Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
1, 2, 3   >>
269 besök senaste veckan (7253 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Bakgrund... jag är uppväxt med en far som gjorde "allt" trä metall el .. u name it.. men med mycket få verktyg.. så kanke inte alltid "perfekt" men funktions dugligt..
jag fick min första bil till min 7 årsdag. en lätt bedagad bubbla 54 utan motor annars komplett..
gillar billar och alls sorts mekanik.."utbildad" möbelsnickare jobbat med snickeri båtar verkstad ja div.. jobbar sedan 99 med att bygga div specialfordon till olika myndigheter...så kanske inte bäst men får saker gjorde på enkelt sätt..
har några hus och ett hyfsat utrustat garage efter många års slit. gillar att göra allt själv..
har en hel del olika bilar i olika former av förfall och många ideer..
projekten behöver inte gå fort gör om saker jag inte gillar..
har aldrig tävlat och bryr mig inte om andra är bättre ,snabbare eller har dyrare saker..

Porsche 356... ikoniska bilar. dröm bilar för många... svindyra som alla gamla porsche.. mao ,inget min budget har råd med.. om jag inte gör själv..isch..

2020 rostlagade en man Ove en 55 porsche i hufudstaden. han gjorde en form , gjöt en kaross som sattes med helbur på en 1303 bubbla schassie.. såldes till finland. numera tilbaka i sverige eller om det var vid ringen..
2005-6 ?? staffan köpte formen och bygde sin widebody volvo motoriserade bil. thumbs up
vilken finns här på REJSA som projekt.
för något år sedan köpte en kollega formarna..
Efter mycket jobb då formen har en hel del att önska.... gjöt jag en kaross.. Klicka för större bilder!
projektet började med en fälg som jag hittade här på rejsa för ca5 år sedan..Tänkte mig dom för en bubbla cabbe jag har som projekt... sen hittade jag en till fälg i tyskland.. sen en tredje i england.. när formen dök upp köpte jag den sista för 3600kr från tyskland. betalade allt från 1000-3600kr styck.. nu är dom dyrare....ca 4500-6k. styck..

borrade lite hål i arbogan.. .såg detta gjort i usa för ett antal år sedan och gillade stuket..

lättade

Klöv 2 av fälgarna (smidda norska) och breddade till 7 tum (original 5,5 tum.

Formen ihopsatt..i en(klumpig snurrgig) men en hel del att göra, för att få till trösklar(krokiga och utan invik.) front och bak nederkanter.. över 2 kg lera gick åt liksom massor av aluminiumplåtar ... rutfalsar i ovankant av sidofönster dörrfalsar och a stolpar som saknades..




















Måååånga timmar senare...



Köttade lite.. då karossen är droppformad och original hjulen 3.5*16 tum och jag vill ha lite bredare.. original bakradien är återställd..



gjorde front huven


och bak huven


tyvärr fanns inte innerstrukturer till huvarna så enkla formar gjordes..
för bla golf huvlås.

















Jag vet inte varför bilderna helt plötsligt blir större.. men dags för schassiet..
rostlagning.. massor av rostlagning.... kortning av mitt tunnel och karman ghia golvplåtar.. förstärknings ramar med egen tillverkade dimple dies. då mina biltema "fasnings verktygen" inte funkar i ett profilrör..


















Klicka för större bilder!


växelspaken från en pt cruiser kommer anpassas då växellådan och motorn flyttas upp i schassiet.. liksom pedalställ från en porsche 356.modifierat för att passa plattan.. handbroms krycka från en mercedes 220 se.-63.(porsche 356 har inte handbroms på mitt tunneln utan under instrumentbrädan. dörrhandtag från en fiat barcetta.(liknar tidiga "gmund 356 bilar). stolarna från en lotus som jag handlat genom REJSA thumbs up

sista bilden visar funderingar hur fästa in förstärkningsramen mot bottenplattan..
[url=https://rejsa.nu/im/user/5441/2023-12-08-20-00-49_dscf5868.jpg]
[/url]

såå detta visar några år .... där det varit avbrott för 2 dödsfall ,cancer, bouppteckningar arvstvister.. övertagande av lantbruksfastighet..
massor av övertid på jobbet.. tja " det går inte fort men så blir det inte bra heller "

men mycket funderande. internet surfande bildgooglande.. tja reeeeserche...

Men detta drömfordonet kommer bli bra och färdigt.. när ..skit samma.. gillar att lösa saker.
det gör jag hela dagarna med prototyper och enstycksfordon..
men hur jag än gör blir detta aldrig en PORSCHE och kommer inte heller att ha några dylika märken.. jag har hitintills bara köpt 2 original bakrutor med ramar och 4 styck bikupa baklysen.. original som visade sig vara billigare än kopior..

tankar funderingar och frågor..

_________________
Michael Thulesius
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2275



Såååå fränt! Kul att äntligen få läsa om ditt projekt!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1503

Namndispens
Namndispens

BRAVO!

_________________
Johan B
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1150



detta blir ju skit bra

_________________
henrik nielsen
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



Vojne, vojne!
Jag gillar vad jag ser!
Mera, mera!

_________________
SO Johansson
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 280



Ja väldigt kul att se! Mycket kluriga lösningar och kul projekt, fortsätt dela med dig thumbs up
Snyggt med dom hålborrade och dimplade rambalkarna, kommer dom synas sen?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6260



Fasen Michael, vad fint detta blir.

Syns att du är en skicklig mekanist av den gamla skolan.

Bilen kanske kan få heta Thulesius 356?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
patrikh skrev:
Ja väldigt kul att se! Mycket kluriga lösningar och kul projekt, fortsätt dela med dig thumbs up
Snyggt med dom hålborrade och dimplade rambalkarna, kommer dom synas sen?

tja detta med en synlig förhöjnings ram har varit planen hela tiden.. många använder 2 styck 50 rör och svetsar ihop.. fick special beställa en pipa 40*100 rör.. kostade efter bra rabbatt 3300kr ja det blir en hel del lätthål och rullade sickor..
karossformen är bara utsidan. ove gjorde det enkelt och gjorde en form för insidan bestående av helt släta plåtar.. vilket inte ser lyckat ut jag kommer göra hela motor rummet och frunken i plåt . med profiler.. karossen är kanske onödigt tjock i glasfibern . men vill inte ha den sladdrig.
Det mesta i bygget har jag ganska så klart för mig hur jag vill ha det.. att tillföra dimple dies i profilröret ökar ju hållfastheten då den blir som en fackverksbalk,, och så ser det trevligt ut. estetiken är inte oviktig..
min far sa gör det så enkelt som möjligt.. men inte för enkelt..
men då bägge mina föräldrar förutom att dom var hantverkare även var konstnärligt begåvade
Far orgelbyggare möbelsnickare klensmed. låssmed. radioamatör.och byggde bla en järnväg med så stora vagnar så vuxna kunde åka med.. ellok bensindrivet och ånglok..
mor skräddarmästare vävmästare och höll på med spinning växtfärgning och andra textila övningar.. vilket jag testat det mesta av.. så..ja .. det skall ju se något ut oxå..
så lite rejs look blir det.. fast kanske inte som andra..bla blir det inga skinnremmar på framhuven..men kanske ett tävlings nummer.. blir en hel del prövande.. för allt är inte klart...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Kolja skrev:
Fasen Michael, vad fint detta blir.

Syns att du är en skicklig mekanist av den gamla skolan.

Bilen kanske kan få heta Thulesius 356?

nja skippar nog mitt namn.. bilen är tänkt att reggas som ombyggt fordon... fast från början tänkte jag mig gjuta 2 karosser med den ena som amatörbygge med en mittmotor.och miata fram och bakvagn.. står en 1.8t bil här ... men den kanske kommer i min dh splitbuss projekt (bay pickup ombyggnad)eller i min vw buss -73 ombyggd till 50 tals look... ja det finns fler bilar här/projekt.. samlar hela tiden grejer till dom olika projekten sen när rätt stimullans finns, jobbar jag med det projektet som jag tycker står på tur...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4104



Kul att äntligen få se ditt projekt, hög klass på jobben du gör thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Janne J skrev:
Kul att äntligen få se ditt projekt, hög klass på jobben du gör thumbs up

Ett av bil projekten ... fast ärligt garage tid har stått tillbaka dom sista åren pga .. olika hälsofaktorer dels fruns vilket innebär att jag gör mer med hunden min "gamla" fick somna in först min mor som "gick bort" sen nyligen svärmor.. sen vart det min cancer innan det handledsbrott.. 3 hus.. almän trötthet.
tja man hinner inte så mycket.. eller så är jag lat som frun ibland säger.. e 60..så inte helt ung..
har inställningen.. det jag hinner hinner jag.. resten tja det är ett senare "bekymmer".
"lev nu dö sen" händer överallt runtomkring folk dör.. kompisens mamma 67 stannade vid affären,skulle handla. ingen känd sjukdoms historia. bara dör där hon sitter i bilen..

så rekommenderar-gör det som du måste typ sov ät jobba om ekonomin tvingar till det. och gör det som gör dig glad inspirerad och med den du tycker om att göra det med...
kanske inte blir så bra. men förmodligen duger det ändå. livet är ingen tävling, vi dör alla hursom. den enda deadline jag har, är min egen.. som jag lyckligtvis inte känner till när...
så gör det ni gillar.. knyppla tävla. renovera..måla bilder eller ströva i naturen.. det är ju era liv..
andra.. dom har sina..
nu skall jag göra frukost.. ägg bacon och stekt potatis.och läsa papperstidningen.. thumbs up sen hunden. sedan får vi se.../ Michael

_________________
Michael Thulesius
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Mycket trevligt projekt, älskar 356:an!
Mång projekt är inte att förakta. Man har alltid något att fundera på och blir det klart måste man ju hitta ett nytt projekt. Jag känner igen det där...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087




_________________
Pontus Fyhr
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 271



Bra jobbat en Porsche är ju aldrig fel, men tänk på att existensminimum ligger på två

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...Esset
911 -74 ...gul
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Kul att se och läsa!!

Spännande projekt med många finurliga egna lösningar! thumbs up thumbs up thumbs up

1915-spis alltså - vad tänker du för recept och ungefärlig effekt?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
Christian Jansson skrev:
Kul att se och läsa!!

Spännande projekt med många finurliga egna lösningar! thumbs up thumbs up thumbs up

1915-spis alltså - vad tänker du för recept och ungefärlig effekt?


Delar..
.. Tja en original vw vev då dom är bra. många nya "strokervevar" är gjutna.. och ..tja..
Ett nytt mexico block då gamla är just det, gamla block är uppslagna i lyftar hål och cylinderplanet sjunket och vevlager hål uppslagna..och sönder ärjade i botten..=skrot.. har bättre block men detta är för mycket dyra delar för att riskera något.
Nya standard uppdaterade toppar som är uppborrade för 94mm cyl av JPM motorsport.
inga herrejösses då gashastigheten skapar körbarhet..
Gamla toppar är nästan alltid spruckna mellan ventilsätena trasifa flänsar avbrutna pinnbultar till avgas och att renovera ett par o spruckna kostar som att köpa nya ....isch.
Cam/lyftare utvecklad av JPM motorsport.. jag vill ha en körmotor så jag sa till Johannes.. 80-120 hp ca.. toppar cam lyftare 23 tusen.. JPM grejer är GULD !!!
Motorn skall hålla.. ett standard svänghjul ej lättat.(körbarhet som få fattar som lättar) en extra tung remskiva 2.3 kg stål för att få bort interna svängningar i veven.(hållbarhet) nya smidda Mahle 94 mm kolvar/ cyl eftersom china (empi aaa) skräp, är just det. glad att jag fick tag i dylika..
26 mm oljepump.
extra djupt olje tråg. då kall olja i tillräcklig mängd är viktig i luftkylda vw motorer..
extraktor.. inte budget.. supertrapp ljud dämpare.
gene berg insug. 40mm weber förgasare. (luftrenare.. funderar på vad men troligen egentillverkade passande i stilen.
200 mm koppling.
externt oljefilter.
En körmotor inget race. man skall kunna rulla iväg på tomgång.
kanske tråkig men... jag vill ha en bra motor.. hitintills har jag kommit undan billigt. ca50- 60k genom långsiktigt handlande under flera år.. tanken var en motor till min cabbe men det projektet är längre bort..så.. ..hittade bla block, förgasare och insug för struntsummor där folk hade dom, men inget behov, och ville bli av med dom.. det som felar för att sätta ihop.. renovera stakar (original) och vev/ram lager.. just lager är tydligen svåra att få tag i bra kvalitet..

Fast jag har utbytesmotorn som satt i donatorplattans bil, en 1500 som har mycket få timmar..
Gamla tanten som körde bilen .. sa motorn gick sönder i hennes kära bil..en ny utbytes var mycket dyr.. ett par år senare blev bubblan underkänd pga rost i karossen och golvet.... detta är den apsolut rostigat bubblan jag set.. sen stod bilen många år tanbten ville inte sälja då den var kär. när hon skulle sälja huset fick bilen gå.
Men då den har bra papper.. IRS (independent rear susp) och gamla torrisions framvagnen vilket bara fanns i halv aut bubblor 68-71?? bästa pappren för ett dylikt bygge så motorn åker i till bes
Men motorn stannar hos mig då jag har fler vw...och fler motorer...

_________________
Michael Thulesius
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
gtBen skrev:
Bra jobbat en Porsche är ju aldrig fel, men tänk på att existensminimum ligger på två

tja som sagt tanken var en vit med 1500 motor till frun och en svart med mittmotor och miata upphängning till mig men frun har artros.. så .. och formen krävde mycket mer jobb än jag tänkt mig. så om fler karosser blir det nog att göra en form på min modifierade kaross.. nu när mycket är fixat..
fast efter dom planerna reviderades mitt/våra liv.. så.. det får duga med 1 "porsche".. fast min vw buss har ju 928 framvagn och 944 bakvagn.. porsche nja..

_________________
Michael Thulesius
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 333



Blir bra det här.
Håller med om de snygga pressningarna i balkarna.

Misstänker att det inte är första gången du kortar en bottenplatta?
Såg rejält ut!

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182


Trådstartare
bop skrev:
Blir bra det här.
Håller med om de snygga pressningarna i balkarna.

Misstänker att det inte är första gången du kortar en bottenplatta?
Såg rejält ut!

Nja jag kortade plattan till min buggy för 23 år sedan.. men vet principen.. förskjuten skarv genom plattans mitt tunnel och förskjuten genom platt halvorna..
Fast då var det redan nya golvhalvor fastsvetsade i plattan.. den gången var det 40cm som försvann.. (kort buggy kaross) och jag gjorde en liknade stegad skarv i tunneln som nu. och flyttade växelspaken 20 cm bakåt för bättre geometri. , sedan en skarv i bakkant av golvhalvorna.. det dög då..
Denna gången 30cm.. för att få passande axelavstånd för P karossen.. och nu kortade jag där växelspaken brukar sitta då den "nya" kommer uppå.. fast placeringen fastställs när ratt pedaler och stol sitter (provmonterat)
Jag kapade golvhalvorna med övermått denna gången. la omlott och fäste med "clecos"
det går även att provmontera med vanliga "montageskruv".

Satsen är kompletterad med dels fler hylsor. och sedan fler klämmor.. mycket smidiga vid plåtjobb..


monterings stift för tillfällig fastsättning. och kapade med en 1mm kapskiva genom bägge lagren, och svetsade ihop.
Mitt tunnel skarven förstärkte jag (inget krav) med 2 mm förstärkningsbitar bakom som pluggsvetsades. svetsen i skarven ligger bara i ytskicktet. så skulle den svetsen paja, så håller underlaget.. bottenplåten på mitttunnel togs bort innan kortningen , och där är skarvarna i framkant och bakkant av plattan..så inga general skarvar.
bilen kommer senare även få en störtbur..för extra styvhet och säkerhet ifall jag av någon anledning skulle avvika från vägbanan.. . 4 punktsbälten ligger och väntar...








visade lite popnuts. för monteringen av förstärknings/kaross lyft ramen
Jag kom på, inte säkert folk vet vad dylikt är...
så enkelt.. en Pn. är en gängad hylsa som sätt i ett skivmaterial från ena sidan som expanderas genom att man drar ihop hylsan.. vilket gör att man får ett gängat hål som sitter fast i materialet...
viktigt dock att skruv förbandet klämmer mot "skallen " på hylsan /niten . därigenom kläms den ytterligare ihop när moment anläggs.

PN kan köpas/monteras med enklare monterings verktyg upp mot storlek m6.. sedan blir det jobbigare att komprimera hylsan. ofta behövs pneumatiska eller hydrauliska verktyg till större storlekar. även verktyg med längre hävarmar kan användas.
Det går även att trycka ihop hylsan med en skruv. några brickor och en mutter.. där skruven först sätt i med 2 brickor som gör att muttern kan klämma mot toppen/hatten utan att ha för hög friktion.. smörjs lämpligen.

Här en enklare sats m3 m4 m5 och m6.. hylsor/nitar finns även i aluminium.. men brukar hålla dåligt.

Det finns runda (4 kantiga och 6 kantiga för original hål i tex bilkarosser..)
Med försänkt skalle eller med utanpåliggande.
Med kort hylsa för tunnare material typ 0.5 -3mm tjocklek. och tjockare.. 3-5 mm..
Det finns även "täta" hylsor där inte gängan är genomgående..
dom tillverkas i aluminium, förnicklat stål eller "rosttrögt " A2"rostfritt" A4 Finns förmodligen fler material..



provklämde en m 5.



här ett prov i 2mm stålplåt med
försänkt,
kort och
lång hylsa med en i detta fallet 11mmhål bricka för att öka ytan..



jag kommer troligen använda hylsor med hatt då det även kommer tunt gummi mellan golvhalvorna och förstärknings ramarna.
tänker som så.. ramen är förmodligen med dubbel material tjocklek mot en original bubbla sido "tröskel / värmekanal. " så en popnut är säkert tillräckligt bra.. fast kanske blir "täta" popnuts då jag har en kartong stående.. om jag nu bara minns i vilket garage.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Kul projekt! och fina lösningar. En 356 är ju en gammal dröm, De är såå balla.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Andra projekttrådar
Michaels porsche 356 pre A -55 glasfiberbil med div.
1, 2, 3   >>
269 besök senaste veckan (7253 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande