Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Är det en Myt att bromsskivor slår sig? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (20488 totalt) |
Sökfunktionen är bra att ha, se tex
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Bra artikel (från en av Fulings söktips):
http://www.stoptech.com/whitepapers/ _________________ Jörgen Eriksson |
||||
jag har då haft skivor som slagit sig... köpte nya brembo skivor i våras och när jag var på anderstorp i våras så fick jag mer och mer vibrationer vid bromsning... dessa försvann helt då jag satte på ny svarvade skivor...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||
De behöver inte ha varit slagna för det Se Jet's länk. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Tror? Jag tror ingenting om slagna och pulserande skivor. Det är så det blir om man överhettar dem med hjälp av bromsklossar. Termisk pulsation är ett helt forskningsområde, så fenomenet finns och bland folk som släpar ut vardagsbilar på bana är det allt för vanligt.
Den RS6+ jag körde sist hade lätt pulserande bromsar, men inte mer än att det var under nivån för irritation. / Jonas Jarlmark |
||||
svinbra. _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||
tja, jag har dom liggandes hemma så jag kan kolla upp dom... men om dom inte har slagit sig, varför blir dom bra av svarvning? Dom jag har på nu fick jag vibrationer av, jag utgick från att de hade slagit sig, lämnade in dom på svarvning och nu har jag inga vibrationer? Svarvar man bort beläggningar från bromsbeläggen? Planen är att göra samma med brembo skivorna som jag använde på anderstorp då de enbart är använda ca 200 mil gata och 15 mil bana.. edit: om jag skrivit snabbare kanske inte flera redan hade svarat på min fråga.... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Det har blivit lite av en semantisk fråga som jag ser det.
En skiva som kallas "skev" är oftast inte skev utan har (som man kan läsa på de ovanstående länkarna) fått "fläckar" av förändringar i materialets ytligare delar. Och skivan blir ofta inte bra förrän man svarvat ner en bit på ytan. Som sagt läs på länkarna! _________________ Magnus Thomé |
||||
en fråga bara. Så som jag förstog det genom att skumma igenom stoptechs artikel på ämnet så är orsak till fladdriga bromsar att det bildas kristalina områden på skivan som dessutom har väldigt dålig värmeledningsförmåga.
Bildas dessa för att: a) skivan är "förliten" och uppnår för höga temperaturer = beläggen överhettar och släpper ifrån sig material? b) skivan är av undermålig kvalitet? c) beläggena överhettar och släpper ifrån sig material random? Kommer ihåg att bla ford sierra hade jätteproblem med detta för ett antal år sedan och att bilarna togs in i tid och o-tid för att svarva om skivorna. När man köper blåa pagid så berättar instruktionerna att man skall slipa skivorna med 1000 våtslip för att sen tvätta med bräkleen, är detta för att försöka ta bort ev kristalina områden, eller bara vanligt mög från dom kassa gatbeläggen? _________________ Niclas Dahlgren Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita |
||||
När jag forskade på våta kopplingars tribologi sprang jag på ett fenomen som kallas termoelastisk instabilitet. I princip så bygger det på att i vissa punkter på friktionsytorna i en broms eller koppling skapas mer värme än i andra punkter, pga ojämnheter eller överfört material. Man skulle för enkelhetens skull kunna säga i de punkter om höjer sig över ytan. I dessa punkter skulle då värmeutvecklingen vara större är i övriga punkter, eftersom kontakttrycket är högre här, vilket i sin tur orskakar temisk expansion i dessa punkter som skapar ytterligare temperaturutveckling och expansion. Instabilt helt enkelt. I ett längre perspektiv kommer topparna naturligtvis att nötas ner men kom ihåg att nötningen i bromsskivan är liten i jämförelse med den i belägget. Värmeutvecklingen i dessa punkter skulle kunna orsaka lokala fasomvandlingar i bromsskivan, det sista var min egen gissning.
Förmodligen är det inte så enkelt att det är höga punkter i bromsskivan utan troligare överfört material från belägget. Staffan Jacobsson, professor i uppsala, har publicerat en del om fordonsbromsar för den som vill läsa vidare. Jang, Khonsari på University of Louisiana har publicerat artiklar om termoelastisk instabilitiet i våta kopplingar, jag tror en heter 'on the formulation of hot spots in wet clutch systems' men den är riktigt svårförstådd. Jag har iaf inte kommit igenom den. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
jag har läst en del om detta och tror att många skivor inte är skeva om du skulle mäta upp dem..
och jag har provat att blästra skivor, och det har hänt att vibrationerna har slutat efter det.. men efter anderstorp (slc) nu i år så hade vi skivor som kändes rejält skeva (nu är man ju inte säker på att de är skeva) men efter att han som svarvade dem mätt upp dem så fick man det på papper att de var skeva. angående ford sierras skivor så fick jag hör att de slarvade under tillverkning med dessa skivor, och att det var därför det var problem.. men en hörsägen så det behöver inte vara sant, _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Det var just denna länk jag läst och glömde lägga in den i min tråd. Tack. Glömde såklart sök funktionen oxå, men har läst det mesta nu. Kan någon förklara vad som faktiskt sker om man ex har fått bromsbelägg på skivorna och de då vibrerar i bil och ratt under inbromsning. Vad jag söker förklaring på är följande=från gång till annan har detta syndrom försvunnit efter ett par dagars normal körning efter bankörningen och allt är ok. Men vid något tillfälle har det ej försvunnit, men det går som alltid bort då jag kör riktigt hårt och får temp i bromsarna. När kalla är det som värst igen. Vill påpeka att det aldrig vibrerat i pedalen. I övrigt om man nu mot förmodan har lyckats att slå sina skivor, är det inte även då så att det känns mycket mindre vibrationer om något alls när skivorna är riktigt varma. För att när de blir kalla igen kännas riktigt ordentligt av vibar igen?? Har upplevt det så Tack för svar _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag har i praktiken botat "skeva bromsskivor" genom misshandel av bil och bromsar på Sviestad en gång.
Har dessutom återmonterat de tidigare skeva (innan Sviestad) bromsskivorna nyligen och de är fortfarande oskeva. *apropå detta kommer jag indirekt att sakna mina instruktörers sprättande med fötterna inför inbromsningarna, Dragbilen är ingen muskelbil, men bromsa kunde vi, du och jag!!! * _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Angående Sierra så tror jag det berodde på framvagnen. Står lite om det här(innehåller även ett par foton på den fantastiska konstruktionen):
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag har fått REDIGT kraftiga vibrationer pga ojämn beläggning av överfört material med perfomance frictions belägg för några år sen. Massiv misshandel på Autobahn på vägen till ringen hjälpte inte och jag höll på att ge upp. Men efter några varv på ringen så var det helt borta och kom aldrig tillbaka. _________________ Magnus Thomé |
||||
så lösningen för mina skivor som jag trodde hade slagit sig är alltså ordentlig bruk av bromsarna? Det känns ju både billigare och intressantare...
Ska köpa nya belägg fram till våren och kan ju passa på att montera skivorna då igen före nästa års banpremiär. _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Hör inte till tråden, men det här visar att man aldrig får samma belastningar på "gatan" som på banan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Sparade trådar/FAQ Är det en Myt att bromsskivor slår sig? | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (20488 totalt) |