| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ritningar och skisser på Uprights och bärarmar ?
|
3 besök senaste veckan (2364 totalt) |
|
Hej Hållet på att tillverkar uprights och bärarmar till mitt bygge och undrar om där är någon som har bra ritningar och skisser som man kan jämföra med. Har gjort prototyper men skulle vilja ha lite mer desigen förslag. Tacksamm för tipps och ider Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
Re: Ritningar och skisser på Uprights och bärarmar ?
Det finns ett par måttskisser på min hemsida en bi ner. http://hem.passagen.se/hemipanter/ Tämligen likt även Lambhorginis och exakt som BMW M1. Men det är Pantera. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Prova att göra tvärtom
Lägg upp lite bilder på dina konstruktioner så ska du nog se att det kommer tips och idéer. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Tack så mycket Köpte din bok precis före sommaren så det har varit en mycket god lektyr Vet du vart man kan få hjälp att få uprights och bärarmar gjorda ? Tack så mycket på förhand Mvh Björn
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
Hej Kristian Helt klart ett bra alternativ också Får väl fixa i hop något sedan under våra racerbilar fliken. Skall försöka få med mig Johan också som har hjälpt mig att rita 3D ritningar... han håller nämligen på med en seven som jag tror kommer att utmärka sig regelt i kvalite.
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||
|
Man tackar för förtroendet! Nu står det inte direkt HUR långa, vinklade eller just inga direkta konstruktionsråd alls i min bok. Anledningen är att man ofta har begränsad frihet designmässig och då mest behöver veta vad för effekter en viss layout har. Vidare är ämnet stort och komplicerat. Nu har jag emellertid jobbat med "Spöklikt rollcentrum", och där visar sig en hel del effekter som är av värde vid design av A-armar. Jag lurar på att tåta ihop någonting mer specifikt om just A-armsdesign. Det är en sådan mängd saker som påverkas här så jag finner det svårt att få en enkel tråd att följa. Men jag kanske får ihop nått ändå... Jag har inga kontakter på nåon som gör dessa jobb. Mina egna gjutna upprights som finns med på min hemsida kan jag aldrig tänka mig att någon skulle åtaga sig att tillverka. Enbart formarna själper vilken budget som helst. Gjutningen kostar och maskineringen kräver omständig uppriggning. Enbart lagren kostar ca 5000:-. Sedan skall man svarva en hjulaxel. A-armarna däremot är betydligt enklare. Men det är ändå ett hobbyjobb för jag tror inte man kan få betalt för tidsåtgången. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Det går att använda styrspindlar från en lämplig frammhjulsdriven bil frö bakvagnens upprights, förutsatt man hittar några med lämplig geometri.
sen sätter man ett toe-stag istället för styrstagen så man kan justera toe oxå. |
||||
|
Hej Göran Ser fram emot om det kommer ut en ny bok
Jag kommer troligtvis utgå från ett runt aluminium ämne där jag sedan svetsar fast tornen till infästningarna av bärarmana. Hade varit fräck om man hade lyckats att hitta på någon bra lösning där man får kylning vid lagerbana också. Titta lite på uprightsen som Mclaren F1 har och dom har något som ser ut som en turbin... mkt fräckt men kanke inte så stort behov så det blir nog inget sådant till mitt projekt.
Skulle behöva hitta någon som kan lev ovalarör till bärarmana någon ide ? Mvh Björn
||||
|
Hej Magnus
Jo det är helt klart en lösning... men ser just måtten med gemetrin som ett svårt problem... Och offtast så är det gjutna uprights och då är där inte så mycket man kan göra vid bearbetning med dom i efterhand
Tycket om iden med Toe-stag i staället Tack för tippset i alla fall Mvh Björn
||||
|
Har du några bilder på ett Mclaren F1 upright? Det låter intressant.
(Håller på att utveckla en hjulupphängning inom Formula Ford reglementet i ett skolarbete och är därför mycket intresserad i ämnet) _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
|
Japp
skall bara fixa fram det i elektronisk from så skickar jag det till dig Då Mclaren är min absoluta favorit så har jag MYCKET matrial om det
||||
|
Jag vill också se en McLaren upright.....
Björn ==> kan du inte lägga upp en bild här i tråden istället..
_________________ Staffan Lindén Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343 Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight= |
||||
|
Tjenare Staffan
Klart att jag skall göra det skall se om jag inte kan scana in lite bilder i helgen.
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (2364 totalt) |