Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-08-24 Ljungbyhed med Club Alfa Romeo och MGCC | 1, 2, 3 >> 10639 besök totalt |
Lite bilder från den fantastisk roliga banan på Ljungbyhed.
Fint besök. Twin-Spark Precis som min Berlina Det finns snygga bilar och så finns det bilar som BERÖR. Banan som den ser ut ifrån en helikopter. Sugna förare väntar på sin tur. Nu är det vår tur. In i bilen fort, fort... Snabbaste ekipaget. Mystiska män maskerade till oigenkännlighet. [/b][/url] _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
En sån som står längst bort på den här bilden drömde jag om redan för länge sen när jag var liten (eller så ser jag fel )
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/2522 (noll Alfakoll... men det var väl t.o.m. en V8 i den? Hette den inte nåt med America eller ) och bilen på de första bilderna är ju _________________ Magnus Thomé |
||||
Hej Magnus Det är en Alfa Romeo Montreal med 2,5 liters V8. Grymt läcker och bilen på F5 var i kanonskick. Sälja BMWn? Du vet vad man säger: Man är ingen riktig bilentusiast om man inte ägt minst en Alfa Romeo. mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
På bildena att döma kan man tro att det i första hand var en alfa-träff, men jag blev snarare förvånad över hur få alfor det var. Tror jag räknade till 7-8 gatalfor och några stycken till som körde bland räserbilarna.
Räserbilar var det däremot gått om. Roadsport C största klassen precis som det varit under året, transaxelporsche och miator i stor mängd. Banan var mkt trevlig, mycket bättre än de gånger jag varit med Klippans MS och kört på Ljungbyhed. Att banan passade min bil bra färgar säkert min uppfattning Kan f ö meddela att köra med 3 olika sorters (fabrikat och typ) slitna R-däck på olika ställen på bilen går alldeles utmärkt, märkte inte av konstigt beteende det minsta _________________ Pär Hylander |
||||
Banan var som Pär skriver riktigt kul; rakorna var inte så långa som jag trodde, vilket gjorde att det åtminstone inte blev 10 sekunders skillnader i varvtider inom Roadsports C. Totalt var vi 7 miator som körde, varav 6 i Roadsports C och 4 av dem i nära originalskick. Tre av oss hamnade inom samma tiondels sekund på varvet (ca 1 min 33 sek), d v s väl inom felmarginalen för den manuella tidtagningen - och givetvis drog ju jag kortaste stråt
Vi klarade oss förresten nästan helt utan regn. Några droppar på sista passet och lite mer än så när det var dags att plocka ihop för dagen - helt OK. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Vilken kul bana!
Jag hade själv lite svårt att övertala högerfoten att låta bromsen vara och fortsätta hålla stumt full gas i vänstern och högern innan stora schikanen samt genom stora schikanen. Hade även lite problem att hitta bromspunkterna och bromsade nog allt för tidigt på flera ställen. Det var en trevlig batalj vi fick till på 2:a körpasset Goran! Inte visste jag att du var lagd åt driftinghållet. MGCC gjorde som vanligt en fin körning! Tack även till Alfa Klubben! Tyvärr tycker jag att tidtagningen var lite av en besvikelse. Det är inte lätt för MGCC's tävlingsledning att genomföra en bra tidtagning med begränsad teknik och dåligt antal funktionärer. Men då klubbmästerskapet faktiskt avgörs på tidsträningstiderna så är det ju viktigt att dessa tider stämmer. Man brukar ju säga att klubbmästerskapet bara är på skoj och det är lika för alla, men då man på andra KM-tävlingar i år sett att det kan vara 100-delar av en sekund som skiljer två tävlande åt så känns lördagens tidtagning lite klumpig. Det sägs att noggranheten med manuell tidtagning ligger innom 1 tiondels sekund, men först p.g.a ett misstag med dubbel tidtagning på en bil och sedan för att vi testade att medvetet vara två att ta tid på samma bil kunde vi konstatera att det kan skilja runt 3 tiondelar mellan två tidtagare, kanske mer. Det användes en blandning av riktiga tidtagar ur till olika modeller av GSM telefoner med tidtagningsfunktion vilket kanske oxå kan bidraga till o exakt tidtagning. Vissa tidtagningsfunktionärer verkade dessutom lite osäkra på klockornas funktion. Fredrik |
||||
Ja, vad gör man inte för publiken... Det gick lite "halt" på sina ställen. Har fullt sjå med att koncentrera mig på banan, och turbons "draglägen" får komma när dem kommer....ofta för sent. Laddar den så laddar den och ibland räcker inte fästet till i kurvorna. Hade varit kul att testa en 924 S eller 944 på bana för att se om en sugmotor är snällare. Apropå tidtagningen...jag fick en förstatid på 1,38.9...för att telefonen inte hade fler decimaler. I Minnesberg var vi tre stycken som fick samma tid 42,09. Fredrik, du fick tydligen till en kanon tid på sista rundan. Grattis! Själv tycker jag att det här med tidtagning är av sekundär betydelse, av förklarliga själ kan tyckas. Men en förare som kommer 5'a i alla race får samma poäng som den som kom sist!!! Tänkvärt?!? Vad får man ge för en Skoda Rapid Coupe? Någon??? Tyckte lite synd om Alfa-gänget som jag tyckte kom lite i skymundan av alla MGCC åkare. Jag är inte säker på att dem upplevde det så dock. Fast då pratar jag inte om Peter Mårup och hans Berlina. En italiensk familjesedan från tidigt 70-tal med en motor från sent åttital och en galen förare från oxie på 1.32 tider... Imponerande! Rolig bana med flera höghastighetkurvor och chikaner. Trevligare med lite flyt i körningen i förhållande till chikanerna i Minnesberg -"där man fick fickparkera sig igenom", som Pär Hylander sa. Knutstorp nästa...bilen är ju fortfarande hel. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Tack Goran, jag tror det blev nästan en 2 sek förbättring för mig i sista körpasset. Kanske lite p.g.a en trevlig batalj med någon i en helröd Miata. Blev aldrig klok på vem denna person var, han låg länge mellan mig och Dennis tills han fick lite gräskontakt i kurvan vid starten och jag kom förbi. Tack för trevligt motstånd vem du nu var! Jag håller med på att poängutdelningen för de olika placeringarna borde kunna göras bättre. Kanske något att vi borde ta upp med tävlingsledningen i MGCC. Nån som har något förslag på annorlunda poängräkning??? Det jag syftade på är för de förarna som ligger i toppstriden där en tidtagningsmiss på några tiondels sekunder kanske kan innebära en 4:e plats i stället för en 2:plats. Fredrik |
||||
Det måste ha varit Anders ohlsson.
Vi som kör miata funderar på att köra en egen cup inom KM - bl a för att poängen delas ut som de gör. Miatorna (förutom Stefan's) ligger tätt ihop för det mesta, men det ska mycket till för att någon av oss ska komma förbi bilar som ligger på 7 kg's-gränsen (dit vi inte kan komma utan att slakta våra bilar fullständigt). Alltså blir idag bästa placering för oss en 4:e plats... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
ja hittar du en sådan så får du fajtas med min farsa om den det har vatt hans drömbil sedan han såg en NY sådan för "några" år sedan. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Ja, det stämmer. Det var jag som aggerade draghäst åt dig, Fredrik under ganska många varv. Till slut kom du ju ifatt och jag tänkte aggera gentleman och släppa förbi dig efter att tidtagningspunkte passerats. Blev dock lite väl ofokucerad och gick för fort in i första kurvan och lämnade på så vis gott om plats till dig att passera. Var väl helt ute på gräset och for ett tag. Kul var det i alla fall. Banan var kanon och tycker arrangörerna gjorde ett bra jobb som vanligt. Mvh |
||||
Tack för en trevlig dag, massivt kul med så löjligt täta tider bland Miatorna.
Undrar hur det hade blivit med transpondertidtagning? I övrigt var det som nämns ovan, inte mycket att göra åt Caterham eller Lotus Elise.... Det var rätt knäckande att vara avhängd ordentligt både första och andra passet, skönt att det stämde till slut och tack till Dennis för tips och funderingar. Det enda jag hade kvar att hitta mer fart på var sista snabba vänstern på väg "bort" där jag varje gång kände att "här kunde det gått lite fortare". Tittade in på SLC efteråt, där var det mest ihop-packning men hann ett S40-heat och lite frikörning för alla klasser. |
||||
Nää tyvärr bara med standardbilar. Fast en gång åkte jag i Thomas Henryssons Elan. Thomas körde och jag satt och höll mig i skyddsbågen. Ganska knepigt att åka i en bil som saknar passagerarstol. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Jäpp. Vi skulle bara ut och "mjuktesta" bilen på banan. Fullgasskörning får han ägna sig åt när jag INTE åker med. Vi hade precis bytt växellåda och ville vara säkra på att den funkade. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Jag satt och funderade lite på samma sak igår under F1-sändningarna. Frågan är väl hur mycket extra en förstaplats skall ge jämfört med en andraplats. Idag är det 6-4-3-2-1-1-1-1... som gäller. 18-12-9-6-5-4-3-2-1-1-1-1... kanske? (andraplats ger 75% av förstaplats) eller 24-18-12-8-7-6-5-4-3-2-1-1-1... ? 30-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-1-1...? Dags att gå samman för en motion till årsmötet? På väg hem körde jag framför Peter Mårup. Först kom vi ifatt en traktor, jag fegade lite innan jag drog om. Sedan kom vi ifatt en traktor som varit och spridit gödsel (och som det stänkte om ), jag fegade lite innan jag körde om. Så kom vi ifatt en en P1800 som låg och puttrade i 70 km/h. Gasen i botten igen men efter några hundra meter tändes laddningslampan och tempmätaren var uppe i det röda. Jag hittade en busshållplats ganska snart och stannade. Där kunde jag stå, fläktremslös, och se Alfa, P1800 och traktorer köra förbi... Jag ringde efter farsan som bogseringshjälp och man har ju sett Bosse Bildoktorn, så jag bade honom ta med ett par av morsans strumpor. Idén var god, men tyvärr fnasades strumporna itu ganska snabbt, undrar vilket märke Bosse använder? Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
[quote="Plus2"]
Du skulle ha tutat och blinkat Per. Jag trodde du skulle svänga in och fika eller nåt. Inte för att jag hade några verktyg, (Jag kör ju Alfa.) men jag hade gärna kört till macken i Röstånga och hämtat en ny rem. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||
Jag tog det lugnt eftersom föräldrarna bor bara 15 minuter bort och jag visste att farsan kunde komma hämta (jag har fått köra från Malmö och hämta honom när tändspolen la av i hans M.G.A., så nu är vi kvitt ). Tack för omtanken. Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||
Eftersnack 2004-08-24 Ljungbyhed med Club Alfa Romeo och MGCC | 1, 2, 3 >> 10639 besök totalt |