Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
1, 2   >>
4668 besök totalt
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
Dimensionering Kränghämmare

Hur stora uniballs är lämpligt för länkarmen till kränghämmaren (den mellan krängaren och bärarmen)? Bilen är en Porsche 924/944 som väger runt 1060kg.



_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Re: Dimensionering Klänghämmare

FSN skrev:
Hur stora uniballs är lämpligt för länkarmen till kränghämmaren (den mellan krängaren och bärarmen)? Bilen är en Porsche 924/944 som väger runt 1060kg. [/img]


M12, då är du säker hävdar jag.

_________________
Martin Öling
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det blir inte så stora krafter faktiskt, min löjligt tjocka framkrängare sitter med uniball med genomgående skruv med stöd på båda sidor med amerikansk gänga som är ungefär som M6.

Så med en M12 så har man nog tvåsiffrig säkerhetsfaktor

_________________
Pär Hylander
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Jag kör med M8 på mina kränghämmare som är riktigt styva och det verkar hålla fint. Sen finns det ju olika kvaliteter på uniballs också.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Hur grov/diameter är det på kränghämmaren?

Fram är min 26mm å då kör jag med M8, bak är 19mm och M6.

_________________
Jan Ekehage
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015


Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Hur grov/diameter är det på kränghämmaren?

Fram är min 26mm å då kör jag med M8, bak är 19mm och M6.


Jag hade tänkt mig en krängare på ca 40 x 2.

och riktiga lågpris uniballs http://www.wiberger.se/templates/lankhuvuden_ga.htm

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



FSN skrev:
JanneZ3 skrev:
Hur grov/diameter är det på kränghämmaren?

Fram är min 26mm å då kör jag med M8, bak är 19mm och M6.


Jag hade tänkt mig en krängare på ca 40 x 2.

och riktiga lågpris uniballs http://www.wiberger.se/templates/lankhuvuden_ga.htm


Jag hade Wiberger M12 uniballs på min Miata. De började seriöst klappra efter några hundratals mil. Dock var spelet knappt mätbart, så om man bortser från ljudet (ointressant på räserbil) så var nog M12 överdimensionerat.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Har kört M8 runt om på min bil i år utan problem. På GT3RS:arna hade vi M6, men de gick av ibland, så M8 räcker (om du inte har original fjädrar och krängare som är spett...).

Absolut viktigast är att inte få in böjning i staget pga att man försöker rotera kulan mer än de 12 grader eller så som den är gjord för. Då böjer man staget eller leden och sen går det av oavsett dimension.

För att minska de riskerna har jag kört med länkhuvuden som är honor och haft gängstång som stag, då böjer sig staget först och länkhuvudet klarar sig. Om man gör tvärt om, dvs har länkhuvud-hane och invändigt gängat rör som stag så går länkhuvudet sönder vid böjningen.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Som ett ytterligare komplement kan jag delge att jag använt M10. Då har fjädern givit 14 kg per mm.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Jag behöver också fixa detta på min miata.
Är det inte smidigast med en vänster- och en högergängad uniball per stag?
Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst

Är det overkill med justerbarhet (längd) på plats?

M8 eller M10 bör räcka åt mig - åtminstone bak (som är prioriterat nu; kolla gärna i slutet av tråden om min bil [2005 03 26])

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Nu har jag köpt M10 länkhuvuden m m och byggt stagen, men hur installerar man dem bäst?
Behövs presspassning i den här tillämpningen eller duger M10 bult (hålet är 10 mm...)?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

M10 om den är helgängad håller cirka 9.80-9.90 mm i diameter mätt över gängtopparna.
om skruven har bunt (ogängad under skallen) så bör den hålla 9.95-9.99 mm vilket jag tycker borde vara helt ok.

Hur noga har du mätt hålet i länkhuvudet?
Presspassning känns onödigt, på jobbet har vi ofta "sugpassning" när vi inte vet eller det inte är så noga med passningen. Det skramlar inte på plats utan trycks på plats med ett lätt tryck med fingrarna.

Så hade jag gjort, men jag vet inte vad som ska vara..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Ett skruvförband skall EJ utsätta skruven för tjuving utan det skall sitta fast på friktionen.

Så det duger med en M10, hälst då med ett öra på varje sida om länklagret.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Dennis Kullman skrev:
Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst
Finns det ingen bil som råkar ha styrstagsjusteringen som M10? Det är ju samma funktion du är ute efter (jag med i sommar när ett 1,25" rör ska bli främre krängaren).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Anton Lillsund skrev:
M10 om den är helgängad håller cirka 9.80-9.90 mm i diameter mätt över gängtopparna.
om skruven har bunt (ogängad under skallen) så bör den hålla 9.95-9.99 mm vilket jag tycker borde vara helt ok.

Hur noga har du mätt hålet i länkhuvudet?
Presspassning känns onödigt, på jobbet har vi ofta "sugpassning" när vi inte vet eller det inte är så noga med passningen. Det skramlar inte på plats utan trycks på plats med ett lätt tryck med fingrarna.

Så hade jag gjort, men jag vet inte vad som ska vara..


Jag har inte mätt alls hittills utan gått på nominellt mått (tillverkarens uppgift). Jag satsar nog på skruv med "bunt" (nytt ord för mig ).

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



fuling skrev:
Ett skruvförband skall EJ utsätta skruven för tjuving utan det skall sitta fast på friktionen.

Så det duger med en M10, hälst då med ett öra på varje sida om länklagret.


Där har vi nästa fråga
Fästet på länkarmen består just av två öron ca 30 mm (ögonmått) ifrån varandra. Länkhuvudet är ca 10 mm "brett"; vad gör jag av "glappet"; ska jag kapa till några små bitar rör (t ex 12x1 [Dy x t]) och lägga en på var sida?

Stagets övre ände får dock endast ett "öra", d v s k-fjädern själv; där bör jag väl åtminstone lägga en bricka emellan så att kulan kan vrida sig lite mer än om den bultas direkt mot "örat"?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst
Finns det ingen bil som råkar ha styrstagsjusteringen som M10? Det är ju samma funktion du är ute efter (jag med i sommar när ett 1,25" rör ska bli främre krängaren).


Men... det brukar väl inte vara vänster/högergängat - eller tänker jag fel?
Inneränden roterar väl fritt medan ytteränden är (höger)gängad?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

citat:
Där har vi nästa fråga

Jag skulle utgå från större ytterdimension runt tex 20 och svara ner ena änden med en kon till en diameter som passar länklagret. Och göra konan så att länklagret går fritt vid vinkling.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20309



Dennis Kullman skrev:
NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst
Finns det ingen bil som råkar ha styrstagsjusteringen som M10? Det är ju samma funktion du är ute efter (jag med i sommar när ett 1,25" rör ska bli främre krängaren).


Men... det brukar väl inte vara vänster/högergängat - eller tänker jag fel?
Inneränden roterar väl fritt medan ytteränden är (höger)gängad?
Jag har för mig att jag sett lösningar med dubbla låsmuttrar, men säker är jag inte.

Vad kallas en sån skruv egenterligen, vantskruv är det ju inte? Gängor åt olika håll med sexkant i mitten.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



fuling skrev:
citat:
Där har vi nästa fråga

Jag skulle utgå från större ytterdimension runt tex 20 och svara ner ena änden med en kon till en diameter som passar länklagret. Och göra konan så att länklagret går fritt vid vinkling.


onekligen en seriösare åtgärd, men prototypen får nog bli rör; hittade en stump i en skrotlåda på jobbet

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
NiklasFalk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Men... gängad stång/rör med ena änden vänster- och andra änden högergängad hittar man nog inte hos vilken järnhandlare som helst
Finns det ingen bil som råkar ha styrstagsjusteringen som M10? Det är ju samma funktion du är ute efter (jag med i sommar när ett 1,25" rör ska bli främre krängaren).


Men... det brukar väl inte vara vänster/högergängat - eller tänker jag fel?
Inneränden roterar väl fritt medan ytteränden är (höger)gängad?
Jag har för mig att jag sett lösningar med dubbla låsmuttrar, men säker är jag inte.

Vad kallas en sån skruv egenterligen, vantskruv är det ju inte? Gängor åt olika håll med sexkant i mitten.


Audi har sådana, men jag tror inte det är så klena på någon modell.
S2:an har M14x1.5, vad jag vet så är det den enda detaljen som inte går att köpa löst på styrstagen, och det är den som går/vittrar sönder...

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
Skruva banåkabil
Dimensionering Kränghämmare
1, 2   >>
4668 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande