Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Ringnybörjare skall ner 25-27 sept - behöver tips!
2560 besök totalt
mberg
Mölndal
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Hej alla!

Jag och en kompis skall till Nürburgring helgen 25-26 september, egentligen 26-27 då vi skall köra BMW:s advanced training M3, som han gav mig i födelsedagspresent sig själv i present.

Vi skulle vilja ha lite tips:

Tänkte köra ner på lördagen, vad är _realistisk_ körtid Göteborg-Nürburg? (Vi kör med hans M3 E46, men ingen av oss är vana Autobahnrenners)

Vilken väg är egentligen bäst? (såg att det diskuteras på andra håll här i forumet)

Var är bra att bo? om vi kommer ner på lördag kväll så _kommer_ jag att tvinga oss att köra åtminstone ett varv på Nordschleife (har kollat, den skall vara öppen söndag den 26:e, jag har plöjt Ben Lovejoys site plus motorcycle-dk samt några andra, samt tränat i Grand Prix Legends och F1C Porsche Supercup mod, läst om trafikregler och risker o.s.v.).
Dock ej krav att bo inom hörhåll för banan...

Bör man boka boende i förväg? Logi är aktuellt att boka natten lör-sön.

Andra tips mottages tacksamt!

Martin Berg

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Re: Ringnybörjare skall ner 25-27 sept - behöver tips!

mberg skrev:
Var är bra att bo?
Bör man boka boende i förväg?

Förmodligen så behöver ni inte bekymra er om huruvida boendet är bra eller inte. Det är VLN den helgen och har ni inte bokat ännu så lär ni få ta vad som finns. Det brukar vara fullt i stort sett överallt då. Å andra sidan så har jag aldrig stött på något riktigt dåligt ställe heller. Men det kan nog vara idé att börja ringa runt nu.

Motala
Här sen Dec 2002

Jag skickade till 7 olika boende runt och i innan jag fick tag i ett rum till helgen, har aldrig varit med om att det har varit så här svårt att få tag i ett rum. Men hörde att Ford skulle ha bokat nästan alla hotell under 3 månader nu under hösten.

Restiden för mig från Motala brukar ligga på mellan 12 till 15 tim, och det är 125 mil, då kör jag över Öresundsbron och färjan Rödby - Puttgarden.

mberg
Mölndal
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Tack så mycket för tipsen!

VLN?

Nån sorts långloppscup såg jag, så då är det väl en massa folk som ni ju indikerar.

Vad skall man tänka på MEST? På väg ner, autobahn skall vara riktigt hektiskt har jag hört. Har inte åkt där på 10 år, och aldrig kört själv...

och väl där, på en söndag kan det väl vara fruktansvärt mycket folk eller? Bara att ligga till höger med högerblinkern på hela tiden eller? Är mest rädd för att få nån motorcykel i bakluckan.

och vilken väg skall man ta? Såg att det diskuteras på annat ställe här i forumet, men vad är er erfarenhet? Var flyter trafiken? Inte nödvändigtvis flest frifartsträckor, men minst antal vägarbeten...

Är tacksam för ALL info, saker att tänka på o.s.v.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

om du inte får tag i hotell i närheten, så har Consul i Bonn bra helgpriser: www.consul-bonn.de . Det finns ett Ibis-hotell där också som är ännu något billigare.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

mberg skrev:
Tack så mycket för tipsen!

och vilken väg skall man ta?

Gå in på den här sidan, och sedan "Beräkna Rutt" och skriv in avresemål och som mål Nürburgring, så får du tips om resväg.

http://www.se.map24.com/

Jag åker Öresundsbron - Färjan Rödby - Puttgarden och vid Hamburg brukar jag köra med "ole dole dof" vilken av vägarna 1 eller 7 jag ska ta.

Men oftas åker jag väg 7, tycker den är trevligast att ta.

Men åker du väg 7 så glöm inte att svänga in på väg 352 innan Hannover.

Wahlström
Lidingö
Här sen Aug 2004

Det måste gå att hitta något närmare än Bonn! VLN är inte DTM eller F1. Kolla länkarna under B&B på http://www.nurburgring.de/ det finns pensioner i nästan alla byar i eifelbergen. De är oftast billigare än i Nürburg men det blir mindre svenskljug på kvällen höll stumt i füchsröhe bla bla
OBS Du bör ej dricka mer än tre, om du kör.
Internet är inte så utbrett i eifellandet, faxa helst på tyska. Sist bodde vi på Burgstube ovanför Zür burg de har fax 02691/932556 inga sviter men bra frukost.
Lycka till

Motala
Här sen Dec 2002

Glömde skriva att jag är där nästa helg för att se VLN-tävlingen på lördagen.

Så ser ni en svensk reg Månstensgrå Vectra GTS, så

Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Wahlström skrev:
Det måste gå att hitta något närmare än Bonn! VLN är inte DTM eller F1.

Nä det är iofs sant, men VLN brukar ha 150-200 startande ekipage med därtill hörande personal. Därav blir det relativt fullt överallt.

Här sen Apr 2003

Det är fullare fre-lör än lör-sön eftersom alla Tyska VLN-team åker hem på lördagskvällen.

Prova Burgstubes mobil +491716978371 eller ännu hellre Haus Gerda +4926917661.
Själv bor jag numer alltid på Haus Gerda men brukade alltid bo hos Burgstube(polsk familj, söt dotter ) eftersom Gerda e billigare och 50m från Pistenklause(dvs mitt i byn) istället för 500m uppförsbacke, den backen e jvligt jobbig 3 på morgonen när man e lite vinglig!

Kan garantera att minst ett rum e ledigt hos Gerda eftersom del av vårt team oxo åker tillbaka på lördagen.

Mölndal
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:

Gå in på den här sidan, och sedan "Beräkna Rutt" och skriv in avresemål och som mål Nürburgring, så får du tips om resväg.

http://www.se.map24.com/

Jag åker Öresundsbron - Färjan Rödby - Puttgarden och vid Hamburg brukar jag köra med "ole dole dof" vilken av vägarna 1 eller 7 jag ska ta.

Men oftas åker jag väg 7, tycker den är trevligast att ta.

Men åker du väg 7 så glöm inte att svänga in på väg 352 innan Hannover.

OK, har kollat hos map24, mycket bra site!

@Lennart: Av vilket skäl är väg 7 trevligare? Färre vägarbeten? Lugnare rytm? Hetsigare rytm?

@Wahlström, Christers_mille: NU snackar vi! Skall kolla Haus Gerda under dagen! Såna här tips är ovärdeliga, jag är ingen fena på tyska men min polare/arrangör är det, så det skall nog kunna bli bra! Vilken by är det i, Haus Gerda och Burgstube?

Åkersberga
Här sen Nov 2002

mberg skrev:
Vilken by är det i, Haus Gerda och Burgstube?

Nürburg.

Ett litet tips kan ju vara att fråga om de känner till något ledigt rum hos någon annan (om det nu skulle vara fullt där). De flesta har ganska bra koll på läget och sammarbetar mer eller mindre med varandra.

Motala
Här sen Dec 2002

mberg skrev:

@Lennart: Av vilket skäl är väg 7 trevligare? Färre vägarbeten? Lugnare rytm? Hetsigare rytm?

Vet inte men den känns bättre att åka, så har jag råkat ut för mest vägarbeten och köer på 1:an, under åren. Men jag brukar inte bestämma mig vilken väg av dom jag ska ta förren jag är i Hamburg.
Det är lika dant på hemvägen, så vet jag inte vilken jag ska ta förren jag är framme vid vägkorset mellan 1 mot Bremen & 2 mot Hannover, jag brukar titta på vart dom flesta bilarna åker, så åker jag motsatt håll.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Nu får du berätta, hur var kursen??
Bilder??

Philip Lundh
Citera
mberg
Mölndal
Här sen Sep 2004

Trådstartare
oj oj! Har inte fått bilderna av min polare än (han hade digitalkameran med), men som en början:

Hur gör man för att lägga in bilder i såna här poster? Jag måste ju kunna visa lite av hur det gick till...

Kommer i veckan!

Slåtte
Här sen Nov 2002

mberg skrev:
Hur gör man för att lägga in bilder i såna här poster?

Klicka på "Ladda upp bilder" som finns längst upp till höger på sidan, följ sedan instruktionerna.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Nürburgring
2560 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande