Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
48 besök senaste veckan (12590 totalt)
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
God eftermiddag Rejsa!

Jag råkade köpa på mig ett påbörjat ('nästan' färdigt) projekt i somras, i form av en Midlana. Bilen började byggas 2015 av en herre i Karlskoga och följer mestadels bygginstruktionen, tydligaste frånklivet är nog att den är 70mm längre bakom sätena. Drivlinan är en rakställd 2.4L 2.7L biturbo v6 med 5-växlad 6-växlad låda från en Audi A6, spindlar, bromsar, stötdämpning från MX-5.
Fyller på med lite enkla siffror:

Längd: 340cm
Bredd: 184cm
Höjd: 118cm

Hjulbas: 250cm
Vikt (torr & tom): 717kg
Fördelning: 36/64
Effekt: 230hk


Pågående arbete [2024-01-30]:
- Lära mig TIG ordentligt!
- Bränsleledningar (Beställa några kopplingar till samt en reducering, hitta M14x0.5 60º koppling till original fuel rail. Undersökta EVAP-system/avluftning för motorn. Montera rubbet)
- Kylarledningar (Beställa kort 32mm rör för sista övergången slang-rör-slang)
- Växelmek (Rita om länkage vid växellåda pga kass vinkel på växelvajer)
- Laddluftkylning (Flytta upp kylare ovanför motorn för bättre slangdragning och naturlig lufttillförsel)
- Vevhusventilation med catchcan (Bygga om med vinklade kopplingar istället för krökt slang)

Kommande arbete:
- Ram (kapa ut lite där spelet till motorn är snålt)
- Växellådsfäste (kapa bort det till 012-lådan, hitta på något till 01E-lådan)
- Drivaxlar (måtta ut och beställa)
- Vindruta (bygga liten som inte kräver vindrutetorkare)
- Avgassystem (bygga från turbo och bakåt)
- Golv (alu-plåt undertill, "durkplåt" vid fötterna
- Kaross (saknas lite aluplåt på sidorna, behöver någon slags motorhuv, kanske en diffuser)
- Fästen för bälten (både 3 och 5-punkt)
- Framlyktor, blinkers (köpa och montera)
- Kabeldragning till ljus
- Kabelhärva (strippa lite och återmontera)
- MaxxECU Race med adapter (Köpa och sätta igång, bygga fäste)
- Elektronisk gaspedal (Bygga fäste)
- Kylarvätskereservoir (Bygga fäste, montera givare)
- Bromsledningar (Dra om det mesta!)
- Torpedvägg (rostfri, kapa till och montera)
- Bränslelock (hitta, bygga fäste och montera)
- Dash (köpa, bygga fäste, dra kablage)
- MDash/Padda (köpa, bygga fäste, dra kablage)

Avslutat arbete:
- Motorbyte
- Växelspaksdesign
- Bränslesystemsdesign





Denna tråd hade jag tänkt starta när jag själv faktiskt gjort något på bilen, men jag har kört fast lite innan jag ens börjat. Det gäller motorvalet som jag inte är helt bekväm med.

Det började med att jag ville hitta en lösning på den öppna diff som sitter i lådan, något jag tror Quaife kan hjälpa till med (de gör visst sin fina LSD till 012-lådan). Jag hade sedan tänkt bygga vidare på befintlig motor i form av kompsänkning och turbo när bilen väl var körklar, men då dessa motorer sällan används för något annat än att skickas på tippen finns det ytterst lite stöd att få från eftermarknaden. Detta lämnar mig alltså antingen med nuvarande 5kg/hk eller en slutnota på projektet i nivå med en Speedster 2.2 med kompressor.

Så istället för att gå på min initiala tanke med att bygga klart och vägregga bilen enligt ursprungliga byggarens plan funderar jag nu på att byta drivlina och fortsätta därifrån. Majoriteten av de få som tillkännagett sig med att bygga enligt dessa ritningar gör det med Honda K-motorer och tillhörande låda. Grundidén är att använda en drivlina med transaxel-lösning från något framhjulsdrivet, utan större ändringar än drivaxlar och växellänkage. K-motorer är dock rätt dyra och jag vill tro att det finns många andra alternativ.

För enkelhetens skull har jag tittat på 2.7L biturbo-varianten av motorn jag har nu (EA835-familjen). Den finns i 230hk-utförande vilket skulle kunna gå att regga om jag tjockar på bilen med 30kg eller så, givet dispens för 20kW/100kg. Den har även goda marginaler uppåt för effektförbättringar som sen kan nyttjas på bana (vill gärna under 3kg/hk!).
Till 2.7T-motorn skulle jag skaffa mig en klassisk Audi 01E-låda från något framhjulsdrivet, och sätta en LSD i den. Därefter ECU av eftermarknadstyp och så är det klappat och klart (nästan ). Hur ekonomin kring detta förslag ser ut har jag inte riktigt vågat gräva i ännu.

Förutsatt <230hk, fwd och gärna turbo från fabrik, har vi några andra förslag som går att hitta på en inhemsk bildemontering?

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Spännande, kul med lite mer ovanlig variant. Gärna fler bilder om du har så man ser mer hur den är gjord Sevens vet man ju mer redan liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
Slänger upp ett gäng från ram-bygget och hjulupphängningen







_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
Blev ett gäng till färska bilder från garaget.







_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Tack thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Du kanske vill ha en v6 men en 1.8t från vw är ju också enkel i och med 01e-lådan, den kan du rätt lätt få ur 500 hästar med bytta ventiler och vevstakar.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
Det finns ett pågående inhemskt bygge med just en 1.8t - det vore roligt att välja något annat. Tack för tipset dock, det får stå med på listan

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Coolt projekt!

Har många gånger reflekterat över varför det inte har poppat upp någon bakmotoriserad sjua som koncept men här dyker ju äntligen upp en. thumbs up
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



En 07k då kanske? Såg en sån på marketplace förut idag

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
Gunnarsson skrev:
En 07k då kanske? Såg en sån på marketplace förut idag


Där sa du något, den hade jag inte tänkt på! Hittar ingen på marketplace, men ska ta och läsa på om den

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 136



Pm

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804




_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



VR6 24V finns från låg effekt och upp till 3,6l 300hk.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Innan du börjar med nåt vilt motorbygge så kolla med SFRO om dina hjulupphängningar är ok. Väldigt många ledlager där vilket kan vara ett problem beroende på besiktningsman. Speciellt om du ska ha dispens för effekt med. Mitt bygge hade bara 4 st, (2 st på vardera främre övre länkarm) och det fick jag bygga om till gummibussningar efter SFRO 1 besiktningen.
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Innan du börjar med nåt vilt motorbygge så kolla med SFRO om dina hjulupphängningar är ok. Väldigt många ledlager där vilket kan vara ett problem beroende på besiktningsman. Speciellt om du ska ha dispens för effekt med. Mitt bygge hade bara 4 st, (2 st på vardera främre övre länkarm) och det fick jag bygga om till gummibussningar efter SFRO 1 besiktningen.


Tack för tipset, jag har förstått att framvagnen är justerad efter SFRO's önskemål och hoppas därför att bakvagnen är ordentligt synad. Jag ska ta och etablera kontakt med besktningsmannen för mitt område.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8991



Vad jag kan se så är väl V6 vald för att den är kort som en 3-cyl motor och du verkar ju inte ha någon mera plats framåt för längre motor.

Så ska du ha 5-cyl eller VR6 så behöver du ju tvär ställa motorn och ha en sådan växellåda..

Så frågan är hur mycket du vill bygga om?

En v6 2.7L biturbo med 01E låda blir ju minst arbete med att montera.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2745



2.7 biturbo hittar man ibland Väldigt billigt med. Och 450-500hk är nästan bara turbos, spridare, rs4 b5 koppling (som är rätt billig) och en mappning.

Såg en a6 2.7t som gått 21-22k mil med tvåor på besiktningen för 5000 för inte länge sen. Manuell 6vxl dessutom.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Vad jag kan se så är väl V6 vald för att den är kort som en 3-cyl motor och du verkar ju inte ha någon mera plats framåt för längre motor.

Så ska du ha 5-cyl eller VR6 så behöver du ju tvär ställa motorn och ha en sådan växellåda..

Så frågan är hur mycket du vill bygga om?

En v6 2.7L biturbo med 01E låda blir ju minst arbete med att montera.


En annan motor än kort V6'a blir som du säger i tvärställd orientering. Jag är inte främmande för den ombyggnationen, det innefattar egentligen 'bara' motorfästen. Lutar dock starkt mot 2.7t av de skäl du nämner.

Cassius skrev:
2.7 biturbo hittar man ibland Väldigt billigt med. Och 450-500hk är nästan bara turbos, spridare, rs4 b5 koppling (som är rätt billig) och en mappning.

Såg en a6 2.7t som gått 21-22k mil med tvåor på besiktningen för 5000 för inte länge sen. Manuell 6vxl dessutom.


Tack, det är vad jag hoppas på Enligt av car.info är det få 2.7t 230hk utan quattro reggade i Sverige, så sannolikheten att kunna plocka allt från samma bil är liten. 01e-lådor från framhjulsdrivna dieselbilar verkar finnas att tillgå, gränssnitten ska vara i stort sett lika.

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887




_________________
Magnus Falk
Citera
cressell
Täby
Här sen Jan 2017
Inlägg: 188


Trådstartare
stilldouble skrev:
Denna har du väl förstås redan sett?

https://www.midlana.com/forum/viewforum.php?f=5&sid=ba304009fcef47 . . . .


Tack, absolut, jag skriver även där parallellt

_________________
Jonathan Cressell
Midlana V6 2.7t - pågående bygge
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



2,7t + 01E känns ju som en no-brainer...

Faktiskt ser den riktigt välbyggd ut. Rätt drivlina, som inte kräver en stor skopa Unobtanium för att lira, och det kan väl inte vara så himla mycket jobb för att få denna körbar?

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Midlana: V6 Mittmotorbygge
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
48 besök senaste veckan (12590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande