Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Halkskydd bromspedal | 1 besök senaste veckan (612 totalt) |
Sitter o reflekterar varför jag fegbromsar. En grej är att jag gärna vill liksom lägga foten " rätt" på pedalen innan jag trycker annars har jag halkat på pedalen, sitter i muskelminnet... Det tar tid. Har stående pedaler, själva pedalplattan lätt rundad men slät. Provat flera olika halkskyddstejper typ sandpapper, Biltema, nån svindyr från nån båttillbehörsaffär, 3M etc men de slits ut fasicken bara på nåt varv.
Tips på mirakelprodukt eller är det ta loss pedalen och svetsa sträckmetall på den som gäller? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Den riktiga hitech varianten skulle väl vara nån typ av metallsprutning för att få en hållbar friktionsyta.
Lågbudget varianten är väl sträckmetall eller att slitsa upp den med en kapskiva. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Låter märkligt det där, nu applicerade vi inte i närheten av den kraft som du behöver (men du har ju servo?), men jag skulle säga att vinkeln blir fel mot foten om du halkar av eller sliter ut ytan. Vi hade vanlig halkskyddstejp för trappor och det höll hur länge som helst. Samt en vinklad pedal så att man träffade "dikt an" varje bromsning. Å andra sida hade vi ju dubbelpedal så jag vänsterbromsade ju mest. Ingen bra bild på det tyvärr.
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
Har du provat samma typ av "sandpapper" som sitter på skateboard? Dom borde hålla för ordentligt slitage. Finns att köpa lösa ark i skate affärer.
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||
Kan man få till det bra så är nog en skruvbar extra platta det bästa.
Lätt att ändra. Men pedaler är ju sällan det mest lustfyllda att skruva med |
||
Håller med kommentaren ovan. Bauhaus har halkskydd tejp, vill minnas att den var bred nog till mina e36 pedaler 👍🏽
_________________ Mustafa aljorani W218 Cls400 W126 300se R170 230k Karlsson E36 328 individual #mint E36 coupe tracktool Mégane RS cup MÉgane Maxi kitcar |
||
Hmm, bra tankar där. ( kör utan sevo så trycker hårt..) Har inte tänkt så långt, men syns ju klart tydligt i slitagemönstret var jag lägger foten... Tycker nog pedalen sitter ok, längdmässigt. Kanske lite nära. Vill inte skruva pedalen mer framåt dock, då är det väl nära. Men plattan har ju fel vinkel, helt klart. Det här måste jag fixa.. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Tänk på att du får en brytkraft i pedalens fäste om du vinklar för mycket. Ser jag på bilden så skulle jag börja med att vinkla lite höger men mest att du ändrar vinkeln i den lodräta linjen så att du får större träffyta. Sådär ser det ju ut på en vanlig bil men 1,5 ton Racebil vill man nog ha en skönare känsla... Hur ser slitaget på skorna ut? Också en bra hint.
_________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||
definitiva lösningen, fundera aldrig mer på att köra barfota dock ;
https://www.24mx.se/product/reservde _________________ Patrick Wetterskog |
||
Haha! Jösses!, kanske lite väl... tänk att bara sätt foten fel här och dra fotknölarna längs med dessa. Får börja köra bilen i crosstövlar med!😅 _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Såhär fick det bli. Väldigt snabbt och grovt inför race. Men vilken skillnad!
Hittade hålad plåt i garaget, hålen ser ut som fyrklöver. Bankade ut de små hörnen i varje hål. Böjde och klippte plåten ,skruvade fast. Får snygga till senare, men vilken skillnad i känsla , inte halt! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Skruva banåkabil Halkskydd bromspedal | 1 besök senaste veckan (612 totalt) |