| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Garagebygge
|
199 besök senaste veckan (950 totalt) |
|
Garagebygge
Hejsan Jag ska bygga ett garage och behöver tips på utformningen. Garaget blir 8,5 m långt, vad är minsta lämpliga bredd ? Jag har ingen begränsning i sidled mer än kraftigt begränsad budget. Porten blir 3m bred och jag ska ha en 2 pelarlyft framför så jag kan ha en bil under. De flesta skriver nog, bygg så stort du kan, men jag vill väldigt gärna ha råd att bygga färdigt så det går tyvärr inte. Kom men förslag ni som har ideér // Johan _________________ Johan Broberg |
||
|
Du vill ha gott om plats framför lyften om du skall göra större job, plats bakom är sällan lika viktigt. Vettigt att plannera för verktygstavlor, arbetsbänk och annat i den ytan också.
Lyft placering där pelaren är mot en vägg är inte optimalt, de funkar om man har dåligt med plats kan man få in den ett par decimieter eller mer så blir vissa arbeten lättare. Annars är de väl inte mycket annat att säga än stort, ljust och med bra lättsanerat oljetåligt golv. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||
|
Skulle inte ställa en lyft med stolpen så nära en vägg, bilr väldigt trångt.
Om du inte har råd att bygga bredare så försök i alla fall tänka på att göra det enkelt att bygga ut i framtiden. Typ inte göra något i/på den väggen som inte enkelt går att flytta på. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Har du inte mer plats, skippa 2pelare.
Titta på andra lyftlösningar och se till att de inte är permanenta. |
||
|
Bredare port? Flytta porten åt höger så ingen plats blir rakt in, men kanske en bättre kompromiss.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Jag har ingen budget, men jag har 300 och ska komma så långt som möjligt. Så oavsett hur litet jag bygger så räcker inte pengarna. Resten byggs på lön. Och det börjar bli lite drygt efter att ha byggt på lön i 20 år.
Dock blir det lite billigare än ett vanligt då jag bygger i en lagård så slipper takstolar och yttertak. Porten går inte att flytta då den sitter i ett hörn på lagårn så den är där den är. Jag vill ha en tvåpelarlyft så jag kan tina av en bil under projekbilen på vintern. Det är ingen som riktigt svarar på min fråga, bygger jag 8 m brett nå fan måste jag väll kunna ha en halvmeter till vänster om lyften samt parkera en bil bredvid _________________ Johan Broberg |
||
|
Re:
Trevligt att kunna utgå från en lada! Det hade man önskat sig! Men då behöver du "bara" gjuta platta och bygga innerväggar typ? 8 meter låter fullt rimligt för två bilar. Beror ju kanske på hur ofta du behöver in till höger. Varje dag kanke är surt, men annars kan det inte vara några problem. Brukar rätt ofta flytta mina bilar med en domkraft under bakändan för att lira in dem där det är trångt. Det är du som ritat in pelaren dikt mot väggen, lämnar du en halvmeter mellan vägg och pelare så kan det funka, beroende på hur bred din bil är. Man behöver nästan ställa upp lyften för att känna efter. Lyftar tar väl minst 3.5m i bredd, min Twin Busch är nog 3.60, haft äldre som är smalare. Att tänka på är att lyftar inte är symetriska, de har två kortare och två längre armar och man lyfter oftast bilen med motorn på de kortare. Jag menar att man kan få pelarna längre in eller längre ut beroende på hur man ställer dom och hur man vill ha bilen. Har man en lätt bil är det inga problem att lyfta dem åt "fel" håll heller. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Re:
Något som funkar grymt om man har någolunda plant golv är hjul dolly's vi använder de för vinterförvaringen när tre bilar skall in på 2.5 platser.
_________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||
|
Re:
Ja det kan du. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Om du bygger i en lada så kan du ju komma rätt billigt undan, hur ser förutsättningarna ut? Har du bilder?
Är tanken gjuta platta, regla väggar, isolera, taket då? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Mitt garage är 6,3 m brett (7 m djupt, med en arbetsbänk längst in) och har två portar.
Jag har två pelarlyft till vänster, där stolpen står cirka 30 cm från väggen. Det är en kompromiss som fungerar, men 50+ cm hade varit betydligt skönare. Jag var dock begränsad till 50 kvm enligt detaljplanen - och av den lilla detaljen att det behövs något som håller uppe taket. 😄 Bilen till höger parkerar jag så långt åt höger som möjligt eftersom jag kliver ur på vänster sida. Då fungerar det fint och jag får dessutom en naturlig gång i mitten. Vad tänker du bygga? Val av byggmetod och standard kan göra stor skillnad för budgeten och ge dig ett större garage för pengarna. Du bygger i en lada men kommer det var isolerat? För att svara på din fråga: 6,3 m fungerar, men det är lite tajt. Med 7+ m får du betydligt bättre utrymme och kan enkelt gå runt lyften på båda sidor. Som flera redan nämnt har jag däremot aldrig hört någon klaga på att ett garage är för stort. 😉 _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||
|
Re:
|
||
![]() |
Andra projekttrådar
Garagebygge
|
199 besök senaste veckan (950 totalt) |