Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (5418 totalt) |
Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"
Skall svetsa underredet på bilen samt lägga på tecktyr. Har sett på bild "någonstans" en ställning som var fast satt i kofongar-fästena. Den var konstruerad som ett "Stativ" och var bra mycket smidigare än den nedan. Någons som fattar vad jag pratar om och har ideér vart jag finner en sådan? http://www.lerocustom.com/bilvalt_3.htm _________________ Charlie Aldenstam Försöker få fart på min B-Ascona från -77 |
||
Svetsade ihop en ställning som jag bultade i fram- och bakvagnsinfästning. Fungerade ganska bra.
Finns en bild när karossen står på biltransportkärran på: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14459 |
||
Re: Söker: Enklara variant av "Tip Girl/ Bilvält"
Jag har två stabila stativ så att jag kan snurra runt min kaross. Men frågan är om de är smidigare än bilvälten i länken? Det är lite jobb att tillverka adaptrar mellan stativ och bil osv. Sen vet jag inte om stötfångarfästena är att rekomendera, på bilen jag håller på med är dom inte det... _________________ /Kristian Elisson |
||
Hej Charlie!
Det är en helt ok. fråga du ställer, men för att få ställa den så ska du egentligen skriva en liten presentation om ditt projekt i avdelningen "Våra rejs- och banåkarbilar". (Se forumreglerna högst upp i denna avdelningen.) Jag efterforskade lite och hittade en tråd där du skrivit om att det skulle bli en busbil med bur etc. Hade jag inte hittat den så hade din fråga blivit förpassad till papperskorgen. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Jag tar mig i kragen och lever upp till kraven ![]() _________________ Charlie Aldenstam Försöker få fart på min B-Ascona från -77 |
||
Här finns en begagnad för 5500kr
http://www.blocket.se/view/3723101.h _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||
Det finns en hydraulisk lyft på http://www.bengtsbilmaskiner.nu/ för 6900 kr som tippar bilen 45 grader. Det verkar som om man inte behöver ta bort hjulen när man använder denna. Det ser rätt tufft ut att lyfta mitt på tröskeln. En planka mellan lyft och och tröskel vore nog på sin plats.
Det är rätt mycket jobb att bygga ett bra stativ med fästen och antagligen måste du ta bort motorn för att göra bilen lättare. Måste man ha ett stativ? Går det inte att ta bort motor och axlar och sedan ställa en sidans tröskel på ett par gamla däck och så bjuder man in ett par stadiga kompisar (tip-boys?) att lyfta upp den andra sidan? Det är väl ett garanterat sätta att skrapa lacken på men kanske möjligt om bilen ska lackas efteråt i alla fall. Det behövs några personer eftersom bilen känns rätt tung när den tippar över. Glöm inte att staga upp karossen med några rejäla stag åt båda hållen. _________________ Sten Isaksson |
||
Men jag har funderat hur är det att välta bilen så på sidan, kommer det inte att rinna ur all bensin och motor olja?
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
om man tippar en bil upp mot en 90 grader så kommer olja att rinna ur motorn, växellådan och kanske bakaxeln. Bensin, bromsvätska och spolarvätska kommer också att rinna ut. Reservhjul, domkraft och annat löst kommer också att flyga omkring.
Det verkar som om de flesta som har karossen på en roterande ställning har bara en tom kaross (ex Arnes BMW 320 här på formet). Det finns säkert en orsak till det. ![]() _________________ Sten Isaksson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (5418 totalt) |