Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
59 besök senaste veckan (22622 totalt)
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Undersidan på gamla hederliga bilar bidrar med rätt mycket luftmotstånd. När avgasrör och ljuddämpare försvann så lämnades en ojämn undersida som jag nu täcker för att se om jag får en halare bil. Spännande att se om det har nån påverkan i verkliga livet och inte bara i förhoppningarnas land.


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Klart trevligt.. hur kommer denna aluplåten behandlas... eller är det en kvalitet som är mer korrisions beständig?? fast kanske nollproblem med sommarbil??
låååånga sickor att rulla...visa gärna vad du har för utrustning för det.. typ motormatad sickofals och stort bord??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Man får ju ha en jäkligt djup maskin för en sån plåt, jag gissar på två plankor med mellanrum imellan och en avtrubbad huggmejsel?
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
En sån med stödrulle som avlastar plåten:

Ser slätare ut än vad det gjorde innan i alla fall:

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Michael Th skrev:
Klart trevligt.. hur kommer denna aluplåten behandlas... eller är det en kvalitet som är mer korrisions beständig?? fast kanske nollproblem med sommarbil??

Gnida med Autosol om lördagarna? Nä, räknar kallt med att den står sig bra utan ytbehandling så länge den slipper salt och sån skit.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Då var plangolvet klart. Lite pyssliga hörnbitar i bak och allt skruvat och klart. Nu vill jag ha vår och torra vägar.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



Väldigt snyggt - som vanligt.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Downforce på F1-nivå med diffusorn. Tror du inte det?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



2fast4u skrev:
Downforce på F1-nivå med diffusorn. Tror du inte det?


På Fiat-nivå blir det allt. Dvs diffust.
Och du kan ju spegla dig när du i ligger där under.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Lite expansion är det allt. Ca 2.5 ggr högre i bak än mot plangolvet. Dock är markfrigången så pass hög att det sannolikt inte blir annat än ett reducerat luftmotstånd.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



Du kan väl bygga in en sugande fläkt och släppa ut i baksätet? El har du så det räcker.

Jag tror nog du får ner förbrukningen 2-3 % pga avgassystem försvann.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2915

Namndispens
Namndispens

Alltså om det är mera downforce du är ute efter, och så tolkar jag inte behovet, så borde du gjort en tunnel av den där plåtbiten i mitten som täcker det f.d. avgasröret osv....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Kolja skrev:
Jag tror nog du får ner förbrukningen 2-3 % pga avgassystem försvann.

Bensinförbrukningen sjönk med 100% i samband med att avgassystemet försvann.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6258



2fast4u skrev:
Kolja skrev:
Jag tror nog du får ner förbrukningen 2-3 % pga avgassystem försvann.

Bensinförbrukningen sjönk med 100% i samband med att avgassystemet försvann.


Samma fenomen inträffade när jag uppgraderade till två ton Jaag. Märkligt det där.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11258



2fast4u skrev:
Kolja skrev:
Jag tror nog du får ner förbrukningen 2-3 % pga avgassystem försvann.

Bensinförbrukningen sjönk med 100% i samband med att avgassystemet försvann.



_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Ett väldigt sympatiskt verktyg att ha i lådan när man ska göra nåt som ska passa mot skumt formade befintliga geometrier är 3D-scannern. En snabb scan som den nedan tar ca 10 minuter att göra och det är fan så mycket enklare att rita nåt i CAD som passar direkt istället för att försöka göra pappmallar, svära med för stora plåtar som man inte ens får in för att se hur mycket de ska klippas och sen svära igen när man klippte för mycket och har genererat mer spill till soptunnan.

Det var mycket ojämnheter runt bakaxeln som knappast bidrog till gott luftflöde under bilen innan. Lite halare i luften borde den bli.

Det är mycket hål i ytorna, men här har jag bara fokuserat på att scanna in de ytor som utgör gränssnitt mot mitt plangolv. Ska man göra en komplett scan så tar det betydligt längre tid.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Vad scannar du med?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Einstar. Tycker den är supersmidig. Magiskt bra på att hålla ordning på var den är utan att tappa tracking och när man kontrollmäter scannade geometrier mot verkligheten så är det inom nån enstaka tiondels mm på saker upp till några 100mm. På långa avstånd är det inom nån mm. Jag har nästan helt slutat mäta manuellt utan viftar med scannern istället och kollar mått och vinklar i caden.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Mats sa ju i sin tråd att mars är en vårmånad. Då är det ju dags för en provtur.

Inte riktigt dags att fälla ner cabben ännu.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



2fast4u skrev:
Mats sa ju i sin tråd att mars är en vårmånad. Då är det ju dags för en provtur.

Inte riktigt dags att fälla ner cabben ännu.


Har du elvärme från leafen?

_________________
Markus Ålind
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5572


Trådstartare
Värmaren jag använder är från cheva volt/opel ampera. Ca 5kW och framförallt så hade jag dokumentation på can-protokollet så den går att använda. Finns på bild här för några sidor sedan.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Andra projekttrådar
Fiat eBarchetta
<<   1, 2, 3 ... , 9, 10, 11   >>
59 besök senaste veckan (22622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande