Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Robins Cortina Bravader | Ford Consul Cortina Deluxe 1963
282 besök senaste veckan (471 totalt)
02wobin
Ugglerum
Här sen Feb 2023

Trådstartare

Hej.

Har ju redan en projekttråd till min BMW 2002 som numera är lite pausad i en lada. Så tänkte jag gör en tråd om vad som händer med Cortinan som fick ta lite plats istället.

Kortfattat så cyklade jag och min äldsta son förbi ett hus med massor bilar ståendes på nyårsafton förra året, åkte hem och luskade lite i vad som fanns på gården, la en lapp i brevlådan och 2 veckor senare så hade jag köpt inte bara en utom 2st Cortinor, en tidig 1963 och en lite senare 1966.

Consul cortinan (ljusgrön) är besiktad för alltid och har brukats av gubben jag köpte den av tills för ett par år sen då den blev ståendes. 66an är en reservdelsbil och såldes och skrotades lite senare.

Det är den ljusgröna Consul cortinan som detta projektet handlar om. Ford Cortina debuterade 1962 och detta är en 1963, dem hette Consul cortina fram tills 1964 då dem bara blev "Cortina" och har en lite annorlunda grill samt dekor på C-stolpen. Annars skiljer dem inte så jättemycket mot senare cortina.

-Vad är planen?

Jo att ha en trevlig bil att bruka på somrarna, men hålla det på en rimlig nivå, bmw 2002 projektet blev ju lite väl seriöst.. så denna kommer det inte kostas på något extra eller så, men den kommer bli roligare!

det som ska göras innan våren 2026 är:

*skivbromskonvertera fram.
*byta bussningar, styrstag, dämpare fram
*måla upp och snygga till framvagn.
*rostlaga fjäderbenstorn vänster fram
*rostlaga några balkar samt sandplåt bak
*svetsa in bältesinfästningar
*montera rullbälten
*göra iordning inredningen lite.
*byta till GT motor

Låter som mycket jobb men det är inte så farligt ändå. Har påbörjat rostlagning och bältesinfästningar så det börjar ta sig!

Och sen började jakten på det bruna guldet, och det är där vi är idag

Fick tag i en 1500 GT motor väldigt lokalt
Sen helsvetsade jag fjäderbenstornet, och även övre bältesinfästningarna i B-stolpe. Sen påbörjade jag att demontera fjäderben för att blästra och lackera.

På återseende!

kallinge
Här sen Jul 2005

Trevligt thumbs up

Ugglerum
Här sen Feb 2023

Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:

Trevligt thumbs up

Tack

Ugglerum
Här sen Feb 2023

Trådstartare
Fortsättning med bältesinfästningar

Blev lite gjort igår. Började montera bältesinfästning i tröskel på förarsidan, man fick kapa upp mer än jag tänkt mig för att få in själva fästet. Men det tar sig! Alla fästen jag har är original från en cortina donatorbil.

282 besök senaste veckan (471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande