Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3 besök senaste veckan (682 totalt) |
CR-S bör ju vara snabbare, allt annat vore ett rejält misslyckande för Nankangs utvecklingsavdelning så det känns inte som en överraskning.
Frågan är hur CR-S står sig mot Kumho V70A som känns jag upplever som referensdäcket i Sverige. Vore också intressant att förstå hur det står sig mot Yokohama A052 och Dunlop Direzza 03G, tycker inte man hör så mycket om dessa i Sverige? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
En mätpunkt så är CR-S vid ett tillfälle endast halvsekunden långsammare runt Knutan jämfört med personbästa (ca 30 års havande) satt på Hankook. Frågan är om inte personbästa nås efter ett antal flera försök (både ekipaget och banan är ju olika bra mellan gångerna). Men det är ju alltid fråga om att kunna köra på de dimensioner som finns tillgängliga. För tex Miatadiameter så finns ju CR-S i 245 bredd medan V-70A bara finns i 205, inte en schysst jämförelse, men det är ju ingen vinst att åka runt och vara schysst mot leverantörer. Men med mycket harvande i RoadsportC så verkar det som 205 V-70A liknar 225 AR-1 i tider. 245 har gett bättre tider, och gissningsvis ger CR-S ännu lite lägre tider. |
||||
Jag har förmånen att ha samtliga nämnda däck tillgängliga i rätt dimension (225/40-17, Kumho finns bara i medium-blandning) och med ungefär samma prislapp på dem funderar jag på vad som skall testas nästa gång. Det alla såhär långt verkar rörande överens om är att Nankangs CR-S är snabbare än AR-1.
![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Tegiwa gjorde en test förra året med Pilot Sport 5 / AR1 / CR-S / AD09 / A052 / Direzza DZ03G på en BMW M240i , bara Kumho som saknades. CR-S var då för-produktionsdäck, och AR-1 var då snabbare än CR-S.
_________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Jag har sett någon till äldre video där de kört förproduktionsex av CR-S där de inte levererat vidare värst. Väldigt märkligt egentligen, ändrade Nankang något i sista stund eller vad är det? För min del, på min bil, med de förutsättningar det var så var (riktiga produktionsex) CR-S klart snabbare än AR-1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ![]() |
||||
Precis, något bör dom ju ha ändrat som "helt plötsligt" gjorde däcket riktigt snabbt. Skulle vara kul att veta vad det kan vara.. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Räckte med att skrubba dom på Mantorp. Men jösses vad de var tokhala helt nya o okörda ![]() ![]() ![]() Man får också se upp även när de är inkörda, på fuktigt väglag så är de snorhala när de är iskalla. När de väl fått gatkörningstemperatur så är de helt okej för att vara rdäck på gata. Men innan, iskalla på fuktigt, mamma mia... _________________ ![]() |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3 besök senaste veckan (682 totalt) |