Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Är det en Myt att bromsskivor slår sig?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20489 totalt)
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Vad tror/ vet ni om detta!

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Bra artikel (från en av Fulings söktips):

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vidhåller min åsikt om att jag bytt slagna/skeva skivor (se fulings översta länk).
Att det inte är standardfelet är jag helt på det klara med men det är möjligt!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



jag har då haft skivor som slagit sig... köpte nya brembo skivor i våras och när jag var på anderstorp i våras så fick jag mer och mer vibrationer vid bromsning... dessa försvann helt då jag satte på ny svarvade skivor...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tord skrev:
jag har då haft skivor som slagit sig... köpte nya brembo skivor i våras och när jag var på anderstorp i våras så fick jag mer och mer vibrationer vid bromsning... dessa försvann helt då jag satte på ny svarvade skivor...


De behöver inte ha varit slagna för det Se Jet's länk.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Tror? Jag tror ingenting om slagna och pulserande skivor. Det är så det blir om man överhettar dem med hjälp av bromsklossar. Termisk pulsation är ett helt forskningsområde, så fenomenet finns och bland folk som släpar ut vardagsbilar på bana är det allt för vanligt.

Den RS6+ jag körde sist hade lätt pulserande bromsar, men inte mer än att det var under nivån för irritation.

/ Jonas Jarlmark
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



Jet skrev:
Bra artikel (från en av Fulings söktips):

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm


svinbra.

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



Kristian Larsson skrev:
Tord skrev:
jag har då haft skivor som slagit sig... köpte nya brembo skivor i våras och när jag var på anderstorp i våras så fick jag mer och mer vibrationer vid bromsning... dessa försvann helt då jag satte på ny svarvade skivor...


De behöver inte ha varit slagna för det Se Jet's länk.


tja, jag har dom liggandes hemma så jag kan kolla upp dom...

men om dom inte har slagit sig, varför blir dom bra av svarvning? Dom jag har på nu fick jag vibrationer av, jag utgick från att de hade slagit sig, lämnade in dom på svarvning och nu har jag inga vibrationer? Svarvar man bort beläggningar från bromsbeläggen?

Planen är att göra samma med brembo skivorna som jag använde på anderstorp då de enbart är använda ca 200 mil gata och 15 mil bana..

edit: om jag skrivit snabbare kanske inte flera redan hade svarat på min fråga....

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Det har blivit lite av en semantisk fråga som jag ser det.

En skiva som kallas "skev" är oftast inte skev utan har (som man kan läsa på de ovanstående länkarna) fått "fläckar" av förändringar i materialets ytligare delar. Och skivan blir ofta inte bra förrän man svarvat ner en bit på ytan. Som sagt läs på länkarna!

_________________
Magnus Thomé
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97



en fråga bara. Så som jag förstog det genom att skumma igenom stoptechs artikel på ämnet så är orsak till fladdriga bromsar att det bildas kristalina områden på skivan som dessutom har väldigt dålig värmeledningsförmåga.

Bildas dessa för att:
a) skivan är "förliten" och uppnår för höga temperaturer = beläggen överhettar och släpper ifrån sig material?
b) skivan är av undermålig kvalitet?
c) beläggena överhettar och släpper ifrån sig material random?

Kommer ihåg att bla ford sierra hade jätteproblem med detta för ett antal år sedan och att bilarna togs in i tid och o-tid för att svarva om skivorna.

När man köper blåa pagid så berättar instruktionerna att man skall slipa skivorna med 1000 våtslip för att sen tvätta med bräkleen, är detta för att försöka ta bort ev kristalina områden, eller bara vanligt mög från dom kassa gatbeläggen?

_________________
Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



När jag forskade på våta kopplingars tribologi sprang jag på ett fenomen som kallas termoelastisk instabilitet. I princip så bygger det på att i vissa punkter på friktionsytorna i en broms eller koppling skapas mer värme än i andra punkter, pga ojämnheter eller överfört material. Man skulle för enkelhetens skull kunna säga i de punkter om höjer sig över ytan. I dessa punkter skulle då värmeutvecklingen vara större är i övriga punkter, eftersom kontakttrycket är högre här, vilket i sin tur orskakar temisk expansion i dessa punkter som skapar ytterligare temperaturutveckling och expansion. Instabilt helt enkelt. I ett längre perspektiv kommer topparna naturligtvis att nötas ner men kom ihåg att nötningen i bromsskivan är liten i jämförelse med den i belägget. Värmeutvecklingen i dessa punkter skulle kunna orsaka lokala fasomvandlingar i bromsskivan, det sista var min egen gissning.

Förmodligen är det inte så enkelt att det är höga punkter i bromsskivan utan troligare överfört material från belägget. Staffan Jacobsson, professor i uppsala, har publicerat en del om fordonsbromsar för den som vill läsa vidare. Jang, Khonsari på University of Louisiana har publicerat artiklar om termoelastisk instabilitiet i våta kopplingar, jag tror en heter 'on the formulation of hot spots in wet clutch systems' men den är riktigt svårförstådd. Jag har iaf inte kommit igenom den.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag har läst en del om detta och tror att många skivor inte är skeva om du skulle mäta upp dem..


och jag har provat att blästra skivor, och det har hänt att vibrationerna har slutat efter det..


men efter anderstorp (slc) nu i år så hade vi skivor som kändes rejält skeva (nu är man ju inte säker på att de är skeva)
men efter att han som svarvade dem mätt upp dem så fick man det på papper att de var skeva.


angående ford sierras skivor så fick jag hör att de slarvade under tillverkning med dessa skivor, och att det var därför det var problem.. men en hörsägen så det behöver inte vara sant,

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740


Trådstartare
Jet skrev:
Bra artikel (från en av Fulings söktips):

http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm


Det var just denna länk jag läst och glömde lägga in den i min tråd. Tack.
Glömde såklart sök funktionen oxå, men har läst det mesta nu.

Kan någon förklara vad som faktiskt sker om man ex har fått bromsbelägg på skivorna och de då vibrerar i bil och ratt under inbromsning. Vad jag söker förklaring på är följande=från gång till annan har detta syndrom försvunnit efter ett par dagars normal körning efter bankörningen och allt är ok.
Men vid något tillfälle har det ej försvunnit, men det går som alltid bort då jag kör riktigt hårt och får temp i bromsarna. När kalla är det som värst igen. Vill påpeka att det aldrig vibrerat i pedalen.

I övrigt om man nu mot förmodan har lyckats att slå sina skivor, är det inte även då så att det känns mycket mindre vibrationer om något alls när skivorna är riktigt varma. För att när de blir kalla igen kännas riktigt ordentligt av vibar igen?? Har upplevt det så
Tack för svar

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Gäller samma för trumbromsar?
Det vore ju inte helt otänkbart.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag har i praktiken botat "skeva bromsskivor" genom misshandel av bil och bromsar på Sviestad en gång.

Har dessutom återmonterat de tidigare skeva (innan Sviestad) bromsskivorna nyligen och de är fortfarande oskeva.

*apropå detta kommer jag indirekt att sakna mina instruktörers sprättande med fötterna inför inbromsningarna, Dragbilen är ingen muskelbil, men bromsa kunde vi, du och jag!!! *

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Angående Sierra så tror jag det berodde på framvagnen. Står lite om det här(innehåller även ett par foton på den fantastiska konstruktionen):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6145

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



AndersY skrev:
Angående Sierra så tror jag det berodde på framvagnen. Står lite om det här(innehåller även ett par foton på den fantastiska konstruktionen):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6145
Direktlänk till bilden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=77572#77572

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41544

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
Jag har i praktiken botat "skeva bromsskivor" genom misshandel av bil och bromsar på Sviestad en gång.

Har dessutom återmonterat de tidigare skeva (innan Sviestad) bromsskivorna nyligen och de är fortfarande oskeva.

*apropå detta kommer jag indirekt att sakna mina instruktörers sprättande med fötterna inför inbromsningarna, Dragbilen är ingen muskelbil, men bromsa kunde vi, du och jag!!! *



Jag har fått REDIGT kraftiga vibrationer pga ojämn beläggning av överfört material med perfomance frictions belägg för några år sen. Massiv misshandel på Autobahn på vägen till ringen hjälpte inte och jag höll på att ge upp. Men efter några varv på ringen så var det helt borta och kom aldrig tillbaka.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13278



så lösningen för mina skivor som jag trodde hade slagit sig är alltså ordentlig bruk av bromsarna? Det känns ju både billigare och intressantare...

Ska köpa nya belägg fram till våren och kan ju passa på att montera skivorna då igen före nästa års banpremiär.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Magnus Thomé skrev:

Jag har fått REDIGT kraftiga vibrationer pga ojämn beläggning av överfört material med perfomance frictions belägg för några år sen. Massiv misshandel på Autobahn på vägen till ringen hjälpte inte och jag höll på att ge upp. Men efter några varv på ringen så var det helt borta och kom aldrig tillbaka.


Hör inte till tråden, men det här visar att man aldrig får samma belastningar på "gatan" som på banan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Är det en Myt att bromsskivor slår sig?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (20489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande