Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
666 besök totalt |
Jag har en bil med mittmotor och då blir den naturliga platsen för en intercooler liggande bakom motorn, har nu en stor spal elfläkt under den , vad gör bäst nytta, fläkt under eller styra ner luft till den ,kanske "box" på ovansida och slangar från luftintag på sidorna av bil?
Eller någon annan idé. Intercoolern är väl tilltagen i sin storlek _________________ emil andreasson |
||
Fläkt gör betydligt mer nytta vid dracracingliknande förhållanden, konbana etc då du inte får så mycket fartvind genom. Även att få bort värme innan du kör. _________________ Roland Johansson |
||
Bästa vore väl att ta in luft på en högtryckszon nånstans på sidan av bilen, eller med scoop, och sen evakuera det bakom bilen i en högtryckszon?
Ett jäkla helvete med ductings blir det men ja. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Luftintag på sidorna är nog bäst. Porsche 911 turbo från 996 och framåt har sådan lösning och den fungerar bra. Är lite pyssel med att göra kanaler men det är inte superhöga finishkrav då de inte syns. Så det går väl att göra nått enkelt med tex epoxy och glasfibermatta på en frigolitform eller 3d printa något. Nyckeln är att ta in fartvind på sidorna med högt tryck och leda ut baktill eller på "bakrutan" där det är undertryck. En elfläkt brukar kunna skapa låg hastighet mot vad fartvinden är, en slimmad fläkt ger ungefär 30km/h i hastighet.
_________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
666 besök totalt |