Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tjocklek på aluinsug?
2 besök senaste veckan (2135 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tjocklek på aluinsug?

Funderar på att bygga ett nytt insug till bilen. Tänkte göra det med en platta som bultas i toppen samt 4 rör som går upp till ett plenum där jag även tänkt att bygga in en vattenkyld intercooler.
Hur tjock aluminiumplåt bör man använda för att allting ska hålla? Det kommer att bli rätt stora belastningar eftersom jag tänkt att montera kompressorn i på insuget. Självklart får man staga upp det så att det inte hänger i insugsrören enbart.

MVH Jonas

Ps, var kan man få tag på aluplåt i 08-området om man vill slippa köpa jättebitar för jättepengar?

Nykvarn
Här sen Jan 2003

Beror ju på vikten på kompressorn och hur bra stagat allt är. Så det är svårt att svara på.

Metallvaruhuset i Spånga har en liten shop där man kan köpa spillbitar med lite rabatt.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Tjocklek på aluinsug?

M3Jonas skrev:
Funderar på att bygga ett nytt insug till bilen. Tänkte göra det med en platta som bultas i toppen samt 4 rör som går upp till ett plenum där jag även tänkt att bygga in en vattenkyld intercooler.
Hur tjock aluminiumplåt bör man använda för att allting ska hålla? Det kommer att bli rätt stora belastningar eftersom jag tänkt att montera kompressorn i på insuget. Självklart får man staga upp det så att det inte hänger i insugsrören enbart.

MVH Jonas

Ps, var kan man få tag på aluplåt i 08-området om man vill slippa köpa jättebitar för jättepengar?

Det där är ingen lätt sak att svara på. Ska det vara in intercooler i den så blir den av nöden rätt stor. Det blir även svårt att staga hur som helst. Det hänger mycket på hur stora plana ytor du får. Kan du hålla svängda ytor så stadgar dom sig själv rätt bra. Den måste också bli delbar så du kan montera coolern.
Då kan man ju använda förbandet som stabiliseringsprofil. Men det är ändå rätt beskedliga tryck det handlar om nått kilo/cm2 eller så, ingen gastub direkt. Som sagt, konstruktionen avgör materialtjocklek.

Göran Malmberg

Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tavk för svaren. Inser nu att frågan är mer eller mindre omöjlig att svara på. Om vi struntar i att kompressorn sitter där. Hur tjockt material brukar man bygga i om man ska göra ett insug som är avsett för överladdning?

Umeå
Här sen Dec 2002

Beror oxå till stor del av formen... gör man det helt runt så räcker säkert 3mm, men jag har gjort mitt i 6mm, det kanske är lite i överkant men det var det alu jag hittade på jobbet.. men 4-5mm räcker säkert...

Beror ju oxå lite på hur mycke man ska ladda.. polaren laddar 2,2bar i sin audi och hans gamla insug i 3mm vart som en ballong å sprack.. troligt vis av utmattning.

Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003

Plåttjockleken som krävs för de laddtryck man kör med på bensinmotorer, hur mycket man än laddar, så rör det sig om tjocklekar i tiondelars mm. Problemet är snarare undertrycket, plenumet bör ju inte kollapsa som en ubåt som har gått ned för djupt. Ett annar problem är laster som inte orsakas av trycket eller dåliga svetsningar eller konstruktioner som inte är lämpliga.
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Har sett varianter där materialet är så tunnt så plenumet står och "andas" pga undertrycket i motorn. Att det sedan klarar av trycket när man laddar på är en annan femma. Klarar inte en vanlig plastdunk av ca 10bars tryck btw?

Många gjutna insug är cirkus 5 mm i tjocklek. Men 3mm och inte allför stora plana ytor brukar gå fint.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Vad för typ av kompressor har du tänkt dig att använda dig av Jonas?

Skruv?

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
JohnC skrev:
Vad för typ av kompressor har du tänkt dig att använda dig av Jonas?

Skruv?

Jag kommer att använda mig av en Autorotor skruvkompressor. Tyvärr kommer det att bli en del raka ytor men insuget kommer att vara ca 50x25x15cm så det blir inte sådär jättestort. Dessutom kommer intercoolern sitta mitt i och även hjälpa till att stadga upp det hela.
Någon som har tips på var man kan köpa lämpliga trattar för vettiga pengar?

Såhär nånting är tanken att det ska se ut.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tack Anders.
Det där var helt klart intressant.
Hade från början tänkt att använda mig av alurör som man sen svetsar på en tratt på men med dessa runners skulle man kunna använda hela rören och då bara svetsa fast dem i plenumet och i plattan mot toppen.
Fast hmm, då känns det väl rätt så klent med 2mm gods i runnersena... ?

Dessa verkade annars intressanta: http://www.g-e-t.biz/bilder/46-56.jpg

Tjocklek på aluinsug?
2 besök senaste veckan (2135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande