Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee VeeMax MkIVB 1970, Försäsongstest!
1, 2   >>
13 besök idag (3117 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Såg att det var fem år sen det skapades en Vee tråd senast, och generellt dräller det ju inte av formelbilar här, så varför inte slänga upp en tråd på senaste inköpet och samtidigt sprida lite info kring Formel Vee.

Efter ha kommit i kontakt med Formel Vee Johan på nån bilmässa så hintade han om att man eventuellt kunde låna en bil och testa. Sagt å gjort 2019 hyrde jag en bil från johan för att ta formelbilslicens (Den finns inte kvar längre) och körde en tävling på Gelleråsen, som man kan läsa om här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115808&sid=54d0e3dae7ef9275 . . . .

Sen har det kommit annat ivägen, ordningställande av garage, trasig motor på porschen, sjukskrivning osv. Men nu i helgen var jag och hämtade kärran, en VeeMax mkivB från 1970!

Har ju sneglat på lite olika klasser, eller tja, det finns ärligt talat inte så många klasser i sverige med fulla startfält och enkla bilar till rimlig kostnad. Var ute efter något som är riktigt enkelt att meka på, tajta startfält för att lära sig wheel to wheel racing bättre, och såpass billigt att man inte går i konkurs av att mosa bilen i räcket. Det är ju typ Legends, Aquila, Vee och möligtvis formel ford, men där är startfälten rätt svajiga tyvärr. Efter en hel del funderande och även en provkörning av en Aquila så landade det i Formel Vee. Roligare att köra än aquilan, betydligt billigare i inköp och man får haka på den kamratliga depåstämningen med vee gänget, samt att jag gillar att det inte är en enhetsklass och alla bilar är lite olika och har sin egna historia. Hoppas dock att det går bra för aquilagänget, mer billig racing med enkla bilar behövs i sverige!

Roligt nog så har Formel Vee haft ritktigt bra utveckling, startfälten har varit väldigt stora och förra året var man tvungna att köra separata heat för äldre/nyare klasserna, kallat B och C på vissa deltävlingar.

Bilen i fråga är designade av Max Johansson i finland, samma bilmodell som Keke rosberg en gång började med. Formel Vee, så mao lufkyld trimmad VW motor/låda och framvagn, egenbyggd ram mm. Denna modell ska vara skapligt konkurrenskraftig men är sjukt kompakt, såpass tajt att det nätt å jämt går att styra/växla . Enligt uppgift strax över 380kg nånting och 70hk nånting. Bilarna körs på Dunlop Racing av klassisk design, vilka är riktigt kul och en nyckel till det roliga (dyra tyvärr, men håller länge), det rör på sig en hel del och bilen känns livlig men ändå hyffsat greppig. Kan själv inte mycket om luftkylda vw motorer, och har inte mekat med förgasare mer än på 2taktshojar, men hur svårt kan det vara, det är ju inte många delar över huvud taget

Just denna bil köpte jag faktiskt av samma person som en gång i tiden köpte bilen ny av konstruktören Max, men under senaste decennierna har den tävlats av en finsk chaufför nere på banorna i Europa enbart. Bilen har mao aldrig tävlats i sverige, så det ska bli kul med en "ny" bil i gänget.

Bilen ska vara skapligt raceklar, men motorn är nyrenoverad och behöver köras in. Sen finns det en hel del jag skulle vilja ordna till, framförallt i förarmiljön, men det får vi ta lite i taget. Det som saknas nu för att tävla är transponder, och möjligtvis däck som är rätt torra och slitna. Ska se om det är möjligt att komma till kinekulle i slutet av månaden, hade varit riktigt kul! Fick massor av information av den tidigare ägaren som kört så mycket, så förhoppningsvis ska det inte vara så fasligt svårt att få mig och bilen upp i fart.

Behöver byta släpvagn också, men har en uppfart som måste bli färdig först, så jag får snegla på det sen.

Keke





Föregående chaufför på nån av banorna nere på kontinenten.




Inte min bil, men visar hur ramen ser ut på denna. Utvecklingen i slutet av 60 talet gick väldigt fort och konkurrensen var stenhård, och bilarna blev snabbt mer seriösa med styvare ramar, smalare karosser osv


Tidigare i april var jag och besökte Formel Vee festivalen på Sviestad(hade inte bilen hämtad då tyvärr), en flerdagars träningshelg, men också en möjlighet att "prova på" för nya chaufförer. Tog med nya kameran och försökte göra mig ett försök på att göra en film med lite mys slowmo


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Hur coolt som helst ska bli riktigt kul att följa!

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



kul att du ska köra verkligen fräna bilar

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3686



Fräckt med en Formel Vee. Hoppas vi få se mer av den snart.

Jag ser gärna lite av vad som däljer sig under skalet också. Jag höll på ganska mycket med bubblor i min ungdom. Tyvärr har jag nästan inga delar sparade. Men är du intresserad ahr jag nog en avdragare för bromstrummor liggande hemma.

Filmen var nästan meditativ på mågot sätt. Mycket bra. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Riktigt roligt projekt och härlig film, oj så sugen man blir thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Kommer följa, Formel Vee verkar vara otroligt mycket bang for the back! 👍

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Fräckt med en Formel Vee. Hoppas vi få se mer av den snart.

Jag ser gärna lite av vad som däljer sig under skalet också. Jag höll på ganska mycket med bubblor i min ungdom. Tyvärr har jag nästan inga delar sparade. Men är du intresserad ahr jag nog en avdragare för bromstrummor liggande hemma.

Filmen var nästan meditativ på mågot sätt. Mycket bra. thumbs up


Ska försöka se vad jag kan få fram med tiden, har ju inte koll på vw grejerna mer än det jag snappat upp av att snacka med andra och läst mig till litegranna, och förstås studerat reglementet. Mycket är ju orginallikt, men det är också en del som är modifierat för att få ut effekten och tex modifierat oljetråg etc.

Just bromstrummorna är nåt jag kanske inte ser fram emot jättemycket, framförallt den eviga justeringen. Väl på banan funkar det ju då vikten är så låg, men det blir ju aldrig riktigt bra pedalkänsla med trummor heller. En avdragare kan nog vara hjälpsam, vet inte hur hårt dessa sitter, men man har ju släggat av trummor förr i livet med blandade resultat.

Davve: Ja det är riktigt mycket racing för pengarna, både driftskostnad och inköp. Inte en helt oviktig faktor, det är dyrt nog att bara köra till och från banorna och alla fasta kostnader runtomkring. Sen har jag svårt att se mig köra wheel to wheel racing med något som kostar svinmycket pengar, det förtar lite av det roliga att ständigt oroa sig för att något ska hända.

Är någon intresserad att testa på formel Vee kan jag lägga till Johans kontaktuppgifter högst i första inlägget kanske. Jag hyrde bil av klasspappan Johan till en väldigt rimlig kostnad för en racehelg, och det finns ju inget bättre sätt att "prova på" än att faktiskt verkligen få känna på grejerna. kan förstås vara en träningsdag också.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Yard som jag köpte bilen av hade aldrig tävlat med den (men köpte tillbaka den för nåt år sedan), dock var han den första ägaren och köpte bilen från konstruktören själv, Max Johansson i finland, som höll på att göra en bil till sig själv men blev övertygad att sälja. Sen sålde han vidare bilen till PA Saarinen i finland ganska omgående, och på nåt sätt ramlade jag över bilderna nedan under en googling. Dubbelkollade och det är minsann min kärra från sin första säsong 1971. Ganska kul att se, också kul att se att Lucifer dekaler suttit på bilen sedan början, har fått googla ihjäl mig, och det verkar vara en tillverkare av tändvätska mm, lustig sponsor






Enligt fotoregistret ska den högra bilen vara samma chaufför men året efter, alltså 1972, men bilen verkar ha bytt kulör om det nu är samma kärra, kanske samma gula som nu. Samt att den har fått luciferloggan uppe vid vindrutan, som den har fortfarande. 1973 bytte bilen ägare igen ..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Anmäld till rejs nästa helg på Kinnekulle, undra hur det ska gå på mina torra däck och otestad bil ... Har ju inte hunnit köra in motorn heller, men bytt lite olja, bromsvätska, justerat sitsen osv men det känns lite läbbigt det här

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Cédric skrev:
Anmäld till rejs nästa helg på Kinnekulle, undra hur det ska gå på mina torra däck och otestad bil ... Har ju inte hunnit köra in motorn heller, men bytt lite olja, bromsvätska, justerat sitsen osv men det känns lite läbbigt det här


Men så roligt det kan bli!
Lycka till

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Grattis till början på ett äventyr!
Alltid nervöst med ett oskrivet kort att ta ut på bana, men passa på att njuta och prioritera mekanisk sympati så blir det garanterat en riktigt lyckad premiär!

Kul också att läsa om historiken! thumbs up

Ser fram emot kommande uppdatering i denna tråd!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Sneglade på deltagarlistan inför helgens körning, ser riktigt bra ut med 30 Formel Vee anmälda, så det blir splittat i två startfält för att alla ska få plats på banan samtidigt. Kul att serien är i bra form !


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Riktigt ball Cedric och helrätt Formelbil är nog den mest överkomliga racingen man kan hålla på med

Det här kommer gå hur bra som hellst thumbs up thumbs up . Visst, ny bil och hela den biten men någon gång ska vara den första så du får ta det för vad det är och passa på att ha kul

Kul med stora startfält Nu har jag både dig och Rugsveen att hejja på

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Oj vilken helg för att sammanfatta det kort !!

Började försiktigt på träningen, motorn är ju nybyggd så försökte hålla mig till max 4k rpm med inkörningsolja för att få till snabbare inkörning, även fast det inte är så enkelt när man också försöker lära sig köra bilen. Pga den stora mängden Vee bilar kördes denna helgen uppdelat i 2 heat bereonde på bilarnas ålder (C/B klass), min bil går bland dom nyare i det som är C klassen. Hade fått köpa ett par begade däck från 2019, som var avsevärt mjukare än dom torra puckarna som satt på när jag köpte bilen, mycket tacksamt!

Tror jag körde 1.05.8,


Träning 2 var som träning 1 men jag höjde varvtalet till 5k rpm. LIte lättare att slippa dom lägsta varvtalen då dom inte går super på lägsta varvtalen. Sen är den mentala omkalibreringen rätt omfattande, diagonaldäck beter sig rätt annorlunda och man behöver justera en del reflexer. Istället för att backa av när det börjar glida får man stå på och rida med på ett annat sätt, väldigt kul helt klart, däcken är en stor anledning till att bilarna är så kul att köra. Sen känns allt dubbelt så fort som det egentligen går när man ligger inpackad i sin lilla cylinder, det låter massor och man kämpar för fullt för att åka fort

1.05.48

Till kvalet bytte jag till riktigt olja, bytte filter och höll på med lite småfix på bilen, som överlag funkade riktigt bra. Till kvalet varvade jag 6k och det gjorde en del skillnad då man inte hamnade så lågt i varvtal vid växling. I träningarna låg jag kring 10e plats å det kändes som det var väldans massa sekunder att ta ikapp, men tänkte att det får jag ta lite i taget. Kändes egentligen inte som det gick så mycket snabbare men tydligen blev det en överraskande 6e plats i kvalet. Nöjd med att bilen som stått i många år fortfarande funkade bra, och dessutom gick fort Balansen har tidigare ägare fått till riktigt bra, inte mycket understyrning och det är lätt att få bilen att rotera när man vill det.

1.02.2

Race 1
Pga att ja hade svårt att få igång bilen vid omstart så blev det att jag stod på tomgång alldeles för länge för att inte riskera att den inte gick igån igen (batteriet är tyvärr rätt litet), vilket gjorde att bilen vid startögonblicket bludrade och misstände, misstänker att stiften blev lite blöta. Så hade lite svårt att hänga med i början av racet, tappar direkt några platser. Pga lite snurrningar framför mig blir det några varv bakom SC, vilket är tacksamt då motorn hinner börja gå bra igen. Tyvärr var jag lite slö i omstarten, men det blev racing ett tag, väldigt svettigt ett antal varv med bil bakom som försökte ta sig om. Som van att köra bil genom att titta framåt var det en ny upplevelse att försöka köra med speglarna och hålla nån sorts tajtare spår, tack å lov fick jag lite luft i slutet och lyckades på nåt sätt sätta 2a snabbaste varv, vilket satte startordningen för sista racet.
1.01.19

Race2
Chockartat för min del att det gick såpassa bra att jag tydligen skulle starta i första startled, men många hårdraceande bilar flåsandes i nacken. Lite pirrigt innan, men blir rätt fokuserat när jag väl hamnar bakom ratten. Starten går och jag märket att jag har rätt bra häng på Johan konstigt nog, hänger på en stund tills jag får bra fart ut på rakan och slinker förbi strax innan snabba vänstern efter rakan, helt bisarr känsla att ligga i ledningen fö. Håller bara ett varv tyvärr då jag innan tv krönet lämnar lite för stor lucka och Johan tar tillbaka ledningen, dock hamnar han ur spår vilket gör att jag kommer ikapp in mot sista kurvan, tänker att han ser mig komma på insidan men han stänger snabbt och det går för fort för att jag ska hinna reagera så kontakten är ett faktum, kanske inte så vältajmad omkörning, skulle ha haft lite mer is i magen såhär i efterhand, lätt att vara efterklok förstås. Vi åker av banan men kommer upp båda två, tar några lugna varv då den tidigare lite småglappa styrningen känns lite glappigare. Tar ett par lugna varv och inget blir värre, så efter ett tag tar jag upp farten igen och tar mig om några bilar innan jag går i mål som P6 tror jag. Snöpligt med kontakt i ens första tävlingshelg, kändes dumt, men det får hamna på lärokontot tills nästa gång

1,00,98

Väldigt kul helg iaf, bland det roligaste jag nånsin gjort bakom en ratt ! Väldigt förvånad över hur bra det gick, man har ju aldrig riktigt rejsat mot andra med liknande material, så det har ju inte funnit så mycket att mäta sin körning med. Lika racemässiga som folk är på banan, lika trevligt är det att hänga i depån. Kunde både hjälpa andra ut på banan igen med reservdelar och fick själv bli hjälpt då en gasvajer gick sönder. Var också kul att prata med flera som hade tävlat mot Juke i den gula bilen tidigare, både i europa och Sverige. Det är alltid massa kul gubbar som har mycket racing historier med sig, och den obligatoriska Vee korvkvällen förstås

Nu återstår att fixa det vänstra bakhjulet som glappade upp mer och mer under helgen, inkl ett oljeläckage där(fyllde bromstrumman med olja visade det sig), och glappa styrningen, lite vw att lära sig där. Samt få dit min moderna ratt som är lite mer fast, den gamla ratten tror jag är orginal, väldigt väldigt rejsad helt klart. Samt köpa konvexa speglar, köra med planglas var totalt hemskt uselt, såg nästan ingenting bakåt när bilar flyttade sig runt.





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare






upptäckte att depåmattan som följde med bilen inte var större än ca 1 m2, dom verkar ha lite andra standardarder nere på kontinenten. Står på att köpa listan....


Tack Beng Åce "racefoto" för dom fina bilderna !

Lite kul omnämnande i den officiella racerapporten


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Vilken start!

Första tävlingen och redan fightas i toppen, bara att gratulera till bra körning thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Snyggt kört! Kul racerapport

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Cédric skrev:
Som van att köra bil genom att titta framåt var det en ny upplevelse att försöka köra med speglarna och hålla nån sorts tajtare spår,

Väldigt kul helg iaf, bland det roligaste jag nånsin gjort bakom en ratt ! Väldigt förvånad över hur bra det gick, man har ju aldrig riktigt rejsat mot andra med liknande material, så det har ju inte funnit så mycket att mäta sin körning med. Lika racemässiga som folk är på banan, lika trevligt är det att hänga i depån.

Grattis till en fin start på rejsandet , nu är det dags att planera för pokal-hyllan
Det är en kul trigger att ha bilar bakom sig och som du skriver blir det ett helt nytt sätt att lära sig att köra på.

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Så kul att höra att det gick så bra - riktigt imponerande dessutom!

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Kul att se och grattis till bra körning. Det känns som du har lite mycket gatbilsattack och tar kurbs väldigt ofta vilket det ser ut som du tappar tid på det jämfört med de som ligger framför (framför allt race 2). Kinnekulle är ju lite speciell med väldigt aggressiva kurbs som påverkar en så lätt bil mycket mer än en normal personbil.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Det är häfftigt!
Du kör bra och uppenbarligen så fick du också tag på en bra bil! Du nämnde inte att däcken var nästan nya, 2019 eller vad sa du?

En sån liten och primitiv bil och ändå så snabb. Låg vikt gör underverk.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Formel Vee VeeMax MkIVB 1970, Försäsongstest!
1, 2   >>
13 besök idag (3117 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande