| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?
|
3381 besök totalt |
|
Fått ett erbjudande av en granne att köpa en uppsättning med borbet bs fälgar i 16"x7.5" med just goodyear F1... monterade 205x45zr16 däcken är så pass lite körda att dom inte ens slitit ner den lilla kant som e kvar i slitbanan efter gutformen vid tillverknigen hur beter sej dessa däck då dom blir varma hur går dom på vått/tort underlag hade tänkt ha dessa på bana då jag kommer att köra med momo sport 17"x7.5 med 205x40 däck på gatan bilen i fråga är framhjulsdriven och ligger på ca 1000 kg (Opel kadett sedan) //Getz _________________ Jhon Geuken Svarvar, Fräser, Borrar, Helicoils, Blästrar (även hela bilar) Projektbilen http://gallery.voodoo-people.com/album390 |
||
|
det är nog ett rätt bra budget däck...jag övningskör med en Pegougt (stavning?) 206 med Goodyear på, rätt bra bätt måste jag säga
, iofs...har bara jämnfört med en Volvo V70 med Pilot däck , men ändå
_________________ Christoffer Eriksson #72 KG-Eriksson Motorsport (SLC) V8 Challenge |
||
|
Det satt Goodyear Eagle F1 p kadetten min när jag köpte den och kan väl säga att som gatdäck är dem bra. På bana tål dem inte mycket. Blir överhättade direkt och känslan i styrning och allmänt om stabiliteten känns inte alls bra. Jag kunde helt enkelt inte känna om det var på väg att släppa. När jag nu köpt r-däck kan jag säga att skillnaden är enorm. Framförallt var det mycket lättare att känna när det skulle släppa och sen när det släppte hasade den bara lite bak och det lätt att korrigera.
Mitt råd är att du köper r-däck istället. Och om det inte funkar så satsa på något annat däck. _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
|
Re: Goodyear Eagle F1 GS-D3 nått att ha eller bara skit?
Jag kör på GY F1 225x45x17" på min 1500 kg Audi A3 Quattro. Dom kan ju inte vara skit om man ser på http://www.challenge.nu/resultat.htm men när Potenza S03 gått ner så i pris skulle jag nog valt dom istället. Ev. blir det R-däck till våren. Christian _________________ Christian Lindblom |
||
|
jag har kört på gy gsd 1 i sommar och dom funkar hyggligt tills dom blir för varma (så länge man har mönster kvar iaf...)
min bil väger ca 1500 på banan och blir för varma efter ca 15 min... då blir det halkigt... _________________ Tord Ringenha11 |
||
|
Jag har precis motsatta erfarenheter. Har F1or på min V70 och tycker de fungerar jättebra på en tyngre landsvägscontainer.
Däremot hade jag en annan uppsättning F1or på min Seven och hade jätteproblem, de var hur hala somhelst! Gled 50 meter ut i en korsning mot rött ljus en gång för bilen bara kanade. (ok det gick lite fort) Det var förvisso bara 4 plusgrader och kalla däck men de har varit lite sisådär i andra normalare sammanhang också. Nu har jag sålt dem till en 200 kilo tyngre sjua och han har samma problem.... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Det ska tydligen vara en viss skillnad på GS-D2 och GS-D3. De sistnämnda lär vara de bästa.
EDIT: Ytterligare något som spelar in är om däcken är tillverkade i Tyskland eller i Asien. De asiatiska däcken ska visst vara rätt dåliga. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
|
Jag kör med GS-D2 på min 928 och jag är inte speciellt imponerad av dom. De funkar bra på gatan men för bana är de alldeles för mjuka. Jag får ganska snabbt problem med överhettade däck om man pressar däcken lite.
Jag har hört att det finnas lite olika varianter av F1 däcken, om de är märkta med XL så betyder det att de har lite hårdare stommar och passar lite tyngre bilar bättre. _________________ Rehan Mirza |
||
|
Ja är inte så nöjd med mina Eagle F1 (GS-D3), ångrar nu att ja inte köpte Potenza S-02 för 50kr mer/st... Under förväntan helt klart, överhettade på en gång å va för sladdriga bla.
Nu kör ja dock med r-däck å på gata e F1:orna klart godkända! _________________ /Fredrik Fröberg |
||
|
Har kört G3D3 (215/40-17) nu på
1. Gotland Ring (regn): Funkade skitbra och hade överlägset grepp. 2. Kinnekulle (sol): överhettade och blev slicks på ca 15 varv. Till vardags är de de bästa däcken jag kört, tysta o bra känsla. Nu blir det r-däck på original fälgarna (205/50-16). |
||
|
Goodyear Eagle F1 GS-D3 funkar i vart fall inte på RS6 avant vilken är ganska tung f ö v.
Har kört upp en del däck på den bilen och Goodyear var klart odugliga för inspirerad körning på torrt väglag fast de var extra load däck som jag måste ha till min bil. De har väldigt dåliga turn in egenskaper vilket är viktigt på en tung bil, samt att stommen oxå är för mjuk. I övrigt är var de väldigt sladdriga på min bil. De finns en anledning till varför dessa däck inte sitter orginal på RS6! Vet inget om tillvekningsland på mina däck jag hadde, och har ju inte provat tyska mot asiatiska Goodyear. Men har svårt att tro de skulle vara en väldig skillnad. Men vem vet. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
|
Jag har stark koppling till Goodyear så jag ska försöka att hålla mig till fakta.
Goodyear Eagle F1 GS-D2 var namnet på föregångaren till GS-D3 som släpptes för ett par år sedan. Det är flera skillnader på de två däcken, både tekniskt och mönsterdesign. Även flera dimensioner av GS-D3 har utvecklats sedan de första släpptes, mao två däck av samma dimension kan mycket väl uppträda olika! Europa vs. Asien tillverkade? En stor skillnad mellan dessa är gummiblandningen, detta märks framförallt på våtegenskaperna...där de Europatillverkade ligger långt före. (Tänk även på att de måste vara "Europa godkända" för att vara lagliga....inte säkert/troligt att Asien tillverkade är det! Försäkringsbolag??) Lufttrycket är MYCKET viktigt även för gatdäck, fel tryck och däcken kan bli "värdelösa"! Tänk även på åldern på däcket och ännu viktigare....hur det har förvarats! Ett felaktigt förvarat däck är mycket värre för egenskaperna än bara ålder! Eagle F1 GS-D3 är ett rent gatdäck och kan rimligen inte förväntas prestera underverk var efter varv på bana! Det klarar nog inget rent gatdäck! Personligen har jag kört bl a M3/E36, Volvo 960, Saab, Porsche mfl på Eagle F1 och är kanonnöjd Kommer fortsätta köra på det...väntar nu på en uppsättning 235/35R19 och hoppas på RunonFlat-version nästa gång, dvs "punkteringssäkert" (En ganska sexig sak med GS-D3 är att mönstret är utskuret i ett stycke "oneTRED-Design"...dvs alla block i hela mönstret sitter ihop!!)
_________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
![]() |
Däck för banåka
|
3381 besök totalt |