Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konbana, målgång (splittad tråd)
1, 2   >>
3389 besök totalt
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Spiidfriik skrev:

När det gäller konbana så har jag (som arrangör) ett par käpphästar när det gäller säkerhet och ordning.

Det ena är att jag alltid har "stoppkoner" efter målgång som man SKALL stanna HELT innan. De ska så så långt efter målgång att man kan hålla stumt över mållinjen och ändå hinna stanna med marginal. Detta brukar dock vara svårt att få att gå fram till förarna av någon obegriplig anledning.

Det andra är att ha line-up:en lagd så att blien i banan inte kan komma åt dem.

Så man måste stanna så fort man kan efter mållinjen?? Är det så bar att gå från max effektutveckling till stillastående via maxbroms??
Låter som ett bra sätt att värma upp allt så mycket som möjligt och sen minska kylningen till noll..

Mycket problem med överhettade motorer och spruckna/vinda bromsskivor?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Både GTI klubben, ÖSK och Saab Turboklubben (och Opel GSI osså tror jag) kör ännu tuffare.

Målfållan är en dryg billängd. Du bryter fotocellen när du går in i fållan (så fort som möjligt) och har EN billängd på att stanna. Du får INTE nudda konen som avslutar målfållan. MYCKET lärorikt och något jag verkligen starkt rekomenderar. Inga problem med värme, bromsar o så för du ju kör ju bara en minut eller så...

Det som är bra och svårt är att du vill ha maximal möjlig fart fram till mållinjen, men du MÅSTE börja bromsa en bra bit innan målgång för att hinna stanna innan målfållan tar slut. Bromsar du för tidigt så kör du för sakta sista biten och kan ev. t.o.m. med få släppa bromsen för att komma fram till fotocellen....

Säg att du bromsar fullt och stannar med nosen precis förbi fotocellen men resten av målfållan är tom framför dig... ja då bromsade du ju för tidigt och körde de sista metrarna för sakta.

otroligt nyttigt och lärorikt att på avstånd i kanske 50 - 60 kmh bestämma var du ska börja bromsa FULLT för att få bilen att stanna exakt på någon meter när på rätt ställe!!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok, bromsarna kanske inte är så varma men motorn är ju inte direkt sval och stannar man och går ner på tomgång direkt så får man ju inget blås genom kylaren och vattnet cirkulerar ju inte lika snabbt heller...

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har aldrig någonsin hört att någon fått problem faktiskt. Du kör ju inte ens fullgas mer än en liten liten del av de på ett ungefär 60 sekunder du kör... Det är som att säga att du får problem om du gasar fullt från ett rödljus o måste stanna vid nästa....

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det är väl ingenting som hindrar att man efter denna stoppmanöver,
sedan åker och kyler både motor och bromsar?!?
Jag har inte kört så mycket slalom, men när jag hade min Golf 16v-88 i början på 90-talet,
Så hade GTI-klubben en samträff med Opel Gsi-klubben(har för mig att den hette så då) på Mantorp, där vi bl a körde slalom.
Jag hade lärt mig på Scuderia-kurserna att det var oerhört effektivt att bromsa med låsta hjul på torr asfalt.
Vilket jag givetvis skulle praktisera på denna slalomkörning,
eftersom man skulle stanna framför några koner i slutet på slalombanan.
Sagt och gjort kom jag farande i full karriär och man kunde ungefär avläsa "skall inte tokf-n börja bromsa snart?!?" i funktionärernas ansiktsuttryck!
I sista stund kastade jag mig på bromsen och gled in på snedden i konfållan med fyra blårykande däck. Och stannade 10 cm framför konerna.
Mer tur än skicklighet, men kul var det!
Jag var snabbaste Golf på den slalomkörningen i alla fall...

Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003

tom

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vill först klargöra att vi snackar konbana av gängse modell o inte Bilsports Superstage som nog alla är överens om är en lite egen variant som liknar banåka betydligt mer.

1.
ALLA bilklubbar som jag känner till iaf kör den här varianten av målgång på konbana. Det är BARA Lazzat som kör en annan variant (och inget fel på den modellen heller!).

2.
Man ska stanna innan stoppkonen. Men konen plockas bort inom några sekunder (eller du svänger o kör mellan på sidan). Sen kör du så långt eller kort du vill för att kyla bilen.

3.
Att glasera belägg i konbana ser jag som helt omöjligt! Då har du inte grejer som tål ens glad landsvägskörning. Och att kröka skivorna... inte en chans om man bara följer den vanliga grundregeln: stå inte still med bromsen nertryckt med varma grejer.

4.
Den som har fetast o dyrast bromsar kommer inte automatiskt att bli bäst på att precisionsstanna bilen på rätt meter. Och ABS hjälper DEFINITIVT inte till att stanna bilen exakt på metern. Tvärtom. Vad som däremot gäller framför allt annat är att känna sin bil!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Det är ju bakom ratten som det mesta sitter när man ska köra konbana. Dock finns det bilar som är lättare/svårare att köra snabbt med. Jag var med och körde en deltävling i Lazzat Rs med Volvon i sommras. Den bilen är ju inte direkt den enklaste att ratta mellan koner men kul var det iaf. Sen är ju jag inte direkt världsmästare i att ratta bil heller men man blir ju inte bättre om man inte kör.

Inbromsning i slutet är ju ett ganska utslagsgivande moment. Konbana kommer ju aldrigt att bli rättvist. Sen kan man ju ställa sig frågan om varför man kör? För att vinna eller för att det är kul?

Men en inbromsning sliter nog inte alltför mycket på bilen. Man gasar ju inte så mycket när man kör konbana. Jag gasar iaf inte fullt mellan konerna direkt
En bil som inte klarar en inbromsning ifrån ungefär 100 km/h utan att ta skada är ju inte mycket att ha. thumbs down

Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003

tom

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Bara det ges tillfälle till "nerkylningskörning" så är det kanske ok att stanna ett par sek...

När jag var och körde med Lazzat på Bromma så blev min motor väldigt varm, jag höll nog stumt mer än jag hade halvgas iaf och det bygger fruktansvärt snabbt upp värme i min motor när det går såpass långsamt.
Jag hade inte tyckt om att stanna i minst fem sekunder för att en kon skall flyttas.

BMW 330i -05
Citera
abd

Här sen Feb 2003

På alla konbanekörningar (t.ex en som Spiidfriik satte upp: http://www.deadcool.net/race/konbana.htm ) som jag har varit på så har det varit denna modell med stopp-kon som gällt.
Ser inget direkt problem i det, det är ju bara att stanna till och sedan svänga vid sidan om konen och åka iväg om man vill kyla?
Sen kan man ju försöka göra så att högsta farten på banan inte är på målrakan...

ps. Nej, deadcool.net är inte min, är en annan Anders.

Laholm
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
1.
ALLA bilklubbar som jag känner till iaf kör den här varianten av målgång på konbana. Det är BARA Lazzat som kör en annan variant (och inget fel på den modellen heller!).

FYI:
Även PCS kör utan stoppkon!

Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

på torr asfalt har man kortast bromsträcka om man kör utan ABS. men det är lättare att ha kontroll på bilen med ABS...
Detta fick man pröva på ett antal gånger under halkbane utbildningen på Gillingebanan.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:
1.

FYI:
Även PCS kör utan stoppkon!

Smålandscupen också.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Johan Jansson skrev:
Att tokstoppa på mållinjen efter att ha gett fullt, så att ALLT i bilen är alltför varmt????

Det är klart vettigt att ha 100-200 meter att rulla på efter målgången.
Bromsarna mår inte bra av att tokstoppa efter en superstage-liknande körning.
Den värsta värmen måste få en chans att stråla ut från skivorna.

Känns dumt att skaffa sig glasade belägg och skeva bromsskivor bara för att vinna en "påbromsartävling".

och om man har turbo är det väldigt nyttigt att köra lugnt en stund innan man stänger av, så att man
får ner temperaturen på turbon, grenröret, och i avgasportarna några hundra grader.

Det är även nyttigt för däcken att få rulla lite lugnt ett tag efter hård körning.
Det vet väl alla här, att man inte bara stannar efter en bankörning. Man kan faktiskt få ordentliga plattor på däcken.
När jag kör bana, så avslutar jag med minst ett lugnt varv, innan jag går i depå.

Men visst kunde man stanna ett par sekunder, och sedan fortsätta.

Jag kör konbana för att det är kul. Inte som nåt proffs, som kan köra skiten ur bilen, överge bilen efter målgång
med brinnande bromsar och slokande kolvar. För att sedan ha en nybyggd bil klart till nästa tävling.

Tror inte du kommer få några som helst problem med vare sig bromsar, motor eller däck av att stanna en stund eller två.
Skulle problemen komma så lätt så hade varenda långloppsteam vart superproffs på att byta belägg och skivor. Där kör man inte några lugna varv innan man går i depå utan fullt så länge det går och stannar för depåstopp utan några som helst bekymmer. På tex Knutstorp rör det sig inte om särskilt många meter från banan till stopp i depån och skall du lyckas kyla dina bromsar/däck ordentligt så behöver du säkert en kilometer eller två.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok, att jämföra med rejsbilar är inte schysst...

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Jag har inte lyckats få mina bromsar nämndvärt varma i konbanekörning med eller utan stoppkon.

Kanske beror på att jag fegkör?

Så här såg det ut vid stoppfållan på mantorp iallafall

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003

tom

Stockholm
Här sen Dec 2002

Johan Jansson skrev:
PCR skrev:
Tror inte du kommer få några som helst problem med vare sig bromsar, motor eller däck av att stanna en stund eller två.

Tror inte jag heller.
Men om vi säger 10 sekunder med foten på bromsen, och orange bromsskiva då?
Eller är killen som springer ut och flyttar konen riktigt snabb?

Nej men jag måste få ingripa. Sluta larva dig . Du stannar och så fort du står stilla är det ok att köra därifrån (ungefär som en stopp-skylt). När jag kört med ÖSK stannar i alla fall jag så att jag kan köra runt stopp-konan efter jag väl stannat, så man inte står helt stilla mer än några bråkdelar av en sekund. Sedan tar man en liten sväng till längst bak i kön och under den minuten det tar att köra, vända och parkera hinner nog saker och ting svalna (även avgasventilerna) - annars är det något tokigt med din bil. Kylsystemet ska kunna svälja åtminstone ett par minuters fullgasande med noll kylning annars är det kanske dags att uppgradera även den delen? Du har väl en fläkt bakom/framför kylaren? Den går igång och hjälper saker att svalna, när jag väl parkerat brukar jag dock inte dra handbromsen utan låta bilen stå utan växeln i och lägga nån liten sten/verktygslåda eller så bakom hjulet så den inte rullar iväg av sig själv. Jag har ALDRIG haft några som helst kylproblem med varken turbo eller motor när jag kört konbana, och då har miatan ett underdimensionerat kylsystem, plus att jag tar ut ca 50% fler hk och därtill har turbon bara olje-kylning. Har aldrig märkt ett uns av att tmperaturen på kylvattnet stigit över 5*C över normala arbetstemp 94*C i min bil (jag brukar ibland datalogga). Jag är förvisso inte den snabbaste föraren (snarare rätt så ) men det betyder ju bara att jag gasar för mycket och bromsar för mycket

Avregistrerad (326)

Här sen Jan 2003

tom

Stockholm
Här sen Nov 2002

Citat:

Vet inte om det var det du ville, men du lyckades reta upp mig med ditt "ingripande".
Helt uppenbart så har du inte läst och förstått vad jag skrivit.
Du slog in en öppen dörr, och fick chansen att patronisera mig lite.

Sårad och ledsen.

Jag slutar nu att skriva i den här tråden.

Har läst, och undrar vad man har för bil som inte kan bromsa och stanna i en eller två sekunder utan att gå sönder??? Klarar inte bilen det, hur ska den klara konbanan och den riktiga banan?
Skulle det ta en sekund till för funkisen att ta bort konen så är det ofta inga problem att släppa bromsen, målplatsen brukar vara hyfsat plan och bilen rullar nog inte bort.
och det är fritt fram att ta en 20 minuters lugn avsvalnings runda efter, torde räcka även till gamla turbobilar med endast oljekylning av turbon.
och när man släppt bromsen kan man ju lägga högerfoten på gaspedalen och hålla lite varv på 2000rpm om man har vattenpump som inte grejar jobbet på tomgång.

1, 2   >>
3389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande