Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1042 besök senaste veckan (2109 totalt) |
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt
![]() En farkost som passade in i mitt modus operandi dök upp. Dvs en udda kaross, tråkig modell och något som är lika sexigt som Gudrun Schyman hamnade i blickfånget. Jag tror den kan reggas som ombyggt fordon och tidigare byggare och ägare har skapat en bra grund eller ett missfoster beroende på hur man ser det. Vad är det då undrar kanske vän av (O)ordning. Kaross volvo 363-83a en del rallycross plast (tror jag) o kapat här o där för att rymma div innehåll enligt nedan. Drivlina. Volvo T5 2.3 liter smidd med bra spec o effekt. Transmission Corvette C5Z06 torkquetube, T56 6växlad (eller hela bakvagnen inkl composit bladfjäder bromsar osv) Volvo 940 sprängkåpa 3skiv tilton, bromsvåg 940 framvagn, coilovers fram 850 tror jag, 370mm skivor o jagga xjr bromsok mm. Går på sprit (bilen alltså) Precis som med starletbygget så har jag inte byggt grunden. Men jag har målet att regga genom sfro och få ngn mil på vägen/år. Det borde finnas ngn här som har sett eller känner till mer om åbäket. Den började byggas 2008 ish av första byggaren, och jag vet egentligen inte mkt om den annat än det som skrivs. Bilder o updates kan följa detta inlägg. ![]() Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Re: "R"emjohan race till gata Edt
De här var väl väntat... ![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Japp fast orangea är fälgarna om man ska vara petig. Inte mkt bättre kanske
![]() Bilder kommer som sagt. Mer bilder på det tekniska kommer senare. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Fränt!
Framför allt med Corvette-delar i hjulupphängningar och bromsar. Lite det jag planerar för mitt C70 RWD-bygge. Mer bilder! _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Då ska vi se, som tidigare nämnts så kan jag inte åt mig någon som helst bygginsats av volvetten eller vad det nu ska vara
![]() Men den tidigare byggaren /byggarna har varit bra på att fota och dokumentera så jag bjuder på lite bilder. Bildkvaliteten är kanske inte toppen då det blir bilder av "polaroidbilder" tills vidare. Håll till godo. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag kommer ta mer bilder senare,men är lätt överhopad med jobb för stunden. Bilen får stå en stund innan det blir aktuella foton _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Nåja, sett till effektkurvan så kanske vän av ordning förstår att den är lätt svårkörd.
Jag ska byta ut det "mindre moderna" nira i3 och 1680 spridare och se om jag hittar bättre körbarhet från botten. En volvo 5a på 2.3 liter borde väl ha mer att ge i botten? Den är shimsad,smidd andra stakar, kolvar, kammar mirafrästa ventiler osv. Toppeffekt är relativt ointressant jämfört med körbarhet. Vad har "folket" för erfarenheter av t5 motorer? Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Supercool!
Är det inte resultatet av en väldigt stor turbo vi ser då? Laddtryckstyrning kan ju göra sitt för körbarheten men de kanske redan är injusterat. Vassa kammar kan ju skjuta lite på spoolup också men det kan jag inte tillräckligt bra. _________________ Gustav Karlsson |
||
Det är sannolikt att det är som du skriver. Turbon är hyfsat stor, men största grejen är nog bristen på modern styrning bla laddtrycksstyrning.
Det lär jag upptäcka när det närmar sig med nytt sprut o kringutrustning. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Helt klart är det laddstyrning som störst potential att få till ett mellanregister. Det som borde ha näst störst potential är att titta på passagen mellan motor och turbo. Är andningen trång/astmatisk får motorn inte riktigt snurr på turbon vid låga/mellanvarv... Men när sedan jätteturbon verkligen börjar kicka igång så spelar "astman" ingen roll. Rent våld trycker in luften ändå.
_________________ Magnus Falk |
||
Jag har inget problem med den iaf.
Känns bra och är aldrig varva ut från växeln 5-6 med C5Z06 lådan antar jag ![]() Hittade bild på utväxling. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Jodå det är T56 men i z06 en egen variant kallad M12.
Enligt sägnen då sitter den endast i c5z06 modellen mot LS6 Vet inte vad mer än utväxling som skiljer i övrigt. (Säkert något udda, men känsligt och dyrt) så när ngt havererat blir man pank o stillastående ![]() _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Re:
_________________ Lars Tersmeden Corvette C5 & C7 |
||
Re:
Grenröret har en ngt mystisk layout känns det som. Ser lite trångt kring wg och jag förstår inte riktigt varför man valt 2 rör till wg då det är 5 cylindrar och då är väl pulserna "inte lika lätta att stämma av: Turbo är presicion gen 1 billet 6765 ar 0.82 avgashus så den känns inte som en jätteturbo direkt men inte liten heller. Saknar kamkort tyvärr, men det blir som ett maxxecu sannolikt så där blir det bättre kontroll när jag kommer så långt. ![]() ![]() ![]() Inte de bästa bilderna direkt, men de togs av bara farten. Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1042 besök senaste veckan (2109 totalt) |