara njutbar. Kul att ha gjort den med sonen men inget jag behöver göra igen. Fikapaus vid Ödskölt rastplats.
Batteriet i bilen har varit tveksamt sen vi köpte den förra året men nu är det definitivt dött och måste bytas.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Efter turen till Japdays för några veckor sedan så behövdes däcken balanseras om då det skakade en del över 110 km/h så idag fick den åka med till jobbet och sen in på Ralphs däck där dom snabbt balanserade om alla däcken.
Det hade lossat lite vikter, troligtvis pga dåligt rengjort när dom nya fälgarna och däcken monterades ihop förra sommaren. I övrigt så övningskörs det mest, tre månader kvar till 18-årsdagen nu.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Med körkortet fixat en vecka efter 18 årsdagen så fick han iallafall köra några dagar innan det började bli för kallt och saltandet börjat så efter det var det dags att börja med vinterns uppgraderingar. Det första jobbet är att byta bussningarna till alla länkarmar och krängningshämmare.



Orginalbussningarna var inte i så bra skick men det har vi vetat sen vi köpte bilen.



Länkarmarna får lite färg efter att dom gåtts över med roterande stålborste i vinkelslipen.



Vänster fram nedplockat och lite uppstädning gjort medans stålborstning och målning pågår.
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Härligt Mats!
vad blir det för bussningar? funderar lite på att göra samma sak själv i vinter.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Härligt Mats!
vad blir det för bussningar? funderar lite på att göra samma sak själv i vinter.....

/C


Han fick ett sånt här kit av tomten förra året. https://floflex.co.uk/product/mx5-full-set/
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Lite kort rapportering. Framvagnen är ihopskruvad igen med nya bussningar på alla länkarmarna. Bussningarna i det kittet jag köpt till han skulle jag nog inte rekomendera till någon så här i efterhand. Övre främre länkarmarna var ett litet helvete att få dit igen.

Nu är bakvagnen helt nerplockad och även diffen kommer plockas ner men eftersom skruvarna som håller diffen mot växellådsbalken inte vill släppa så får vi lyfta ur diff och växellådsbalk som en enhet.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare


Diffbussningarna var ett litet ¤%&"&& att få ur. Jag fick borra ur gummit med hålsåg och sedan bågfila mig igenom stålhylsan innan 30 års korrosion släpte greppet och dom gick att slå ut.



Nya IL motorsport bussningar på plats.



Nedre bakre länkarmar har fått en omgång med stålborsten i vinkelslipen och ett par lager färg.



Samma sak med de övre bakre.



Bonusbild på framvagnen som är klar. Vi behöver hitta en uppsättning främre+bakre krängingshämmare för orginalen är so otroligt ruttna. Dem främre har nästan 2 mm av diametern bortrostat vid en av bussningarna.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6255



Hälsa din son att han upplever en jävligt bra uppväxt. Carry on.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Bra jobbat av er Mats! thumbs up thumbs up

Om ni inte får napp på beggade krängningshämmare så kanske detta är ett alternativ?
https://www.ddesign.nu/sv/miata-mx-5-na-89-97-krangningshammarkit-fram-bak-whiteline-performance
Kräver ju krossad spargris, tyvärr...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Bra jobbat av er Mats! thumbs up thumbs up

Om ni inte får napp på beggade krängningshämmare så kanske detta är ett alternativ?
https://www.ddesign.nu/sv/miata-mx-5-na-89-97-krangningshammarkit-fram-bak-whiteline-performance
Kräver ju krossad spargris, tyvärr...


Jo det har allt tittats på den varianten. Nu börjar han väl tjäna egna pengar som utbildad CNC operatör/beredare till sommaren så då behöver inte pappas plånbok finansiera uppgraderingarna längre.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Mx-5 1990 - Fodervärd åt sonens bil tills vidare.
<<   1, 2
36 besök senaste veckan (4903 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande