Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2004-08-24 Ljungbyhed med Club Alfa Romeo och MGCC
1, 2, 3   >>
10639 besök totalt
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Lite bilder från den fantastisk roliga banan på Ljungbyhed.

Fint besök.



Twin-Spark Precis som min Berlina


Det finns snygga bilar och så finns det bilar som BERÖR.


Banan som den ser ut ifrån en helikopter.


Sugna förare väntar på sin tur.


Nu är det vår tur. In i bilen fort, fort...


Snabbaste ekipaget.


Mystiska män maskerade till oigenkännlighet.
[/b][/url]

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



OJ! Hade ni sånt kanonväder hela dan? thumbs up

Har du kört Nordslingan med Berlinan?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

En sån som står längst bort på den här bilden drömde jag om redan för länge sen när jag var liten (eller så ser jag fel )

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/2522-new_2004-28-08-alfaklubbilar.jpg

(noll Alfakoll... men det var väl t.o.m. en V8 i den? Hette den inte nåt med America eller )



och bilen på de första bilderna är ju

_________________
Magnus Thomé
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Magnus Thomé skrev:
En sån som står längst bort på den här bilden drömde jag om redan för länge sen när jag var liten (eller så ser jag fel )

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/2522-new_2004-28-08-alfaklubbilar.jpg

(noll Alfakoll... men det var väl t.o.m. en V8 i den? Hette den inte nåt med America eller )



och bilen på de första bilderna är ju


Hej Magnus

Det är en Alfa Romeo Montreal med 2,5 liters V8.
Grymt läcker och bilen på F5 var i kanonskick.
Sälja BMWn?
Du vet vad man säger: Man är ingen riktig bilentusiast om man inte ägt minst en Alfa Romeo.

mvh
Goran

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



På bildena att döma kan man tro att det i första hand var en alfa-träff, men jag blev snarare förvånad över hur få alfor det var. Tror jag räknade till 7-8 gatalfor och några stycken till som körde bland räserbilarna.

Räserbilar var det däremot gått om. Roadsport C största klassen precis som det varit under året, transaxelporsche och miator i stor mängd.

Banan var mkt trevlig, mycket bättre än de gånger jag varit med Klippans MS och kört på Ljungbyhed. Att banan passade min bil bra färgar säkert min uppfattning

Kan f ö meddela att köra med 3 olika sorters (fabrikat och typ) slitna R-däck på olika ställen på bilen går alldeles utmärkt, märkte inte av konstigt beteende det minsta

_________________
Pär Hylander
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Banan var som Pär skriver riktigt kul; rakorna var inte så långa som jag trodde, vilket gjorde att det åtminstone inte blev 10 sekunders skillnader i varvtider inom Roadsports C. Totalt var vi 7 miator som körde, varav 6 i Roadsports C och 4 av dem i nära originalskick. Tre av oss hamnade inom samma tiondels sekund på varvet (ca 1 min 33 sek), d v s väl inom felmarginalen för den manuella tidtagningen - och givetvis drog ju jag kortaste stråt

Vi klarade oss förresten nästan helt utan regn. Några droppar på sista passet och lite mer än så när det var dags att plocka ihop för dagen - helt OK. thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Vilken kul bana! thumbs up
Jag hade själv lite svårt att övertala högerfoten att låta bromsen vara och fortsätta hålla stumt full gas i vänstern och högern innan stora schikanen samt genom stora schikanen. Hade även lite problem att hitta bromspunkterna och bromsade nog allt för tidigt på flera ställen.

Det var en trevlig batalj vi fick till på 2:a körpasset Goran! Inte visste jag att du var lagd åt driftinghållet.

MGCC gjorde som vanligt en fin körning! Tack även till Alfa Klubben!

Tyvärr tycker jag att tidtagningen var lite av en besvikelse.
Det är inte lätt för MGCC's tävlingsledning att genomföra en bra tidtagning med begränsad teknik och dåligt antal funktionärer. Men då klubbmästerskapet faktiskt avgörs på tidsträningstiderna så är det ju viktigt att dessa tider stämmer.
Man brukar ju säga att klubbmästerskapet bara är på skoj och det är lika för alla, men då man på andra KM-tävlingar i år sett att det kan vara 100-delar av en sekund som skiljer två tävlande åt så känns lördagens tidtagning lite klumpig.
Det sägs att noggranheten med manuell tidtagning ligger innom 1 tiondels sekund, men först p.g.a ett misstag med dubbel tidtagning på en bil och sedan för att vi testade att medvetet vara två att ta tid på samma bil kunde vi konstatera att det kan skilja runt 3 tiondelar mellan två tidtagare, kanske mer. Det användes en blandning av riktiga tidtagar ur till olika modeller av GSM telefoner med tidtagningsfunktion vilket kanske oxå kan bidraga till o exakt tidtagning. Vissa tidtagningsfunktionärer verkade dessutom lite osäkra på klockornas funktion.

Fredrik
Citera
Goran
Bjärred
Här sen Jan 2003
Inlägg: 292



Fredrik olsson skrev:
Vilken kul bana! thumbs up
Jag hade själv lite svårt att övertala högerfoten att låta bromsen vara och fortsätta hålla stumt full gas i vänstern och högern innan stora schikanen samt genom stora schikanen. Hade även lite problem att hitta bromspunkterna och bromsade nog allt för tidigt på flera ställen.

Det var en trevlig batalj vi fick till på 2:a körpasset Goran! Inte visste jag att du var lagd åt driftinghållet.


Ja, vad gör man inte för publiken...
Det gick lite "halt" på sina ställen. Har fullt sjå med att koncentrera mig på banan, och turbons "draglägen" får komma när dem kommer....ofta för sent. Laddar den så laddar den och ibland räcker inte fästet till i kurvorna. Hade varit kul att testa en 924 S eller 944 på bana för att se om en sugmotor är snällare.

Apropå tidtagningen...jag fick en förstatid på 1,38.9...för att telefonen inte hade fler decimaler.
I Minnesberg var vi tre stycken som fick samma tid 42,09.

Fredrik, du fick tydligen till en kanon tid på sista rundan. Grattis! thumbs up
Själv tycker jag att det här med tidtagning är av sekundär betydelse, av förklarliga själ kan tyckas.
Men en förare som kommer 5'a i alla race får samma poäng som den som kom sist!!! Tänkvärt?!?
Vad får man ge för en Skoda Rapid Coupe? Någon???

Tyckte lite synd om Alfa-gänget som jag tyckte kom lite i skymundan av alla MGCC åkare. Jag är inte säker på att dem upplevde det så dock. Fast då pratar jag inte om Peter Mårup och hans Berlina. En italiensk familjesedan från tidigt 70-tal med en motor från sent åttital och en galen förare från oxie på 1.32 tider... Imponerande!

Rolig bana med flera höghastighetkurvor och chikaner. Trevligare med lite flyt i körningen i förhållande till chikanerna i Minnesberg -"där man fick fickparkera sig igenom", som Pär Hylander sa.

Knutstorp nästa...bilen är ju fortfarande hel.

_________________
Goran Obradovic
Club Alfa Romeo
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag hade inte så höga förväntningar på banan, några koner på en plätt asfalt. Men den var ju lätt i klass med Knutstorp! 2.400 meter lång med många högfartsböjar och snabba chikaner! thumbs up thumbs up

Kanontrevlig dag!
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



goc931 skrev:

Fredrik, du fick tydligen till en kanon tid på sista rundan. Grattis! thumbs up
Själv tycker jag att det här med tidtagning är av sekundär betydelse, av förklarliga själ kan tyckas.
Men en förare som kommer 5'a i alla race får samma poäng som den som kom sist!!! Tänkvärt?!?


Tack Goran, jag tror det blev nästan en 2 sek förbättring för mig i sista körpasset. Kanske lite p.g.a en trevlig batalj med någon i en helröd Miata. Blev aldrig klok på vem denna person var, han låg länge mellan mig och Dennis tills han fick lite gräskontakt i kurvan vid starten och jag kom förbi. Tack för trevligt motstånd vem du nu var! thumbs up

Jag håller med på att poängutdelningen för de olika placeringarna borde kunna göras bättre. Kanske något att vi borde ta upp med tävlingsledningen i MGCC. Nån som har något förslag på annorlunda poängräkning???

Det jag syftade på är för de förarna som ligger i toppstriden där en tidtagningsmiss på några tiondels sekunder kanske kan innebära en 4:e plats i stället för en 2:plats.

Fredrik
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

goc931 skrev:
...Minnesberg ... "där man fick fickparkera sig igenom", som Pär Hylander sa. ...

Hahaha!! Det är iof kul det med

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Fredrik olsson skrev:

Tack Goran, jag tror det blev nästan en 2 sek förbättring för mig i sista körpasset. Kanske lite p.g.a en trevlig batalj med någon i en helröd Miata. Blev aldrig klok på vem denna person var, han låg länge mellan mig och Dennis tills han fick lite gräskontakt i kurvan vid starten och jag kom förbi. Tack för trevligt motstånd vem du nu var! thumbs up

Det måste ha varit Anders ohlsson.

Fredrik olsson skrev:

Jag håller med på att poängutdelningen för de olika placeringarna borde kunna göras bättre. Kanske något att vi borde ta upp med tävlingsledningen i MGCC. Nån som har något förslag på annorlunda poängräkning???

Vi som kör miata funderar på att köra en egen cup inom KM - bl a för att poängen delas ut som de gör.
Miatorna (förutom Stefan's) ligger tätt ihop för det mesta, men det ska mycket till för att någon av oss ska komma förbi bilar som ligger på 7 kg's-gränsen (dit vi inte kan komma utan att slakta våra bilar fullständigt). Alltså blir idag bästa placering för oss en 4:e plats...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Magnus Thomé skrev:
En sån som står längst bort på den här bilden drömde jag om redan för länge sen när jag var liten (eller så ser jag fel )

https://rejsa.nu/im/_bantraffar/2522-new_2004-28-08-alfaklubbilar.jpg

(noll Alfakoll... men det var väl t.o.m. en V8 i den? Hette den inte nåt med America eller )



och bilen på de första bilderna är ju


ja hittar du en sådan så får du fajtas med min farsa om den

det har vatt hans drömbil sedan han såg en NY sådan för "några" år sedan.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Dennis Kullman skrev:
Fredrik olsson skrev:

Tack Goran, jag tror det blev nästan en 2 sek förbättring för mig i sista körpasset. Kanske lite p.g.a en trevlig batalj med någon i en helröd Miata. Blev aldrig klok på vem denna person var, han låg länge mellan mig och Dennis tills han fick lite gräskontakt i kurvan vid starten och jag kom förbi. Tack för trevligt motstånd vem du nu var! thumbs up

Det måste ha varit Anders ohlsson.



Ja, det stämmer. Det var jag som aggerade draghäst åt dig, Fredrik under ganska många varv.
Till slut kom du ju ifatt och jag tänkte aggera gentleman och släppa förbi dig efter att tidtagningspunkte passerats. Blev dock lite väl ofokucerad och gick för fort in i första kurvan och lämnade på så vis gott om plats till dig att passera. Var väl helt ute på gräset och for ett tag.

Kul var det i alla fall. Banan var kanon och tycker arrangörerna gjorde ett bra jobb som vanligt.

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003
Inlägg: 954



Tack för en trevlig dag, massivt kul med så löjligt täta tider bland Miatorna. thumbs up
Undrar hur det hade blivit med transpondertidtagning?
I övrigt var det som nämns ovan, inte mycket att göra åt Caterham eller Lotus Elise....

Det var rätt knäckande att vara avhängd ordentligt både första och andra passet, skönt att det stämde till slut och tack till Dennis för tips och funderingar. Det enda jag hade kvar att hitta mer fart på var sista snabba vänstern på väg "bort" där jag varje gång kände att "här kunde det gått lite fortare".

Tittade in på SLC efteråt, där var det mest ihop-packning men hann ett S40-heat och lite frikörning för alla klasser.

_________________
Kristoffer Rydquist
banbils-lös
http://hem.passagen.se/rydquist(död i serverkrash)
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
MaZ skrev:
OJ! Hade ni sånt kanonväder hela dan? thumbs up

Har du kört Nordslingan med Berlinan?


Nää tyvärr bara med standardbilar.
Fast en gång åkte jag i Thomas Henryssons Elan. Thomas körde och jag satt och höll mig i skyddsbågen.
Ganska knepigt att åka i en bil som saknar passagerarstol.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Gromyko skrev:
Thomas körde och jag satt och höll mig i skyddsbågen.
Ganska knepigt att åka i en bil som saknar passagerarstol.

På Nordslingan?

_________________
Anders Dauner
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
Anders Dauner skrev:
Gromyko skrev:
Thomas körde och jag satt och höll mig i skyddsbågen.
Ganska knepigt att åka i en bil som saknar passagerarstol.

På Nordslingan?


Jäpp.
Vi skulle bara ut och "mjuktesta" bilen på banan.
Fullgasskörning får han ägna sig åt när jag INTE åker med.
Vi hade precis bytt växellåda och ville vara säkra på att den funkade.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Fredrik olsson skrev:
Jag håller med på att poängutdelningen för de olika placeringarna borde kunna göras bättre. Kanske något att vi borde ta upp med tävlingsledningen i MGCC. Nån som har något förslag på annorlunda poängräkning???


Jag satt och funderade lite på samma sak igår under F1-sändningarna. Frågan är väl hur mycket extra en förstaplats skall ge jämfört med en andraplats. Idag är det 6-4-3-2-1-1-1-1... som gäller.

18-12-9-6-5-4-3-2-1-1-1-1... kanske? (andraplats ger 75% av förstaplats)

eller

24-18-12-8-7-6-5-4-3-2-1-1-1... ?

30-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-1-1...?

Dags att gå samman för en motion till årsmötet?

På väg hem körde jag framför Peter Mårup. Först kom vi ifatt en traktor, jag fegade lite innan jag drog om. Sedan kom vi ifatt en traktor som varit och spridit gödsel (och som det stänkte om ), jag fegade lite innan jag körde om. Så kom vi ifatt en en P1800 som låg och puttrade i 70 km/h. Gasen i botten igen men efter några hundra meter tändes laddningslampan och tempmätaren var uppe i det röda. Jag hittade en busshållplats ganska snart och stannade. Där kunde jag stå, fläktremslös, och se Alfa, P1800 och traktorer köra förbi...

Jag ringde efter farsan som bogseringshjälp och man har ju sett Bosse Bildoktorn, så jag bade honom ta med ett par av morsans strumpor. Idén var god, men tyvärr fnasades strumporna itu ganska snabbt, undrar vilket märke Bosse använder?

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Gromyko
Oxie
Här sen Aug 2004
Inlägg: 205


Trådstartare
[quote="Plus2"]
Fredrik olsson skrev:


Där kunde jag stå, fläktremslös, och se Alfa, P1800 och traktorer köra förbi...


Du skulle ha tutat och blinkat Per.
Jag trodde du skulle svänga in och fika eller nåt.

Inte för att jag hade några verktyg, (Jag kör ju Alfa.) men jag hade gärna kört till macken i Röstånga och hämtat en ny rem.

_________________
Peter Mårup

Camaro 69 - LS1
Citera
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004
Inlägg: 166



Gromyko skrev:
Du skulle ha tutat och blinkat Per.


Jag tog det lugnt eftersom föräldrarna bor bara 15 minuter bort och jag visste att farsan kunde komma hämta (jag har fått köra från Malmö och hämta honom när tändspolen la av i hans M.G.A., så nu är vi kvitt ). Tack för omtanken.

Mvh,
P-o

_________________
P-O Håkansson
Elan +2 S130/5 - Polestar 2
Citera
Eftersnack
2004-08-24 Ljungbyhed med Club Alfa Romeo och MGCC
1, 2, 3   >>
10639 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande