Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (520 totalt) |
Luftfilter, luftriktning?
Hur ska luften komma in i filtret, 1, 2 eller spelar det ingen roll? Tjänar man nåt på att skärma av filtret i en "burk" med öppning 1 eller 2? ![]() _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Re: Luftfilter, luftriktning?
Kortfattat, luften går dit där det finns undertryck. Kortaste närmsta vägen, inte alltid enklaste. Ponera du kan skapa en undertryckszon mitt i ingenstans uppe i luften. Atmosfärtrycket vill genast utjämna tryckdifferensen, från ALLA håll. 360 grader runt i 'kvadrat' jussom, från alla håll tredimensionellt. Sen kommer det bökiga, finns det hinder? Kan man hjälpa luften 'kullra' över hindren? Insugstratt! _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Re: Luftfilter, luftriktning?
Iden med BMC filtren är att luften ska komma in i både 1 och 2. 1 Har väldigt liten yta men ska enligt dom själva ska det ge bättre flöde än andra filter som inte har 1 utan är stängt där. Det viktiga är att filtret är avskärmat från motorrumsluften som är mycket varmare än omgivningen. Det gäller även om man tycker att man har luftinsläpp till där filtret sitter men inte full avskärmning. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (520 totalt) |