Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite?
1583 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite?

Saab anlitade Luxor för diverse utvecklande, bl a togs APC-systemet och DI-tändsystemet fram hos Luxor.

Är det någon här som känner någon gammal Luxor-anställd som jobbat med dessa prylar?
Skulle vara kul att snacka lite med en sådan person
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Vad jag minns så var klimatanläggningen i 9000 också "Made in Motala". Det var tider, snyft.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Är det det som är nuvarande Autoliv i Motala?
De tillverkar ju en del till Volvo idag.

Ring växeln och fråga Personalomsättningen är nog inte så stor där...

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4324



Bosse L skrev:
Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna


Mecel var väl inblandade i utvecklingen av T5, medan kassetterna tillverkades av någon annan firma där i Åmål, right? Det rena DI-systemet ligger ju iaf några år före i tiden, vi snackar årsmodell 88. Iof, fortfarande nya bilar.

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Bosse L skrev:
Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna


Mecel var nog inblandade i designen, men jag tror att det var SEM som tillverkade...

_________________

Rice and shine
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Det bästa med DI kasetterna är att de faktiskt passar rakt av på en riktig Saab motor, dvs.
rak 3:a på 841cc och enkel överliggande fläktaxel
dock har inte den samlade ingeniörsvetenskapen kommut på hur man med en nummerisk
hålkortskalkylator modell D50A får det digitala innanmätet att förstå att lamba-värdet på en fullrace trimmad 2-taktare måste skilja sig "något" från 4-taktarna.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Ett konstigt sammanträffande: Jag gick precis förbi traktens Volvoverkstad, en V70 stod där ubder reparation, baklyset var borttaget och där syntes en högtalare. Den hade tydligt ordet 'Sweden' stämplat på sej. Motala? Sinus finns väl inte längre.

_________________
Johan Rådlund
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Visst är det så att Luxor delades upp....Autoliv finns kvar här i stan. De tillverkar väl fortfarande vissa delar till Volvo. Undrar om de inte gjorde någonting till krockkuddarna ...

Högtalarna tillverkas nog av Harman som oxå är en "uppdelning" av gamla Luxor i Motala.

Min bror åkte Saab 900 Aero på den tiden och då lyckades han komma över en "trimbox" från Luxor. Men om de höll på med utveckling eller bara tillverkning vet jag inte..
Trots bilintresset så känner jag ingen som jobbade med tillverkningen...
Kanske fel generation..*ler*

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Jag kan höra om det är någon av de gamla gubbarna som jobbar kvar...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



Bosse L skrev:
Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna


Mecel (Åmål) utvecklade DI-kassetten och T5
SEM (Åmål) tillverkade DI-kassetten
Luxor (Motala) tillverkade T5

_________________

/LOLA-Christian
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Christian Carlsson skrev:
Bosse L skrev:
Trodde det var Mecel som gjorde DI-kasetterna?
Men det är ju efter två-taktsepoken, så jag kanske blandat ihop moderniteterna


Mecel (Åmål) utvecklade DI-kassetten och T5
SEM (Åmål) tillverkade DI-kassetten
Luxor (Motala) tillverkade T5


Se där, tänkte nästan att jag skulle frågat dig direkt.
Visste ju du har koll på detta!
Luxor var faktiskt helt nytt för mig, trots mitt öschötscke påbrå....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Bosse L skrev:

Luxor var faktiskt helt nytt för mig, trots mitt öschötscke påbrå....


om jag inte minns helt fel så hette företaget Luxor Electronics. De hade även ett finger med i Bentley Turbo...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Christian Carlsson
Åmål
Här sen Mar 2003
Inlägg: 369



ThomasT skrev:
Bosse L skrev:

Luxor var faktiskt helt nytt för mig, trots mitt öschötscke påbrå....


om jag inte minns helt fel så hette företaget Luxor Electronics. De hade även ett finger med i Bentley Turbo...


Luxor levererade APC-systemet (i princip detsamma som de tillverkade till SAAB) till Bentley.
SEM levererade taktventilen till Bentleyn (samma som till SAAB).
F.ö. så använde flera andra bilföretag denna taktventilen,
bl a satt den i Jaguar XJ220 om jag inte missminner mig.

_________________

/LOLA-Christian
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Re: Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite

poh99 skrev:
Saab anlitade Luxor för diverse utvecklande, bl a togs APC-systemet och DI-tändsystemet fram hos Luxor.

Är det någon här som känner någon gammal Luxor-anställd som jobbat med dessa prylar?
Skulle vara kul att snacka lite med en sådan person



Du har PM!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilkomponenttillverkningen hos Luxor, någon som vet lite?
1583 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande