Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
STCC 1600
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11871 totalt)
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339


Trådstartare
Blev tipsad av Nordenström om denna nya Raceklass som kommer att gå tillsammans med STCC.

I mina ögon ser det ut att bli en riktigt rolig klass! thumbs up

Massa info hittas här:
http://www.stcc.se/pages/laddaner.asp

Mvh,

Edit: Kom på att alla kanske inte kan läsa .pdf så jag gjorde om i Photoshop;

http://hem.bredband.net/b207941/stcc_1600_1.jpg
http://hem.bredband.net/b207941/stcc_1600_2.jpg

och billistan snurrade jag till så den är läsbar;

_________________
Mattias Widar
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Var tog BMW:s 1-serie vägen?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Sörpan skrev:
Var tog BMW:s 1-serie vägen?


Är lite osäker men jag tror det har att göra med att den är bakhjulsdriven.. thumbs down

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Johan.. skrev:
Sörpan skrev:
Var tog BMW:s 1-serie vägen?


Är lite osäker men jag tror det har att göra med att den är bakhjulsdriven.. thumbs down



_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Sörpan skrev:
Var tog BMW:s 1-serie vägen?


Tillåtna bilar:
Massproducerade standardbilar som saluföres på den Svenska marknaden med en motorvolym av maximalt 1600 cc utan överladdning.. Enbart framhjulsdrivna bilar är tillåtna. Öppna bilar/cabriolet är ej tillåtna.

EDIT: Men det står inget om årsmodeller..???

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



ButterflyRacing skrev:
Tillåtna bilar:
Massproducerade standardbilar som saluföres på den Svenska marknaden med en motorvolym av maximalt 1600 cc utan överladdning.. Enbart framhjulsdrivna bilar är tillåtna. Öppna bilar/cabriolet är ej tillåtna.

EDIT: Men det står inget om årsmodeller..???


Massproducerade standardbilar som saluföres på den Svenska marknaden..

Tolkar det som om det är årets modeller som gäller.

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Kul att läsa nya reglementen

Citat:
1.2 Tillåtna modifieringar

/Utöver detta kan utslitna eller skadade delar endast ersättas av delar som är identiska till den utslitna eller skadade delen./

Får man inte byta till delar som inte är utslitna eller skadade?

Citat:
/Genom hela bilen kan varje bult, skruv och mutter ersättas med vilken annan bult, skruv eller mutter under förutsättning att de kommer från samma familj av material och har samma diameter som originaldelen och har någon typ av låsning (låsbricka, låsmutter, etc.)/


Hej kompiiss vilken famiilj kommer du ifrån??

Citat:
2.1 Motor
/Gaswire får ersättas eller dubbleras med en annan wire oavsett om den kommer från tillverkaren eller inte. Denna ersättningswire skall vara en extrawire, d.v.s. den skall vara monterad parallellt med original gaswire./

Får gaswiren ersättas eller inte?

Citat:
Alla elektroniska förarhjälpsystem (inklusive dess sensorer) förutom ABS är förbjudet.

Citat:
2.2 Transmission
-Drivaxlar: original.
Sensorer, elkontakter eller elkablar på de fyra hjulen, drivaxlarna, växellådan eller differentialen är förbjudet.


Lite luddigt tycker jag i varje fall.




Tror att det här kommer bli en bra instegsklass från karting, fyndbörsen mfl.
Synd bara att dom måste ta sådana höga avgifter för att bara få komma till start.
28.000:- +mvs i serie och startavgift, 5.000:-+mvs för homologisering av bil.
Fast prispengarna är det ju inget fel på thumbs up


om två år så blir det nog riktigt bra.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

S.Irlander skrev:
Kul att läsa nya reglementen

Citat:
1.2 Tillåtna modifieringar

/Utöver detta kan utslitna eller skadade delar endast ersättas av delar som är identiska till den utslitna eller skadade delen./

Får man inte byta till delar som inte är utslitna eller skadade?

Citat:
/Genom hela bilen kan varje bult, skruv och mutter ersättas med vilken annan bult, skruv eller mutter under förutsättning att de kommer från samma familj av material och har samma diameter som originaldelen och har någon typ av låsning (låsbricka, låsmutter, etc.)/


Hej kompiiss vilken famiilj kommer du ifrån??

Citat:
2.1 Motor
/Gaswire får ersättas eller dubbleras med en annan wire oavsett om den kommer från tillverkaren eller inte. Denna ersättningswire skall vara en extrawire, d.v.s. den skall vara monterad parallellt med original gaswire./

Får gaswiren ersättas eller inte?

Citat:
Alla elektroniska förarhjälpsystem (inklusive dess sensorer) förutom ABS är förbjudet.

Citat:
2.2 Transmission
-Drivaxlar: original.
Sensorer, elkontakter eller elkablar på de fyra hjulen, drivaxlarna, växellådan eller differentialen är förbjudet.


Lite luddigt tycker jag i varje fall.




Tror att det här kommer bli en bra instegsklass från karting, fyndbörsen mfl.
Synd bara att dom måste ta sådana höga avgifter för att bara få komma till start.
28.000:- +mvs i serie och startavgift, 5.000:-+mvs för homologisering av bil.
Fast prispengarna är det ju inget fel på thumbs up


om två år så blir det nog riktigt bra.


Tja!

mm, ser ut att bli en mycket kul klass det där... skulle ha kört med Peggens stall men det var pengarna som satte stopp för det... när klassen introducerades trodde nog inte s många att det skulle bli så dyrt som det blev... nu får det bli Formel Ford i SSK o kanske lite SM om pengarna räcker till...

_________________
A Eklöw
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Alex Eklöw skrev:
... skulle ha kört med Peggens stall men det var pengarna som satte stopp för det... när klassen introducerades trodde nog inte s många att det skulle bli så dyrt som det blev...


Att det kommer kosta en slant om man vill vinna denna klass var nog helt klart för alla som varit insatta, tro mig. Men det är egentligen ingen nybröjarklass i den bemärkelsen heller utan en, förhoppningsvis, mkt proffsig språngbräda in i större serier för de med nga års erfarenhet från tex Karting, FF och SSK. Nga "gammla uvar" på runt 30 som vill åka där det finns media och lite hype lär vi oxå få se. Att hyra en plats i ett team kommer aldrig vara direkt billigt, men för många är det enda sättet om man inte kan/vill skruva själv. Men vi snackar SM-status (?) och känner jag Peggen rätt vill ha driva team som kan göra resultat samt att han lever enkom på sin motorsport. Då kostar det. Finns säkert billigare team som kan driva en bil åt dig om du vill, men du ringde aldrig... För man KAN garanterat bygga, driva och komma hyffsat till om man är duktig med hjälp av ett bra eget gäng för betydligt mindre pengar. Vill man dock vinna måste man ha benkoll på hur man får ut max ur en sådanhär bil samt att lite körerfarenhet lär vara ganska utslagsgivande.

Så det kommer vara max 5 bilar som kommer ha detdär extra övertaget pga ovanstående, ytterligare 5 kommer ha materialet men inte förmågan bakom ratten. Sen följer kanske 5-7 st duktiga "kompisgäng" med egenbyggd bil som kommer kunna sticka upp ibland i toppen. Sen därefter kommer resten... Om det nu blir så många bilar, men jag tror det finns goda förutsättningar för det.

Ska man vinna är det kostnader, grovt räknat, för en bil på ca 350-400 000, anmälningar och drift runt 100 000 samt utöver det allt annat man kan tänkas behöva som man inte har från början... Sen ska man ha in pengar till att göra sponsorer glada utöver detta osv osv...
Å andra sidan har man ju då en bil man kan sälja efter ett år eller så men det är ju ganska stor värdeminskning.

Som kontrast skulle jag gissa att man bygger en väldigt bra bil för under 300 000, om inte ännu mindre om man har tummarna väldigt rätt placerade och hittar rätt krockobjekt att utgå ifrån. Men det blir MASSOR med jobb å andra sidan... Sen kan man nog drifta för 60-80 000 om man är lite sparsam osv.

Så tja, kan man tänka sig att det kommer kunna finnas säsonger att hyra från kaaaanske 300 000 och uppåt? om man räknar lite optimistiskt. Men tusan vet om det inte är så att dom som har resurser att hyra ut platser är så stora och, förhoppningsvis, seriösa att de tar mer...

Men tanken är lockande så ångrar du dig med FF-körandet så får du väl höra av dig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Ursäkta en fåkunnig, men behövs det verkligen ännu en långsam klass i svensk racing?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Citat från www.svartamasken.com

Datum: 2004-10-22 14:22
Namn: Nylander
Tjej i 1600: Självklart vill vi se Helena Lindin, RBC:s och SLC:s egen racingprinsessa. Heja!

thumbs up

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Helena
Stockholm/Sjöstaden
Här sen Dec 2003
Inlägg: 535



Sörpan skrev:
Citat från www.svartamasken.com

Datum: 2004-10-22 14:22
Namn: Nylander
Tjej i 1600: Självklart vill vi se Helena Lindin, RBC:s och SLC:s egen racingprinsessa. Heja!

thumbs up




Min första tanke var att det skulle vara kul att köra, och man kan nog få ihop en bil för ganska billiga pengar jämförelsevis. sen kan man nog kraffsa ihop lite sponsorer också.

Det kanske vore något att sattsa på om något år eller så.

_________________
Helena Lindin


Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Lennart Mäkinen skrev:
Ursäkta en fåkunnig, men behövs det verkligen ännu en långsam klass i svensk racing?

Jag tror att det här är en klass som är bra för Svensk motorsport.

Det är nog lättare för unga killar/tjejer att få ett bra pris hos den lokala bilhandlaren på en bil att bygga på till en sådan här klass än om man vill köra fyndbörsen cup eller liknande.

Det är en klass där dom flästa klarar att snickra ihop en egen bil själva.

Det kommer nog att startas upp ett flertal nya team som antagligen 2-3 st kan gå vidare till STCC.

Fast om man ska vara kritisk så borde dom skrota huvudklassen. Ersätta den med bilar med ca 300-400hk och ha en underklass med grupp N 2000 bilar. Tycker att det är lite larvigt att en huvudklass har lägre effekt än vad 20% av publiken har i sina bilar. Undra hur många gånger STCC förarna har fått frågan -hur mycke pullver har du i snurran och -vad toppar den på sinna sponsorträffar, och sedan försöka förklara att hans 230 hästar är mycket större än sponsorns 300 ponnyhästar och 240km/h är mycket snabbare på en räserbana en vad 280km/h är på Autobahn.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag tror också det kan vara bra och att problemet som sagt snarare är i andra änden...
Men varför har den SM-status? SM i vadå? Klart märkligt. Det känns lite som att man skulle ha SM i div 3-fotboll. SM i touringbilar kan man ju ha och SM i formelbilar, eller SM i Formel Ford, samt ett JSM, men varför fler i väldigt lika kategori? Typ SM i ännu-långsammare-touringbilar? om man nu vill gödsla med SM-status så kan man väl köra SM i långlopp samt GT-SM istället, som är en annan kategori. Men det är väl för att ge lite extra status till klassen så att deltagare och sponsorer kan skryta med att ha en SM-titel.

Men helt gratis är det nog inte att köra, då väl bilen i sig säkert kostar minst 150 000 i inköp. Klarar man sig med 100 000 i ombyggnadskostnader sedan, om man har kunnande och möjlighet att göra det "själv"?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313





Vilka av dom här bilarna är intressanta och bygga på?
Har inte en aning om vad dom här bilarna har för typ av bromsar, Hjulupphängningar mm.
Det känns som att man skall välja en bil 1600 16V motor med så låg minvikt som möjligt. Effekten borde bli rätt så lika i dom motorerna med dom modifieringarna som är tillåtna enl. reglementet.
När det gäller minvikterna så skiljer det ju 130 kg mellan dom tyngsta och dom lättaste bilarna. Går det att få ner alla bilar till sin minvikt överhuvudtaget, när man väl har fått i bur mm?

_________________
S tefan Ir lander
Citera
Erik Selim Lundkvist
Farsta Strand
Här sen Dec 2003
Inlägg: 181



AndersY skrev:
.....Det känns lite som att man skulle ha SM i div 3-fotboll......



Exakt, eller som att köra SM i störtlopp med en maxskidlängd på 170 cm med slöa stålkanter och krav på att man ska ha bylsiga kläder så att det inte blir för aorodynamiskt.

_________________
Erik Lundkvist
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Av dom bilarna så är nog dessa 3 mina favoriter...

Mini Cooper...(dyr i inköp? men erkännt bra väghållning)
Peugeot 206...Gott om smällda bilar att välja på och 110 hästarn är riktigt trevlig (har en som bruksbil)
Lupo... låg vikt är lika viktigt som effekt... (om inte viktigare)
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Erik Selim Lundkvist skrev:
AndersY skrev:
.....Det känns lite som att man skulle ha SM i div 3-fotboll......



Exakt, eller som att köra SM i störtlopp med en maxskidlängd på 170 cm med slöa stålkanter och krav på att man ska ha bylsiga kläder så att det inte blir för aorodynamiskt.


Det finns faktiskt regler för hur skidor och fartdräkter ska se ut...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Tror att den här klassen skulle passa bättre som JSM än som SM klass och ta bort S40:s SM status.
Möjligheten att bygga bilen själv för "rimliga" pengar gör också att det blir lättare för dom yngre förmågorna att jaga lokala sponsorer som t.ex. den lokala motorsport intresserade bilhandlaren. Han kan troligtvis skaka fram en bil till ett betydligt bättre pris hos sin leverantör för en bil som bara ska gå på en bana och aldrig tas i trafik. Det funkar ju med rally grupp N bilar så varför inte i racing.

Det är ju lättare för Nisse eller Stina som har varit i topp tio i kart SM att söka sponsorer till en sådan här klass en vad det är till Formel Ford eller Radical. Dessutom så blir det billigare att köra ett år i den här klassen en vad det har kostat att köra kart motsvarande tid. Det kommer att bli ett betydligt högre andrahandsvärde på en sådan här bil, så säljer man den efter säsongen så har man nog igen bygg och bil kostnaden.
Däckskostnaderna blir lägre en kart och dessutom lättare att få bra priser på däck.
Den stora kostnaden blir nog krasch budgeten.

Rejsingen kommer nog att vara roligare för publiken att titta på med flera olika märken (vissa personer är ju väldigt märkestrogna ) och krascher kommer det ju också bli.
MEN tyvärr kommer ju krascherna innebära en massa bärgningar och ljudet + farten lär ju inte vara speciellt imponerande, så klassen kommer nog att ta död på sig själv efter ca 3-4 år.

Grejen är den att det finns idag ingen annan vettig klass att gå vidare till om man inte har råd att köra Formel Ford med egna pengar alt. redan har bra sponsorer och har kunskapen att ta hand om dom.

Här har förarna chansen att visa upp en produkt som dom flesta känner till (STCC), börja bygga upp ett kontaktnät av sponsorer på ett sätt som dom aldrig kunnat göra i kart, fyndbörsen mm. Troligtvis så måste dom lägga in egna pengar dom första åren, men om dom lägger sina kort rätt, lär sig sköta om sina sponsorer och kör hyfsat, så blir det förhoppningsvis några fler Svenska chaufförer som kan gå vidare i sin racing karriär. :fly:

Det jag menar är att det är ingen bra klass men det finns inget bättre alternativ.

_________________
S tefan Ir lander
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Sörpan skrev:
Erik Selim Lundkvist skrev:
AndersY skrev:
.....Det känns lite som att man skulle ha SM i div 3-fotboll......



Exakt, eller som att köra SM i störtlopp med en maxskidlängd på 170 cm med slöa stålkanter och krav på att man ska ha bylsiga kläder så att det inte blir för aorodynamiskt.


Det finns faktiskt regler för hur skidor och fartdräkter ska se ut...

Jo, men en analogi med SM-status till 1600 vore att den där långsamma störtloppsklasen skulle få SM-status samtidigt som den vanliga finns.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



obsavera att jag har ett ? efter mitt SM-status. Har ngn kollat så det är 100%?
Jag fick för mig att jag läste det bara...

SM-diskussionen med vidhängande liknelser känns ärligt talat ganska jämfört en diskussion angående tekniska reglementet, tilltänkt målgrupp, kostnader osv osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
STCC 1600
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11871 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande