| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dilemma: Bridgestone RE540s eller Kumho V70A?
|
1624 besök totalt |
|
Har råkat ut för ett dilemma...
Rejsbilen är idag skodd med Kumho V70A i dimension 205/45 R16 och jag är riktigt nöjd med de däcken (har dock inte testat så mycket ) och skulle under vintern behöva investera i nya rdäck då nuvarande är rejält slitna...
Iom att Dahlbäck säljer ut Bridgestone RE540s till superbra priser så blev man ju sugen, men nu till dilemmat... Bridgestone RE540s blir i så fall i dimension 225/45 R16 (det som fanns mao). Fördelen med detta är såklart bredden på däcket, borde bli bra grepp fram men risk att det blir svårt att få upp tempen i bakdäcken. Rullomkretsen är 3% större än nuvarande och jag borde få plats med bredden om jag övertalar mina bakskärmar lite. Kumho V70A finns i 205/45 R16 vilket passar bilen bra på många sätt, däcken har hållt bra (lite lätt överhettning nån gång) men jag är mycket nöjd med dem, dock så finns inte de till salu för några jättebra priser vad jag sett nu så därav tankarna kring byte till ovanstående. Vilka däck passar min bil bäst? Bilen har denna viktfördelning:
Samt en effekt kring 170hk och kommer efter vintern fördelas till framhjulen via en låda med diffspärr. Vilka ska jag välja? En uppsättning RE540s = 4600 spänn, en uppsättning V70A = 7200kr... En skillnad på 2600 spänn... som man kan göra mycket kul för... _________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
En viktig parameter är ju fälgbredden, om du tänkt behålla fälgarna vill säga. V70A trivs på förhållandevis smala fälgar och går du både upp i bredd och samtidigt byter till däck som kanske vill ha bredare fälgar, kan det ju bli problem.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Hehe... jag vet vad mitt småländska hjärta säger...
...men du kanske har några bra ord om däck du har på lager som löser hela mitt dilemma?
Sant sant, V70A är tacksamma när det gäller fälgbredd och liknande! De fälgar jag kör på nu är 7" breda, men jag har även 7½" breda 16":are hemma i garaget om det skulle krisa... Det jag är mest nyfiken på nu är vilket däck som passar bäst till bilen! Mao när det gäller vikt, effekt och sådana faktorer... (ekonomiskt sett vill man ha RE540s... men jag trivs med mina V70A som passar fälgarna med) _________________ Fredrik Boivie
||||
|
du och din plånbok kommer att jubla av glädje med 540:ier.
dessutom är 7" alldeles lagom till 225 har gjort en liten undersökning på rekommenderade fälgbredder på 4st olika stl och på 6 olika r-däck. alla tillverkare rekommenderar exakt samma. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det låter ju tråkigt, trist... Och alldeles...alldeles... alldeles underbart!
Får nog bli en uppsättning såna då om de har några kvar... Fråga 2: Temperaturen i bakdäcken då? Hur blir det med den och är det mjuk gummiblandning som gäller för att få upp temp överhuvudtaget? Hur blir då övrigt slitage med tanke på den mjukheten? Har mina V70A i mediumblandning nu! //Fredrik - med dagens frågelåda _________________ Fredrik Boivie
||||
|
det kommer nog bli lite svårt med temperaturen bak, men mkt kan göras med luft-trycket.
iofs kommer det finnas grepp i överflöd iom bredden oavsett om dom kommer upp i optimal temperatur eller ej. ett alternativ kanske är att utnyttja dina v70 bak(om dom inte är helt slut förstås) och ha re540 fram. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Mina erfarenheter ang gummiblandning på framtung, relativt lätt framhjulsdriven bil.
Testade att åka olika gummiblandning efter tips av några här på forumet. På bana är det inga som helst problem att fåupp bra temp både fram och bak. Hade iofs Soft i gummiblandning fram och Super Soft ibak. Var nog snarare så att dom blev lite väl varma. När man kör konbana så får man ingen riktig temp i bakdäcken. Men det greppar fint ändå. Nästa år blir det 048:or istället för 032:orna. Enligt Yokohama ska 048:orna vara något hårdare än 032i Soft. Provade även att skifta å det blev ganska intressant. Blev några klart intressanta bakvagnssläpp. Ang fälgbredd på r-däck så verkar det vara lite av en skröna. Kollade vad Yokohama rekomenderade och även Dunlop och det är samma breddrekomendationer som för vanliga däck. Det som kan vara sant är att det är bättre att ha försmala däck än förbreda på en viss fälg. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
Märkligt att det kan skilja sig så mycket. Jag kan knappt mäta slitaget på mina bakhjul, de i fram slits minst 4-5 ggr så hårt som de i bak.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Nä det ser mörkt ut... förra veckan hade de.. ringde i måndags för att beställa så sa hon "ja enligt min dator ska vi ha 50st i denna dimension liggande, men enligt lagret i Jönköping har vi inte ett enda... så vi har en utredning på gång" ...inte så kul!
_________________ Fredrik Boivie
||||
Ja, det är lite skumt. Min bil är inget effektmonster, men krut nog att dra loss framhjulen har jag ju iaf... ingen diff eller liknande heller. I sommar har jag dock kört rätt mkt konbana, och då bilen är rättså överstyrd så blir det att det kastar en del med baken. Misstänker att det sliter en del. Annars vetifan hur jag förklarar det. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius
|
||||
![]() |
Däck för banåka
|
1624 besök totalt |