Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inköp nya fjädrar, förstår ej hur KW resonerar
574 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Extremt kortfattad historia.

Aldrig haft ett fungerande chassi på min GR Supra.

Köpte KW Clubsport innan jag ens hittat en bil.
Dämparna fram gick sönder 2 ggr första året.
Så fick aldrig ens testa på riktigt.

3e dämparen så köpte jag nya fjädrar fram och bak.

Från
60n/mm fram till 90n/mm
140n/mm bak till 160n/mm Motion Rate på 0,55

Han knappt testa innan det gick sönder fram igen.
Fick då väldigt väldigt bra pris på KW Racing 2vägs fram.

Frågade då om man kan gå upp till t.ex 120n/mm fram utan det bli obalans.
Fick hem det så antog ju att det skulle funka.

Men fruktansvärt understyrt, gick knappt köra alls..
Så 2023/2024 var ju katastrof även om jag mjuknade upp fram, mera aero fram och bättre hjulvinklar fram
Alx D testade och "heavy rain" setup och fruktansvärt mjuk bak men även lite fram.


MEN över till idag.
Nya fjädrar och nya bakdämpare Racing 2vägs

Haft en dialog med KW och vi kommer inte riktigt överens
Efter 6veckor mailade så räknade dom ut fjädrarna innan jag beställde.

Men deras rek blir
160n/mm fram och 180n/mm bak.
40n/mm ökning resp 20n/mm

Dvs ÄNNU hårdare fram och knappt någon ökning bak.
Blandar man in Motion Rate så är det 36 resp 11n/mm ökning.

Dom är 100% att detta ska funka.

Jag tror det kommer gå från katastrof till helt okörbart.
Det borde bli ännu mera understyrt??
Absolut att dom nya dämparna i Racingutförande hjälper till.

Har jag missat något eller rek dom helt fel?


Original KW CS
F: 60n/mm
R: 140n/mm

RACING + CS det jag har idag
F: 120n/mm
R: 160n/mm

KW Rek:
F: 160n/mm
R: 180n/mm

Andra Kit:

Öhlins Road & Track
F: 90n/mm
R: 160n/mm

HKS Hypermax R
F: 137n/mm
R: 196n/mm

RS-R
F: 137
R: 176n/mm

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3234



Det är ju en hel trave av supror som kör TA i usa, med ganska liknande ombyggnadsgrad, finns det inte några tips därifrån? Fjädrar är ju rätt billiga att köpa lösa så du kan ju testa eget recept rätt enkelt också.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Cédric skrev:
Det är ju en hel trave av supror som kör TA i usa, med ganska liknande ombyggnadsgrad, finns det inte några tips därifrån? Fjädrar är ju rätt billiga att köpa lösa så du kan ju testa eget recept rätt enkelt också.


Fick tipset med att köpa fjädrar och dämpare bak först på 180n/mm.
Sedan att se hur bilen reagerar på det, sedan gå uppåt där det behövs.

Finns många helst i denna typ av bil/uppgradering som beställt custom kit, monterat och sedan knappt ändrat på flera år.

Jag har kollat ett gäng Supror och det är så fruktansvärt bred fjäderspec!
Men aldrig hittat någon som gått 160n/mm fram

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Är väldigt lika fram- och bakvagn på din Supra som min F87 och vikten är väl snarlik även den. Jag kör med 180 Nm fram och 240 Nm bak, ingen som helst understyrning. Original krängare men däremot ingen aero alls.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 899


Trådstartare
Westersund skrev:
Är väldigt lika fram- och bakvagn på din Supra som min F87 och vikten är väl snarlik även den. Jag kör med 180 Nm fram och 240 Nm bak, ingen som helst understyrning. Original krängare men däremot ingen aero alls.


Du har en annan bakvagn som ger lite högre Motion Ratio.

Vilket gör dina bakre fjädrar är hårdare än om jag hade samma.

0.7 vs 0,55 på min.

Så 160n/mm och 240n/mm borde vara liknande i balans du har fast något mjukare om man kollar Supran.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: EvoSupra21
Citera
Skruva banåkabil
Inköp nya fjädrar, förstår ej hur KW resonerar
574 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande