| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankskum - inhandla var till rätt pris?
|
1, 2 >> 8807 besök totalt |
|
Tankskum - inhandla var till rätt pris?
Det billigaste jag har hittat hittils är 25 kr/l, hos Jan&Lisa. Eftersom jag vet vad det kostar att producera skumplast av god kvalitet så vet jag vilket löjligt överpris det är (liksom på de flesta andra racinggrejor). Så frågan är var man handlar det till rimlig peng? _________________ Pär Hylander |
||||
|
25:-/l är 10:-/l billigare än vad jag lyckats hitta... Tackar
Vi kanske kan ordna mängdrabatt? Jag vet åtminstone en till på forumet som är intresserad förutom mig själv. Blir vi några stycken och kan sambeställa så ska vi nog också kunna ordna ett bra (bättre) pris. _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
Jag hade tänkt stoppa det i vanliga tanken på 924:an ja, den har armaturen i ett rör så det lär gå bra.
Har kommit så långt att det är enligt spec MIL-B-83054 materialet "ska" vara. Har dock inte hittat någon "rätt" källa/kanal än. http://store.summitracing.com/defaul _________________ Pär Hylander |
||||
Utan ngn gång ha sett detta i verkligenheten så föreställer jag mig att det är ungefär som en skumplastmadrass i karaktären. Så lagom stora bitar som man kan komprimera ihop och trycka igenom armaturhålet ja. _________________ Pär Hylander |
||||
Jaha, jag hade föreställt mig det mer som ett hårt skum á la rohacell. _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
Finns inga dumma frågor
Har kikat runt lite nu och det finns tydligen tre varianter under samma Mil-spec. Skiljer lite i användningsområdet (metanol, bensin etc). För att FIA ska vara nöjda behöver minst 80% av tanken vara fylld med skum. Eftersom det är lite tvättsvampsstuk på skummet så bör det gå att få ner det genom befintliga öppningar utan att behöva kapa/svetsa. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Gjorde liten kontroll bland mina vanliga underleverantörer utan att få napp Fast det är nog inte hela världen... En pryl för 5:- kostar 50:- med FIA-dekal och 500:- med FAA/EASA-dekal
_________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag har ryckt i några trådar här oxo (DIAB och dess leverantörer), ev är tankskum PUR-baserade och om ngn dag tror jag att jag vet mer, av en leverantör av råmaterial till skum som tankskum ...
_________________ Pär Hylander |
||||
Från Premier fuel systems ltd: "Safety foam is a flexible polyurethane foam with fully open pores, composed of a skeletal network of tiny lightweight interconnecting strands which act as a three dimensional fire screen" "Premier supplies three types of Safety foam each with a different porosity, density, colour and chemical nature (polyether or polyester)." _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det blir väl läge för gruppköp om du får napp? _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
jag ska skicka min tank till england för reklamation och kan kolla vad jag skulle få betala för skum där.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
du slipper inte catchtank utan den stora fördelen är att bensinen inte skvalpar runt och stör med viktförskjutningar samt om tanken går sönder, så blir spridningen av bensinen mindre.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Nackdelen som jag ser det är problemet med tankmätaren? Är det Saab som har armaraturen i ett rör? På dom bilar jag har haft nöjet att leka med armaraturer har det alltid varit en arm med flottör på.
_________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
|
Har fått standarden, sedan okt. 2003 har MIL-B-83054 ersatts med MIL-DTL-83054C (den jag således fick). Ingen jättelik standard, 28 sidor med olika föreskrivna testmetoder och krav på testresultat, krav på leveransdokumentation osv.
Det finns fem olika typer av skum, tre olika polyester-skum och två olika polyeter-skum. Alltså ingen PU!!
om SBF/FIA kräver enligt standarden får alltså inte de uretanskum som idag säljs användas !? Det som skiljer mellan typerna är bl.a. porositet, densitet, mekaniska egenskaper och färg(!) _________________
Ny kulbil i garaget.
|
||||
|
Re: Tankskum - inhandla var till rätt pris?
Betänk några få saker innan du tycker det är överskum. Det finns väldigt skiftande kvalite på dessa tankskum, de sämre släpper ifrån sig lite krafs som sätter igen filter, förgasare etc. De bättre gör inte det. Så några kronor insparade kan bli dyr historia för insprutningen. Sedan om det dyrare är bättre är en annan fråga, men har hela sommaren sett skillnaden då farsan och jag har olika märken och den ena släpper skit. Nästa sak är om man tänkt åka på vanlig mackbensin eller tänkt köra med räjssoppa (köpt eller hemgjord). Räjssoppa har en förmåga att käka/lösa upp en del olika plaster... och de jag kommit i kontakt med är ungefär som skumgummi i formbarhet så man kan mata i de genom armaturhål etc. Nästa är att de 'snor' lite bränsle. Har du en tank på 30 liter och har kunnat köra tills det var 6 liter kvar tidigare får du räkna med att tanka när det är 8-9 liter kvar numer. Volymen bränsle finns i tanken, dock uppbundet i skummet och sakta nedsipprandes. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tankskum - inhandla var till rätt pris?
|
1, 2 >> 8807 besök totalt |

