| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
PWM-styrning fläkt
|
23 besök senaste veckan (461 totalt) |
|
PWM-styrning fläkt
Jag ska byta fläkt på bilen och tanken är att montera en PWM styrd fläkt från en bmw e46 och behöver därmed något sätt att skicka PWM signal till den. Kan tillägga att jag åker med originalmotorstyrning och inte standalone sprut vilket hade "löst" mitt "problem" Min tanke är att styra fläkten i två hastigheter med hjälp av en tempgivare med två lägen. Jag behöver därför hitta någon form av PWM modul som tillåter styrning av signal via jord. Jag har i dagsläget landat i att "lättast" nog blir att skaffa en Arduino och bygga ett eget styrdon, men innan jag gör det tänkte jag kolla om någon här har något tips på annan smart lösning
Re: PWM-styrning fläkt
Spontant känns det lite gå över ån för vatten
Om du bara ska ha två farter, vore det inte enklare att välja en fläkt med två eller tre farter (behöver bara använda 2) och koppla dessa på tempgivare, eventuellt ett relä eller två? PWM styrning är ju mer för exakt rätt varvtal så den inte slår till och från, kunna ha mjukstart etc. Men du kanske har väldigt starka skäl att vilja ha PWM fläkt, har inte några av de nyare eftermarknadselsystemen PWM styrning i sina lådor? Men det hoppar nog upp sju-åtta tuss minst. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Så är det OEM på M3E30 dock så har tempgivaren 2 st tempgränser _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Tanken är att använda grejer som ligger på hyllan i garaget plus att det är kul att testa något nytt. Ett sprut hade löst mitt "problem", men det känns om något som att gå över ån för vatten _________________
BMW e30 v8 |
||||
|
Verkar finnas en del från kinesigen om man vill prova billigt dock inte pwm
https://www.temu.com/se/digital-radi _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
|
Kan någon av dessa fungera tro?
https://daviescraig.com.au/switches- _________________ Viktor Andersson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
PWM-styrning fläkt
|
23 besök senaste veckan (461 totalt) |