Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4390 totalt) |
Här kommer mitt bygge av en pålitlig någorlunda snabb racebil som kan fungera i BMW-cup, långlopp och på isbana.
Bilen är en BMW E81 130i 2007 med "motorshade" som jag hittade på Mobile.de och köpte av en handlare i Frankfurt efter 30 sekunders förhandling. I skrivande stund så har jag inte sett vraket och vet inte mer än att den har vit läderinredning och framskärmarna ser lite ledsna ut. Nu står bilen hos JMB-Optimering och det köps delar för att bygga en racerbil. Lite speciellt är att den byggs med automatlåda och handreglage eftersom jag sitter i rullstol och kör med handreglage. Planen är att det ska bli en del kompromisslösa val :-) ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Moderna automatlådor är ingen nackdel. Dom växlar snabbare och säkrare än människor och kan varvtalsreglera motorn vid upp och nedväxlingar.
Jag byter själv från manuellt 5vx till en 8 växlad automat. Du har förmodligen den äldre 6 växlade lådan i din 2007. Bilder är nästan ett krav i en rejsatråd :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Nu har jag sett bilen som jag köpte osedd från Tyskland på ett samtal under tretti sekunder.
Motorskadan låter illa från toppen längst bak. Med tur är det bara lyftare / arm :-0 Framvagnen, båda fjädrarna kollapsade, bakvagnen fulsänkt. Inredningen var inte vit utan mer ljusgrå, smutsgrå kanske är mer rätt. Någon spekulant? Båda framskärmarna rostiga pga att hjulen gått emot. Otäck foliering som verkar sitta hårt. Men eftersom nästan allt ändå ska bytas så gör det inget. Inköpslistan är lååååång kan man säga. Finns det någon med roliga E90/E87/E81 prylar så är jag köpsugen ;-) Bilen byggs av Magnus Jasund JMB Optimering i Halmstad. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
När man börjar något nytt så är listor viktiga. Det är liksom det enda konkreta man har. Man sorterar och tänker vad som blir bra. Min lista är rätt lång och borde nog bantas lite, men hur gör man det? Tas en grej bort så blir det ingen racer alls känn det som. Här är i all fall listan.
Framskärmar Baklucka Front med splitter Bak stötfångare Innerskärmar Fönstersats 5 Undercover EVENTUELL Splitter Takspoiler EVENTUELL huv Slangfästen Fästen Takscoop Skruvbur Förarstol Passagerarstol Stolsunderrede Stolsunderrede Backspegel Fäste backspegel Bälte förare Bälte passagerare Fästen till bälte Topp Servicesats Kamkedjesats Vattenpump Bakre diff Oljekylare Adapter externt oljefilter Extern oljefilterhållare Catchtank Luftfilter race slang Luftfilter race Värmesköld luftfilter Motorfästen Tuning motor Sportgrenrör Racekatalysator Avgassystem Växellådsfäste Växellådskylare Adapter växellådskylning Tuning växellåda Fjädring Topplagringar Strut-bar Styrväxel Bakvagnsbrygga Dämparfäste Bussningar fram Bussningar diff Bussningar bak Bussningar Kontrollarmar bak Kontrollarmar fram kit Spacers Bakhjul Slicks Däck Ok fram Ok bak Skivor fram Skivor bak Bromsbelägg fram Bromsbeläg bak Slangar fram Slangar bak Vätska Kylslangar fram Kon/fläns för montage Bromssköld / kyl fram Växelpaddlar Rattgas Golvbroms Ratt Snap off nav Rattspacer _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Bilen står hos JMB Optimering i Halmstad och där byggs det!
Som sagt köpte jag bilen osedd från Frankfurt med "motorshade". Jag visste att den gick för egen maskin men lät illa. Det var en chansning men ganska kalkylerad. Mekanikern fick rätt på sin gissning, det var VANOS styrningen. Men med det fixat så går maskin fint. Ur med allt och då menar jag jag allt och sen tvätta, tvätta, tvätta. Bilen hade en läskig matt-blå foliering som de fick ta bort i nagelbitsstora flagor. Just då kändes det bra att vara på avstånd. Men det döck upp en metallicblå överraskning på vänstersidan ;-) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Under våren och sommaren köpte jag på mig lite grejor
Först ett set Öhlins road&track från en E90. Jag ska köra is med bilen också då det könns som en lagom och framförallt enkel lösning. Samma fjädring dittet i min Audi TT/RS och är riktigt bra. Med på köpetföljde ett Megan racing bakre avgassystem. Vi får se om det kommer till användning eller säljs. ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Efter flera diskussioner valde vi en FIA-klassad skruvbur från Wiecheri chrome moly.
Det blev även en diff från Drexler och ett löjligt snyggt grenrör från Supersprint. Ren rostfri pornografi. Det betyder såklart nya cattar också men det kommer sen. Två begagnade men omonterade Sparco QRT hämtades i Lund. Förarstolen är en Pilot gjord för fullvxna vilket jag uppskattar :-) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Ja det är målet :-) _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Buren är monterad och allt lackas mattsvart så det blir mysigt och fint utan reflexer från konstiga ytor där det suttit isolering. Undersidan och hjulhusen får samma mattsvarts behandling och den Le Mans blå dörren vi hittade under folien blir diamansvart som resten av bilen.
Snart kommer det coola grejer från Polen och Valenci :-). ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Eftersom jag är rullstolsåkare sedan jag körde in i en buss med moped 1980 så behövs handreglage
Jag har byggt flera golvreglage och min kompis Mikael Petterson R.I.P byggde en fin rattgas till sina Audisar. Nu har även jag träffat @Peter Larsson som finns här på Rejsa och kört Clio-cup med eget reglage. Med de erfarenheterna och Peters hjälphåller jag på att rita upp något som passar mig. Det blir rattgas, en ring bakom ratten som är jagrad i ett linjärlager typ LMK12LUU och sedan via en potentiometer och en litn transformerings-box sköter gasen. Sen ska det till en broms/gas i form av en spak från golvet eller rättare sagt sidan av transmissionstunneln. Framåt är broms o bakåt gas, kraften går med länkar direkt till pedalerna. Nu försöker jag lära mig Fusion 360 och det går ... jag skulle behöva lite coachning. Här är lite bilder på det jag har köpt, inspiration och Peters grejer från Clion. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Det blir en automat ZF8HP med styrning från Canformance Engineering och paddel från MME Motorsport :-)
_________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Skall du byta spindlar fram och bärarmar bak? För r&t kitet du köpt är till m3 och passar inte standard E82/87 spindlar samt bärarmar.
![]() _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Schysst att du uppade problemet med M3-spindlar och R&T kitet.
Då kommer frågan - har du eller någon annan ett set E90 M3 spindlar fram till salu? _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Jag har beställt lite plastbitar till den lilla. Framskärmarna var helt ruttna eftersom någon sänkt den så hjulen gick emot skärmen med fantastiska rosthål som följd. Så nya skärma och en ny lätt baklucka kom från Polen.
Jag har letat och letat efter en kolfiberhuv i GTR-stil för rimliga pengar och till slut lyckades det - kanske. För huven skickades från Valencia, eller rättare sagt skulle skickats samtidigt som översvämningarna. Hoppas det löser sig - den är ju i alla fall betald. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Vi letade på https://www.pesch.cz/ Men sen hittade Magnus på JMB de här som ska ha bättre passform. https://mikinka-projekt.com/ _________________ Per Jameson Audi TTRS "Martini" Alfa Romeo 1300 GTjunior-69 Alfa Romeo Giulia Spider-64 Fiat "Gran Turismo" 126p Fiat 600D 1960 BMW E81 130i-(snart R) |
||
Vi letade på
https://www.pesch.cz/ Men sen hittade Magnus på JMB de här som ska ha bättre passform. https://mikinka-projekt.com/[/quote] Tack för svar! De hade inte heller någon baklucka till E91 tyvärr. _________________ Anthony L ee |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 6 besök senaste veckan (4390 totalt) |