Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (32309 totalt)
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Har införskaffat en Opel Manta A så att man inte ska behöva använda bruksbilen för banåka. Bilen är i fint skick och väldigt förskonad från rost. Det är ett par rosthål i motorrummet, men i övrigt inget allvarligt.

Har skaffat en 2.2-liters rekord-motor som ska ha en 2.0-topp och dellorto 40:or på sig, och en femväxlad låda med ny standardkoppling ska också i. För stunden står den utan motor och inredning, men vi ska väl försöka trycka i den "nya" motorn och lådan så snart som möjligt. Fjädrarna är slut på den också så det letas just nu efter en lösning som ska ge den bra race-fjädring, vi får se hur det går. I övrigt ska det nog köpas in 2 st Sabelt Racer-stolar så man sitter bra.

Det här är mitt första bilbygge så jag är stundtals pinsamt okunnig och får massor med ovärderlig hjälp av William Ekström som figurerar här på forumet.


_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308



Hej!
Snygg bil och välkommen i gänget (kul med en Opel till ha ha)
Kollar du in dom andra oplarna här så får du säkert tips på vad du kan göra ; )

Mvh.

_________________
Ascona_A
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



oh, den är så VACKER! thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Klistrar in ett par bilder som jag hade liggande.

Här är lyxinredningen i bilen. All inredning var original och i ok skick faktiskt förutom baksätet som var lite malätet. Men det ska ju ändå i race-stolar och baksäten väger bara en massa så det måste bort. Notera att värsta race-ratten följde med!


Gamla motorn ska bort (till mitt uppenbart stora nöje)!


"Nya" motorn...


Den blir nog lite snabbare med ny lack. Tråget på bilden kommer inte användas.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6497



Schysst med fler gamla oplar på racerbanorna, åkte faktiskt Manta A på OSC:s vårträff i våras... det var riktigt skoj!
En Manta med den motorn du håller på med och lite uppdaterad väghållning lär ju bli riktigt skoj faktiskt!
Lycka till med bygget! Du får iaf en bra vägledning iom att du köper den hopmonterad... jag gjorde inte det, det tog mycket längre tid...


Hoppas du känner tillOpel Sport Club...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Grymmt Själv kör jag en våldtagen A-Ascona från -73

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Gött med ännu en gammel-Opel! thumbs up

Fråga: varför ska du köra med 2,0 toppen på 2,2ans bottendel? Det är större ventiler och bättre utformade kanaler i 2,2 toppen, och iom att den ändå är avplockad så kan du plana den till högre komp.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
William har portat 2.0-toppen åt mig.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Suckar fortfarande över min kompis misslyckade projekt , motor och vxl fanns och en massa rost , motorn var en liten 2,7 L med en 5 petat dogleg låda 1=1 på 5an , men av projektet blev det intet

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag ser att det fanns lite RS ambitioner hos tidigare ägaren. Fast dom glömde ju att ta bort originalhandtaget. (Jag menar alltså väskhandtaget på dörren)


_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Anders Karlsson skrev:
Gött med ännu en gammel-Opel! thumbs up

Fråga: varför ska du köra med 2,0 toppen på 2,2ans bottendel? Det är större ventiler och bättre utformade kanaler i 2,2 toppen, och iom att den ändå är avplockad så kan du plana den till högre komp.


Det var några orsaker.

Det är svårare/dyrare att få tag på weber-insug till 2.2:an.
Slipper plana för att få högre komp.
Mindre risk att ventilerna kommer för nära kolvar med vass kamaxel.

Motorn plockas ihop där nyckelordet är budget..

Brukar vara ett rätt vanligt folkrace-recept att köra 2.0-toppen på en 2.2-botten.

_________________
William Ekström
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



ok. Men kan man svetsa alu så borde det gå att smida ihop ett insug med delar av 2,2ans originalinsug. Finns vissa grumliga planer i min sjuka hjärna...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Fin bil .
Snickrar också Opel Manta A -75. För bus/201m/konbana/bana.
Dessutom är jag numer bosatt i Linköping. Ovven du har på bilden måste nästan vara en D-overall? (Vem fan skulle färga en overall skit-brun annars?) Pluggar du/har pluggat D tom? Pluggar själv på D.

Kör(de) med 2.2i med dito 5vxl Getrag. Använde orginal sprut. Lite tråkig karaktär på motorn, allt i botten och inget över 5krpm. Den gjorde i alla fall 10.37 på 201m utan grepp på 1:an och halva 2:an (Opelbakvagnen är ju tokkass till rattlåsracing). Blir 3:e motorn jag monterar i denna bil. Var 1.6s med atomat från början.

2.2:an har dock fått vev eller staklagerras nu, men ny motor var endå redan på gång (en mycket större, som vanligt), dock inte klar än.

http://motor.holy.se

Lite som inspiration .

_________________
Markus Ålind
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Det stämmer att det är en D-overall (man är en gammal D93 ). Tänkte att nu när man inte varit student på ett antal år så borde den komma till nytta igen.

Roligt med en till Manta A. Eftersom jag har fokus på det just nu så måste jag passa på och fråga vad du kör på för fjädring.

Lycka till med V8-bygget!

ps. Du råkar inte sitta på ett par fästen för främre stötfångare? ds.

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Tyvär, inga fästen.

Jag har inte gjort något åt fjädrar och stötdämpare än. Dämparna är slut, fjädrarna är mjuka och krängen är mjuk. Båt.

Har bara hunnit kolla lite på det med det verkar som att fjädrar till Ascona/Manta B passar. Annars vet jag inte vad som funkar, vad som är bra och vad man kan betala för. Så dela gjärna med dig om du kommer på något.

Försöker få tag i en rallykräng och ev rallyfjädrar nu, vet inte hur pass passande det är. Vill ju har rätt hårda fjädrar för att kunna sänka den ordentligt.

_________________
Markus Ålind
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Vad jag har hört ska inte Ascona/Manta B-fjädrar passa. Uppenbarligen finns det inte heller att få tag på banracingfjädrar till Manta A. Rallyfjädrar finns, men dom torde vara för mjuka och höga. Det finns sänkfjädrar att köpa men enligt många källor är det mer en stylingåtgärd än för banåkningssyften.

Det är lite av denna anledning som William och jag har påbörjat en undersökning där vi gått igenom och mätt på (nästan) samtliga fjädrar i Biltemas sortiment för att få ut K-värden, antal varv, diameter etc. för dessa. Nästa steg är nu att räkna ut vad man vill ha för egenskaper på fjädrarna och se om man kapa till någon Biltema-fjäder så att den passar . Nästan lika bra som custom-order hoppas vi! Resultat från Biltema kommer nog tids nog på någon URL så fort jag orkar mosa in värdena i min databas och göra ett gränssnitt mot den.

Min bil ska bli stenhård, jätteobekväm och krossa på banan (i svängarna iallafall)!
(om vi räknar rätt)

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



oj, här blev det intressant . Har också funderat över fjädrar till andra bilar från tex biltema, men då jag inte har en aning om vad jag sysslar med när det kommer till avancerad väghållning så hade jag tänkt försöka köra på vad nån annan räknat ut .


ok. Lite kostigt att det inte finns massa kunskap om det med tanke på hur mycket ascona/manta A har används till fortåka. Mest rally iof, men de kör väl också på asfalt ibland :\.

Jag la nyss en förfrågan hos stötdämparexperten på gula koni (och sänkfjädrar) till manta/ascona A. Får se vad svaret blir.


Naturligtvis ska det vara stenhårt och obekvämt, vill man ha båt kan man ju sätta sig i närmaste jänk (eller min rackiga escort).

_________________
Markus Ålind
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Själv kör jag med RallyElitfjädrar och DeCarbon-dämpare på a-ascona.
Nackdelen med fjädrarna är höjden thumbs down Men hoppas kunna ordna nått på den fronten under vitern thumbs up

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
steha
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 70


Trådstartare
Är dom dämparna bra (för banåka), ställbara, dyra?

_________________
Stefan Stjernelund
Tesla Model 3 Performance 2020
Opel Speedster Turbo 2004 (till salu-ish)
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003
Inlägg: 718



Ska vara ärlig med priset, har inte en ANING satt på bilen när jag köpte den.
Väghålliningen finns det överskott av tycker jag iallafall, inte ställbara (svårt i framvagnen) dom är relativt hårda, synd att du bor så långt iväg annars skulle du kunnat testköra bilen. Dom få som kört bilen tycker oxå om den

_________________
Per Erik Struve
Lek: Miata MX-5 NB
Bruks: XC60
Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Vissst passar 2.0 insugen på 2.2 om man borrar om hålen för styrstiften?
Vet att vi hade några sånna insug på mitt förra jobb men jag kommer inte ihåg om det var någe mer gjort åt dom...
Jag tillverkade iaf ett par billet insug till en 2.4 för 44mm dcnf spjällhus, dom passar otroligt mycket bättre mot toppen än vad dco/dcoe gör.. c/c mellan 1-2 och 3-4 är ju rätt tight, precis som dcnf-insugen, dco/dcoe däremot är ju rätt breda vilket gör insugen lite skumt formade...

Men men, kämpa på!
Riktigt fint projekt du har
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta A -75
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (32309 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande