Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
740 besök totalt |
Cornerweight, hur skall man tänka?
Håller på med 944an och efter lite skruvande har jag nu följande värden som är klart bätte än utgångspunkten där jag hade 62kg diff mellan framhjulen..: Vf 317 Hf 301 Vb 315 Hb 285 Tutti 1218 Vf + Hb = 602 = 49,4% Höja lite höger bak så att den tar lite mer vikt så att diagonalerna blir 50/50? 🤔 Eller prioritera mindre diff mellan framhjulen (åker med välfungerande ABS) _________________ Rikard Ahlin |
||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Nja, det är faktiskt inte sant då hubstandsen är betydligt lättare än hjulen som väger 21 kg/st så riktig vikt är klart högre men påverkar inte diffarna i cw.
Väntar svar på vad hubstandsen väger.. 😊 _________________ Rikard Ahlin |
||||
Med tanke på att dom flesta banor går i högervarv känns det lite sådär att flytta vikt till vä fram, vf blir ju alltid plågat.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Dvs välj en startpunkt i garaget, och välj en justering som du kommer åt i depån för finjustering. När det sen är det du vill så väger du upp den inställningen hemma i garaget och bokför den (som startpunkt för nästa besök på den banan). Sen gör du samma procedur för nästa bana för att hitta en startpunkt där. Perfekta diagonaler i garaget är bara perfekta just där, verkligheten är ju dynamisk och olika ![]() Detta kräver dock att du vågar testa att skruva i depån och lära dig känna av när det är snett och vilken justering som ger vad. Det kan krävas rejäla steg för att känna av tendenser, om du bara har klockan och rumpan att tillgå. |
||||
Efter att ha sovit lite på det så tror jag att jag låter det vara som det är just nu, ser ändå rätt bra ut. Har nån idéer om hur jag skall flytta tyngdpunkt också så det kan nog bli ännu lite bättre.
_________________ Rikard Ahlin |
||||
Re:
Nope. Tänkte att jag väger med dem på plats då jag inte har justerbara länkage så ev förspänning som ändå uppstår är med i vägningen nu. Right or wrong? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Re:
Har du krängarna på vid vägning riskerar du att få fel värde på vågarna. Har du riktigt flyt är de i ett perfekt olastat läge kopplade. Men visst, skall du ha länkagen som de är så. _________________ Patrik Skoog |
||||
Det räcker att du har ett justerbart länkage på ena sidan bara. Kan inte vara svårt att mecka ihop...
![]() |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
740 besök totalt |