Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tvätta banåkarbil
2 besök senaste veckan (574 totalt)
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479


Trådstartare
Det är ju en del av att skruva. Att det också blir rent.

Jag skulle behöva en produkt som jag kan applicera(spraya) i hjulhus mest som jag sen kan skrubba och torka av men jag kan inte spola med vatten.
Har ibland använt brake claener, men det känns sådär. Borde finnas något mer mondänt..


_________________
Jens Lanvin
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Jag har samma behov. Dock hade jag kunnat sträcka mig till att spruta av eventuellt tvättgrejs med typ en blomspruta. Dvs använda 2-3 dl vatten per hjulhus som man sen kunnat torka upp från golvet.

Du kanske kan göra samma kompromiss?

Oavsett så tar jag gärna emot tips också!
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 470



Det beror lite på vilken smuts som ska bort, men jag brukar använda en "blomspruta" eller liten tryckspruta med utblandad Alfanol HD Grön.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Muccen

Här sen Dec 2016
Inlägg: 93



Jag använder Tershine APC allrengörning och en microfiberduk

_________________
Erik Johansson
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Köp en spillplåt (Biltema har en som är 44x30 cm) men det finns säkert större på andra ställen. Har du den under hjulhuset och vatten i en blomspruta så kan du spraya vatten och fånga upp spillet i tråget. Så gjorde jag på min 914 för att göra rent hjulhus efter varje säsong. Efterblås med lite tryckluft så blir det rent och torrt.
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Skulle satsat på en produkt som är baserad på citrusolja, naturlig och effektiv utan att skada lackerade delar eller metall. Sen torka av med en fuktig trasa när du är klar.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Har en plastlåda gjord för förvaring under sängen, den är ytmässigt stor och ganska låg. Men den under kan man blaska behärskat.

Beroende på hur skitigt det är så finns det väl lättare rengöringsmedel att spruta på och torka av med mikrofiber. Biltema har billiga mikrofiber-trasor, man kan slänga in dom i tvättmaskinen sen och använda igen.

Är det grov "smuts" som underredsmassa så är "klardiesel" väldigt effektivt...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Ibland börjar jag med dammsugaren för att få bort grus och annan lös smuts, lite tryckluft samtidigt som man dammsuger tar bort ganska mycket. Sedan räcker det oftast med microfibertrasan.

Detta gäller undersidan av bilen.... resten av bilen behöver bara någon snabb avtvättning någon gång om året..

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Beror lite på vad det är för typ av smuts, då ett medel kan gå ifrån att vara oerhört effektivt till att inte fungera alls beroende på typ av smuts. Alla typer kan tyvärr förekomma i ett hjulhus

Alkalisk avfettning: Organisk smuts dvs rester av löv och andra växter.
Kallavfettning: Petroliumbaserad smuts som olja, fett etc, asfaltsprickar
Flygrostborttagning: Flygrost dvs små järnpartiklar från bromsdamm och bromsdamm

Kallavfettning behöver läggas på torr yta, så kör den först men den behöver tid på sig att verka beroende på temperatur.
Sen går det att lägga flygrostlösare, även den behöver tid att verka och lägga alkalisk avfettning ovanpå som ett sista steg.

Enklast är ju om det går att spola av men det går säkert att torka bort med mikrofiberduk eller nån gammal handduk. Iden är att man löser upp smutsen i rengöringssmedlet.

Något som är bra är att ha en pensel att borsta med när medlet har verkat lite, det gör att man lättare får bort tjockare lager av smuts.

Har du inte möjlighet att spola går det ju alltid att åka till en "förstör" det själv hall och göra en tvätt med de stegen. Sen göra rent det sista i garaget när bilen står för vintern.

Vill man får det extremt rent verkar is blästring vara grejen. Men det är väl överkurs för allt som inte ska stå på ett museum.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Johan H

Här sen Jun 2003
Inlägg: 1113

Namndispens
Namndispens

Jens L skrev:
Det är ju en del av att skruva. Att det också blir rent.

Jag skulle behöva en produkt som jag kan applicera(spraya) i hjulhus mest som jag sen kan skrubba och torka av men jag kan inte spola med vatten.
Har ibland använt brake claener, men det känns sådär. Borde finnas något mer mondänt..



Kan inte spola med vatten pga ingen tillgång, eller får inte spola på platsen?

Om man behöver spola av bilen mobilt, så finns små sladdlösa högtryckstvättar som är enkla att ta med sig. De kan antingen kopplas till slang, eller suga vatten ur tex. en 5L medhavd vattendunk.

Jag har en Worx, typ denna:

https://duab.se/garage-verkstad/hogtryckstvattar-tillbehor/kallvattent . . . .

_________________
Johan H
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4479


Trådstartare
Tack för alla tips!

Tråg är bra.

Det är vinterplatsen som gör att slang/högtryck inte är gångbart.

Men här är ju många tips, jag börjar testa.

thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Skruva banåkabil
Tvätta banåkarbil
2 besök senaste veckan (574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande