| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racetech
Locost/se7en FEM analys chassi-vridstyvhet med FreeCAD
|
6 besök senaste veckan (372 totalt) |
|
Locost/se7en FEM analys chassi-vridstyvhet med FreeCAD
Leker med tanken på att bygga en Locost/se7en och har roat mig med att göra beräkningar av vridstyvhet i FreeCADs FEM modul. Tänkte att någon kanske tycker det är intressant. Ta de exakta värdena av nm/grad med en nypa salt men verkar inte helt orimliga jämnfört med "internet" och det intressanta är relationen mellan olika nivåer av färstärkningar och bur mm. Materialet är "Stål S235-JO". Det jag gjort är att fixera fram respektive bakvagn och sedan "vridit" upp med 1000nm i höger och ner med 1000nm i vänster hjulupphängning för att sen se hur mkt chassit vrider sig. Ingen expert men verkar vara så folk gör, åsikter om metoden mottages tacksamt
Inga förstärkningar (för kul):
Inga förstärkningar (bak):
Minimum typ enligt Haynes bok:
Alla förstärkningar utan bur:
Alla rör och bur fram och bak:
Lite olika mängder av förstärkningar, observationen är att stag i "motorrummet" är sjukt effektivt!
//Gustav _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
|
|
Att fler rör är bättre? Bur och alla förstärkningar är ca 486% styvare än chassit helt utan trianguleringen och att Haynes standard också har mkt förbättringspotential.
Ska ta fram vikt för dem olika varianterna sen också tänkte jag så man kan få vridstyhet i förhållande till vikt vilket kanske är mer intressant. _________________ Gust4v V35tlund Toyota GR86 |
|
Kul!
Har aldrig provat freecad fem modulen, men går det att lägga in stela element/balkar som kan representera nitar/skruv? Isåfall vore det intressant om du provar att klä dom naturliga ställena med nitad plåt. _________________ Henrik Viktorsson |
![]() |
Racetech
Locost/se7en FEM analys chassi-vridstyvhet med FreeCAD
|
6 besök senaste veckan (372 totalt) |
