| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
slitage pga isdäck
|
1, 2 >> 3206 besök totalt |
|
slitage pga isdäck
Hur mycket sliter det på bilen om man är ute och gasar med isdäck på en sjöis? Jag har fått höra att diffen tar väldigt mycket stryk av att köra med regält dubbade däck... Själv får jag det inte att gå ihop. Diffen borde jobba mindre om båda däcken har bättre fäste. eller? _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
kan slita rejält om du inte tänker dig för innan. Min arbetskamrats Urquattro fick ett stort hål in till passargerarfötterna. Hjulen utvidgade sig nämligen kraftigt och dubbarna karvade hål i plåten. Så tänkt på att ha gott om utrymme runt hjulen.
_________________ Martin Gustavsson Gzon Tuning AB |
||||
|
citat:
Hjulen utvidgade sig nämligen kraftigt Pratar vi nu isracingdäck eller fulldubbade rallydäck???? och det där med utvidgar sig får du gärna utväckal lite pga att detta är något jag aldrig har hör talas om. Diff: om vi nu håller oss till fulldubbade rallydäck så har jag svårt att tro att diffen skulle ta mer stryk än på asfalt. När du säger diffen menar du då en utan diffbroms??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Vanliga rallydäck är knappast något problem. Spikdäck har - enligt säker källa - bättre grepp
än slicks på slät asfalt. Bilen välter innan det släpper Ut och gasa bara!
Sedan brukar rallydäck (p.g.a. lite udda dimension) gå hårt åt hjulhuskanter. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Kan det inte vara så att bilen krängde så pass att plåten gick emot däcket? Dom isdäck jag har kännt på har varit totalt stenhårda i gummi och stomme, fast dom, har varit väldigt gammla också. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Med andra ord sk ajag försöka hitta ganska små hjul för att spara på plåten
_________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Sen så borde det ta lite på lamelldiffen när man inte tillåter däcken att sudda mot underlaget, då måste lamellen i diffen sudda.
|
||||
|
Jag har kört på isen med rallydubbdäck med min bruksbil tre vintrar i rad, det enda som hänt är att jag knäckt till plåten under stötfångaren och att skärmbreddarna lossnat.
Slitagemässigt har jag inte märkt något speciellt, jag har 3år gamla dämpare och sänkfjädrar(!) på bilen. Det svåra för mig är att få tag i 14" däck. (första året åkte jag på en uppsättning 13"are från 1970(?)). http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_ _________________
|
||||
Jag åkte med rallydäck med min Ascona B för ca tio år sedan. Då banan var gjord för vanliga Svensson däck så gick det kanske lite väl fort. Det fanns nämligen ett rakare parti för att man skulle kunna få upp lite fart inför en lång sväng som nöp åt gradvis, jättekul med alla sorters bilar . Problemet var bara att bilen varvade ur på trean, i med fyran och fortsätt gasa. Det gick rejält fort när man bröt in bilen på ställ i svängen, då kom den där sensationella känslan när man kan styra bilen trots att alla hjulen hasar. När orken på fyran inte räckte åkte trean i och det drev på för fullt genom resten av svängen.
Skador: Rambalken sprack vid torpedväggen De ganska friska men inte helt fabriksnya trösklarna sprack upp hela vägen Ram och vevlager gick ned sig på min renoverade och trimmade 2.0E motor _________________ //Mikael Jardstam |
||||
14" är riktigt svårt att få tag på.
15" är enklare men 16" är absolut enklast. Enligt expertis så är det 16" man kör SM på och däcken anses vara slut lagom efter inkörning.. Jag har haft flera uppsättningar 16" på gång men fälgarna ställer till det för min del. Det finns nytt eller dyrt att välja på. Men jag hade inga större planer på att lägga ner några större summor på detta. Sedan verkar höjden 650 mm vara väldigt populär. Själv hade jag gärna haft ett lägre däck, för att skona bilen lite vid fjädring. 630 eller lite lägre hade varit lagom. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag får inte in 15" eller 16" i mina hjulhus så jag får väl åka med mina 14"are som snart är helslut _________________
|
||||
om jag åker ut till sjön och kör AC'n på fullt med dörren öppen, fryser det snabbare då? Det där lät hur kul som helst ju!!
Min Opel är väldigt rostfri, men jag har svets om det kniper.
Den motorn kan inte ha fått smörjning i kurvorna.. Jag har dock lagt in bafflar i mitt tråg så jag borde klara mig. _________________ William Ekström |
||||
Vad har du för höjd på dina däck? Diametern är ju oftast den samma även om fälgdiametern skiljer sig _________________ /Anton Lillsund |
||||
Jag hittade en bild, jag tycker det står 155/70 14" = 572,6mm i diameter. http://razer.mine.nu/temp/rallydubb_ Över 600mm får jag aldrig in i mina hjulhus om jag vill kunna svänga. Min far har 15"are på sin V4a och de däcken är mycket högre. _________________
|
||||
Aha! Ja där syns det tydligt att det inte är den vanliga metriska skalan som annars verkar vara den brukliga på tävlingsdäck. Säkert svåra att få tag på. Annars hade jag gärna sett en uppsättning av dessa i mitt garage. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Vanliga rallydäck sliter nog inte särskilt mycket på bilen...inte mer än att köra på asfalt iaf. Men om man lägger på såna här däck som används i IS-SM för bilar så sliter det nog en aning mer om man inte har förstärkt lite!!! För er som bor lite längre ner som aldrig för chans att se det på riktigt så här finns det lite bilder...Ganska häftigt att se bilar susa runt på en isbana i 200Km/h. Finns både turbomonster å vanliga sugisar...
http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/ http://molex.myftp.biz/bilder/tiger/
_________________ Nicklas Åkerlund Admin @ Compello.se VW Squareback E Automatic -72 |
||||
![]() |
Däck för banåka
slitage pga isdäck
|
1, 2 >> 3206 besök totalt |