Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Test: CR-S vs AR-1
3 besök senaste veckan (682 totalt)
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 460


Trådstartare
Sevärt test helt klart!


_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2722



CR-S bör ju vara snabbare, allt annat vore ett rejält misslyckande för Nankangs utvecklingsavdelning så det känns inte som en överraskning.

Frågan är hur CR-S står sig mot Kumho V70A som känns jag upplever som referensdäcket i Sverige. Vore också intressant att förstå hur det står sig mot Yokohama A052 och Dunlop Direzza 03G, tycker inte man hör så mycket om dessa i Sverige?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20090



Rikard Ahlin skrev:
Frågan är hur CR-S står sig mot Kumho V70A som känns jag upplever som referensdäcket i Sverige. Vore också intressant att förstå hur det står sig mot Yokohama A052 och Dunlop Direzza 03G, tycker inte man hör så mycket om dessa i Sverige?
Tyvärr är det inte så lätt att jämföra rakt av, eftersom det är få dimensioner som finns tillgängliga av bägge just nu.
En mätpunkt så är CR-S vid ett tillfälle endast halvsekunden långsammare runt Knutan jämfört med personbästa (ca 30 års havande) satt på Hankook. Frågan är om inte personbästa nås efter ett antal flera försök (både ekipaget och banan är ju olika bra mellan gångerna).

Men det är ju alltid fråga om att kunna köra på de dimensioner som finns tillgängliga.
För tex Miatadiameter så finns ju CR-S i 245 bredd medan V-70A bara finns i 205, inte en schysst jämförelse, men det är ju ingen vinst att åka runt och vara schysst mot leverantörer.
Men med mycket harvande i RoadsportC så verkar det som 205 V-70A liknar 225 AR-1 i tider. 245 har gett bättre tider, och gissningsvis ger CR-S ännu lite lägre tider.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2722



Jag har förmånen att ha samtliga nämnda däck tillgängliga i rätt dimension (225/40-17, Kumho finns bara i medium-blandning) och med ungefär samma prislapp på dem funderar jag på vad som skall testas nästa gång. Det alla såhär långt verkar rörande överens om är att Nankangs CR-S är snabbare än AR-1.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 397



Tegiwa gjorde en test förra året med Pilot Sport 5 / AR1 / CR-S / AD09 / A052 / Direzza DZ03G på en BMW M240i , bara Kumho som saknades. CR-S var då för-produktionsdäck, och AR-1 var då snabbare än CR-S.


_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42253

Forumägare
Forumägare

gtBen skrev:
Tegiwa gjorde en test förra året med Pilot Sport 5 / AR1 / CR-S / AD09 / A052 / Direzza DZ03G på en BMW M240i , bara Kumho som saknades. CR-S var då för-produktionsdäck, och AR-1 var då snabbare än CR-S.
[youtube] http://youtu.be/klSmFfLSReg?si=8zE_sqd24qB4DRvB [/yout ube]


Jag har sett någon till äldre video där de kört förproduktionsex av CR-S där de inte levererat vidare värst. Väldigt märkligt egentligen, ändrade Nankang något i sista stund eller vad är det?

För min del, på min bil, med de förutsättningar det var så var (riktiga produktionsex) CR-S klart snabbare än AR-1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=127469

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 460


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
gtBen skrev:
Tegiwa gjorde en test förra året med Pilot Sport 5 / AR1 / CR-S / AD09 / A052 / Direzza DZ03G på en BMW M240i , bara Kumho som saknades. CR-S var då för-produktionsdäck, och AR-1 var då snabbare än CR-S.
[youtube] http://youtu.be/klSmFfLSReg?si=8zE_sqd24qB4DRvB [/yout ube]


Jag har sett någon till äldre video där de kört förproduktionsex av CR-S där de inte levererat vidare värst. Väldigt märkligt egentligen, ändrade Nankang något i sista stund eller vad är det?

För min del, på min bil, med de förutsättningar det var så var (riktiga produktionsex) CR-S klart snabbare än AR-1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=127469


Precis, något bör dom ju ha ändrat som "helt plötsligt" gjorde däcket riktigt snabbt.
Skulle vara kul att veta vad det kan vara..

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2722



I flera tester verkar CR-S behöva en heatcykle för att fungera bra. Kan det vara så enkelt?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42253

Forumägare
Forumägare

Rikard Ahlin skrev:
I flera tester verkar CR-S behöva en heatcykle för att fungera bra. Kan det vara så enkelt?

Räckte med att skrubba dom på Mantorp. Men jösses vad de var tokhala helt nya o okörda

Man får också se upp även när de är inkörda, på fuktigt väglag så är de snorhala när de är iskalla. När de väl fått gatkörningstemperatur så är de helt okej för att vara rdäck på gata. Men innan, iskalla på fuktigt, mamma mia...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Däck för banåka
Test: CR-S vs AR-1
3 besök senaste veckan (682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande