Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Mer tryck mot asfalten vid acceleration
16 besök senaste veckan (669 totalt)
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Mer tryck mot asfalten vid acceleration

Hej.

Vi försöker förbättra greppet på bakhjulen när vi gasar.
Den är nämligen sjukt halkigt såfort de regnar.

Bilen är en långloppsbil och används oavsett väderlek.
Dubblar a-armar fram o bak.
Öhlins TTX dämpare med pushrods i bak.
Diff monterad i chassiet.
RWD
Fram monterad motor.
225 R-däck
Stor vinge i bak och golv fram till urtramplagret.
360whp på torrt.
280whp på blött.
Tractive RD906

Vi är inne på att ändra vinklarna på armarnas infästningar för att kunna trycka fast däcket i marken. dvs skapa ett separationstryck mellan hjul och chassie.

Bilden visar hur vi har de just nu.
Vilket för en annan som justerat lite dragracing 4-link förr, så är detta väldigt off för att få bite mot marken.

Just nu har vi en spread på 0.5g isär på övre och undre armen.

Hur brukar man sätta upp de i bak för att då en bra allround bil?

Den är ruskigt snabb på torrt men läskigt långsam på blött just nu.


_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1702



Har ni krängare bak? Om ja, prova att ta bort den vid regn. Eller byta till mjukare fjädrar och ställa dämparna mjukare.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20308



Är däcken specade, eller har ni möjlighet att leta runt bland tillgängliga för bättre blötegenskaper i era händer?

Om däcken inte "tänder" och är iskalla så hjälper chassimagi inte mycket.

Pirelli Corsa Classic Wet finns bara i ett fåtal storlekar, och inga så smala som 225 (har jag för mig), annars är det ett underbart emärkt val, om man vill satsa lite.

Edit: 225/45-16 tydligen
https://ears.ie/pirelli-p7-corsa-classic-tyre/

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 188



Tycker det ser ut som ni har nästan "pro-squat" på bakvagnen.

Känner själv inte till något exempel där det är fördelaktigt.

Har labbat en del med dessa vinkar när jag sysslade med miniracing och mycket riktigt så kommer du få en lastväxling som är direkt proportionell mot momentet. Som ni har nu så arbetar jacking krafterna i motsatt riktning och minskar marktrycket vid momentpåslag.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera 1
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
Har ni krängare bak? Om ja, prova att ta bort den vid regn. Eller byta till mjukare fjädrar och ställa dämparna mjukare.


Ingen krängare i bak.
Inga möjligheter under race att byta till mjukare fjädrar.
Stötdämparna släpper vi när regnet kommer de hjälper lite.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är däcken specade, eller har ni möjlighet att leta runt bland tillgängliga för bättre blötegenskaper i era händer?

Om däcken inte "tänder" och är iskalla så hjälper chassimagi inte mycket.

Pirelli Corsa Classic Wet finns bara i ett fåtal storlekar, och inga så smala som 225 (har jag för mig), annars är det ett underbart emärkt val, om man vill satsa lite.

Edit: 225/45-16 tydligen
https://ears.ie/pirelli-p7-corsa-classic-tyre/


Regndäck är tilllåtet så de kan absolut hjälpa en del.
Men tycket att dom som åker med de i serien inte riktigt åker så mycket fortare med det tyvärr.
Sen är de många variabler på alla bilar såklart.
Vi har flera andra i serien som får likadana A052 däck o funka bra i blött.
A052 225 17" är de vi åker på.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
Johnny Borg
Enköping
Här sen Jul 2015
Inlägg: 42


Trådstartare
Re:

Mr. Pink skrev:
Tycker det ser ut som ni har nästan "pro-squat" på bakvagnen.

Känner själv inte till något exempel där det är fördelaktigt.

Har labbat en del med dessa vinkar när jag sysslade med miniracing och mycket riktigt så kommer du få en lastväxling som är direkt proportionell mot momentet. Som ni har nu så arbetar jacking krafterna i motsatt riktning och minskar marktrycket vid momentpåslag.


Mycket intressant. Ja de är så de känns när man kör.
Om man tänker ett 4 link som skulle sitta såhär hade de nog aldrig funkat mer än att spinna med.

_________________
Johnny Borg


ACB Motor

Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor

Johnny@acbmotor.com
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 516



Re:

Johnny Borg skrev:
Niklas Falk skrev:
Är däcken specade, eller har ni möjlighet att leta runt bland tillgängliga för bättre blötegenskaper i era händer?

Om däcken inte "tänder" och är iskalla så hjälper chassimagi inte mycket.

Pirelli Corsa Classic Wet finns bara i ett fåtal storlekar, och inga så smala som 225 (har jag för mig), annars är det ett underbart emärkt val, om man vill satsa lite.

Edit: 225/45-16 tydligen
https://ears.ie/pirelli-p7-corsa-classic-tyre/


Regndäck är tilllåtet så de kan absolut hjälpa en del.
Men tycket att dom som åker med de i serien inte riktigt åker så mycket fortare med det tyvärr.
Sen är de många variabler på alla bilar såklart.
Vi har flera andra i serien som får likadana A052 däck o funka bra i blött.
A052 225 17" är de vi åker på.

Pirelli Corsa P7 Classic 235/40-17 finns i wets, om ni nu skulle vilja testa våtdäck. De är _ruskigt_ bra.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 430

Namndispens
Namndispens

Re:

Johnny Borg skrev:
Mr. Pink skrev:
Tycker det ser ut som ni har nästan "pro-squat" på bakvagnen.

Känner själv inte till något exempel där det är fördelaktigt.

Har labbat en del med dessa vinkar när jag sysslade med miniracing och mycket riktigt så kommer du få en lastväxling som är direkt proportionell mot momentet. Som ni har nu så arbetar jacking krafterna i motsatt riktning och minskar marktrycket vid momentpåslag.


Mycket intressant. Ja de är så de känns när man kör.
Om man tänker ett 4 link som skulle sitta såhär hade de nog aldrig funkat mer än att spinna med.



Om diffen sitter i chassiet och vinklarna på bärarmarna är så som caden visar (typ parallella armar, vinklade svagt nedåt) så har ni en design där längskrafterna trycker hjulet uppåt vid momentpåslag. Detta påverkar momentana lasten ogynnsamt när drivmomentet går från lågt till högre.

Det är en vanlig förvirring att ju mer en bil komprimerar sin bakvagn vid acceleration desto högre är lastomfördelningen bakåt. Lastomfördelningen vid en viss acceleration är mer eller mindre konstant, men man kan förändra hur snabbt den når till sin statiska lastomfördelning med dämpare och kinematik och fjäderstyvhet.

Hur ser resten av setupen ut? Längskinematiken är nog sannolikt boven i dramat men vore intressant att veta rollstyvhetsfördelning och rc-höjder

_________________
MVH
Citera 4
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Johnny Borg
Finns det någon anleding till att bärarmsinfästingarna lutar framåt neråt?

En tanke jag har är att sätta den övre horisontelt och undre svagt uppåt framåt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Mer tryck mot asfalten vid acceleration
16 besök senaste veckan (669 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande