Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är bredbandslambda nödvändigt på en sugmotorbil?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (1098 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 493


Trådstartare
Hej!

Har en BMW E21 racebil som har en M52B28 motor som är lite trimmad med
t.ex. M50-insug, extraktorgrenrör, höjt komp och en "chippad" styrbox från Fekzen.

Fick en tanke i våras om att det kanske är bra om jag monterar en bredbandslambdamätare för att kunna se om motorn går fett eller snålt.

Så som rubriken lyder.
Är det nödvändigt att ha en bredbandslambda på en sugmotorbil?

Har läst att det oftast är turbobilar man monterar detta på.

Om det är nödvändigt så undrar jag också vart man lämpligast monterar den på avgasröret?
Ska den sitta precis efter extraktorröret eller kan den sitta i uttaget på racekatten längst bak?

Mvh//
Chrille

_________________
Christian Johansson
- E46 318i -99
- E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Den som mäter får veta, och att köra snålt men inte för snålt ger mest effekt.
Fetsäkert tappar man effekt på, men då går det svalare med längre livslängd och marginal för misstag och tveksam soppa.
Detta utgående från att du inte har closed-loop justering, tolkat från "chippad".
Men även om du kör fetsäkert så kan det ju vara bra att veta just det.

En bredbandslambdasensor ska monteras lagom varmt och så tidigt som möjligt så den inte störs av inläckande luft (det är ju pulser så det är inget jämnt flöde direkt).
Sen lever sensorerna längre om de monteras vertikalish med proben nedåt (absolut inte med proben uppåt, så dödar fukten den). Horisontalish kan fungera men varför chansa om man har möjlighet.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Om du inte kan justera sprutet själv så är det väl begränsad nytta av det förutom "kul att ha"
Vill du veta hur fett/magert bilen går så är det ju bättre att ta den till en rullande landsväg där dom kan mäta lambda samtidigt och få en graf på hur den ligger till över hela registret. Utan loggning (automatisk eller manuell) under last så får man ju bara ögonblicks bilder av hur värdena ligger.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



För en bil som ska på bana skulle jag nog vilja ha koll att det är ganska rätt. Behöver inte vara så avancerat, antigen montera en permanent, eller göra som min lösning där jag har en i ett rör som jag sätter i ändröret. På så sätt kan jag flytta runt loggern enkelt och testa andras bilar också. Funkar bra på allt förutom tomgång då värdena blir lite fladdriga. Att kunna logga är bra men inte nödvändigt, man kan ha en passagerare som kollar varvtal och AFR och noterar medans man kör.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Annars är det bara läsa tändstift, de säger så mycket mer än bredbandslambdan

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



Kadett4wd skrev:
Annars är det bara läsa tändstift, de säger så mycket mer än bredbandslambdan


när jag läser på mina tändstift står det champion...o det blir jag inte mycket klokare av




sorry kunde inte låta bli

_________________
henrik nielsen
Citera
JE Jr
Göteborg
Här sen Apr 2006
Inlägg: 154



Kadett4wd skrev:
Annars är det bara läsa tändstift, de säger så mycket mer än bredbandslambdan


Hur menar du? Är det nåt du kan utveckla?

_________________
Johan Eriksson
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Läsa tändstift är en konst men säger väldigt lite om hur blandningen ser ut momentant

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Montera en bredbandslambda du, sätt den strax efter kollektorn där alla avgaser möts, var noga med vinkeln så den inte skadas av kondens, står i mont beskrivningen.
Jag har spikat sönder sug motorer och förbarmat mig över att ej haft en lambda som kunde gett tecken på fel.
Är så låg kostnad för att bespara större utgift vid ev fel som leder till haveri, och även smidigt om du ska mappa och finjustera.

_________________
Viktor Andersson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Har man lite motorkänsla så vet man att det är ju oerhört svårt att bränna en maskin på dellast, där det kan vara svårt att läsa stiften för en del.

Men svar till Je Jr så berättar de i stort sett allt du behöver veta om tändläge och blandningsförhållande.
Det är en bortglömd konst efter bredbandslambdan gjorde intåg på tuningscenen.

Och det är mycket att förklara, jag rekommenderar googla, finns många färdiga artiklar att läsa om ämnet.

Tändstiftsläsning på en metanol 4t motor börjar bli lite svårt vill jag påstå, men det går.
2t motor är lättare eftersom oljan bränner dit lite smuts på porslinet =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



JE Jr skrev:
Kadett4wd skrev:
Annars är det bara läsa tändstift, de säger så mycket mer än bredbandslambdan


Hur menar du? Är det nåt du kan utveckla?


-Nya stift
-kör en repa
-stäng av motorn direkt, du vill fånga fullgas körningen så nära som möjligt.
-kolla stiften (förstörande process då man kapar upp stiften för att se porslinet).
-nya stift
-justera repetera.

Ja, det säger en hel del, men är lite opraktiskt och ganska dyrt.


Är bilen ordentligt injusterad helst på dyno så behöver man inte en lambda/afr att sitta och titta på, bättre att titta på asfalten och bilar framför en.
Har kört utan mätare på mina sug-bilar i minst 15 år. Spruten har bredbandare, men det är sällan jag går in i datorn och kollar på det, bra felsökningsredskap.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Stiften sitter ju ett i varje cylinder också, inte medelvärdet som efter kollektorn.

Men för gata/bankörning är det lite opraktiskt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



Sen kan man se hur tändningen beter sig också, spikningar resulterar i svarta fläckar på porslinet efter som sot slås loss i chockvågor och bränner fast på stiftet.
Med 'rätt' värmetal för trimgraden kan man läsa på sidelektråden hur pass tändläget ligger.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sak som är bra att ha i minnet:
Skruva aldrig in stift i en varm alutopp!!!

Om du nu inte tycker om att helicoila.........

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2744



Jag ser inte riktigt poängen med bredbandare om man inte kan justera mappen "del för del". Om det går fett eller inte går luska ut ändå, som jag förstår det är det lmm justering som går göra utan att koppla upp mot "specialsaker" (org styrsystem)? Gör man det är man kanske hos en firma som stoppar i en bredbandare där och då för mappningens skull?

Justera lmm justerar ju blandningen över hela registret så det hjälper inte om den går lent på låga varv och fett på höga..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



steffe skrev:
En sak som är bra att ha i minnet:
Skruva aldrig in stift i en varm alutopp!!!

Om du nu inte tycker om att helicoila.........


Under hela min livstid som garagenisse så har jag aldrig råkat ut för ett bekymmer kring det faktumet.
Känns som det är nån parameter som jag lyckats ducka som spökar här.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19498



Kadett4wd skrev:
Känns som det är nån parameter som jag lyckats ducka som spökar här.
Bra momentbegränsare i armbågen. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Kadett4wd skrev:
steffe skrev:
En sak som är bra att ha i minnet:
Skruva aldrig in stift i en varm alutopp!!!

Om du nu inte tycker om att helicoila.........


Under hela min livstid som garagenisse så har jag aldrig råkat ut för ett bekymmer kring det faktumet.
Känns som det är nån parameter som jag lyckats ducka som spökar här.


Samma här, har gjort det hur många ggr som helst.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andersson-Motorsport
Kumla
Här sen Aug 2021
Inlägg: 132



Ja läsa stift i all ära ger bra info men jag tycker det tillhör lite av de förra sekelskiftet, men visst gillar man byta stift, kapa upp och göra om ett par gånger så kör på, annars bekosta en bredbandslambda för typ samma peng.
Nej du behöver inte kolla på den hela tiden, den säger till i form av ljudsignal samt visuellt blinkande om du köper en lite bättre.

Om du har ett byggt avgasrör så är det ju ett plus att du får in en lambda plugg som din eventuellt framtida mappare kan använda sig av, rent krasst kan han även använda den sond du har monterad.
sonden får ej ha nått läckage vid sig eller där friskluft kan komma i närheten av sonden, så montera vid utblåset är inget att föredra om man vill ha riktiga värden.

De missöden jag haft var visserligen på rätt extremt trimmade sugmotorer då jag körde rallycross SM, första gången vred sig TPS sensorn i förhållande till spjällaxeln till rullspjällen=spikade sönder kolvarna på en 2,9L Köhler motor.

Haveri 2 var en av bränslepumparna som gav upp, här rök de stift jag hadde men resten klarade sig som tur var, då på en 3,2L Evo.

Med det sagt så anser jag i alla fall att en bredbandslambda är en vettig uppfinning, men visst tempsensorer i varje avgasport och ett riktigt sprut blir bäst, men man får dra gränsen någon stans

_________________
Viktor Andersson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Kadett4wd skrev:
steffe skrev:
En sak som är bra att ha i minnet:
Skruva aldrig in stift i en varm alutopp!!!

Om du nu inte tycker om att helicoila.........


Under hela min livstid som garagenisse så har jag aldrig råkat ut för ett bekymmer kring det faktumet.
Känns som det är nån parameter som jag lyckats ducka som spökar här.


Samma här, har gjort det hur många ggr som helst.


Händer tyvärr oftare än man tror, förvisso så drar ju flera väldigt hårt. Lång gänga på stiften reducerar risken.
Jag har helicoilat flertal toppar när folk har skruvat in stift i varm motor.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



steffe skrev:
MaZ skrev:
Kadett4wd skrev:
steffe skrev:
En sak som är bra att ha i minnet:
Skruva aldrig in stift i en varm alutopp!!!

Om du nu inte tycker om att helicoila.........


Under hela min livstid som garagenisse så har jag aldrig råkat ut för ett bekymmer kring det faktumet.
Känns som det är nån parameter som jag lyckats ducka som spökar här.


Samma här, har gjort det hur många ggr som helst.


Händer tyvärr oftare än man tror, förvisso så drar ju flera väldigt hårt. Lång gänga på stiften reducerar risken.
Jag har helicoilat flertal toppar när folk har skruvat in stift i varm motor.


De drog väl in dom snabbt och snett för toppen var varm och de brände fingrarna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Skruva banåkabil
Är bredbandslambda nödvändigt på en sugmotorbil?
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (1098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande