Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montering av motor o växellåda...
2188 besök totalt
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425


Trådstartare
Montering av motor o växellåda...

Har precis börjat måtta upp ungefär var motorn skall sitta i mitt Se7en-bygge och på grund av växellådans ytterdimensioner som tyvärr bygger mest på förarsidan är jag på väg att montera hela paketet parallellförskjutet 20 mm åt höger i ramen. Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen...


Håller ni med eller är jag ute och cyklar?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Re: Montering av motor o växellåda...

Mats Friberg skrev:
Har precis börjat måtta upp ungefär var motorn skall sitta i mitt Se7en-bygge och på grund av växellådans ytterdimensioner som tyvärr bygger mest på förarsidan är jag på väg att montera hela paketet parallellförskjutet 20 mm åt höger i ramen. Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen...


Håller ni med eller är jag ute och cyklar?


Precis, spelar ingen större roll så länge motor/växellåda är parallel med pinjongen.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Montering av motor o växellåda...

Mats Friberg skrev:


Håller ni med eller är jag ute och cyklar?


Mina Cobra-kit har alltid haft motorn förskuten 25 mm, mot pasagerarsidan.
Funkar kanonbra.. thumbs up

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



Viktfördelningen borde väl bli lite bättre också iom man kör medsols-varv på de allra flesta banorna?
Men om man överdriver förskjutningen, kommer väl bilen att understyra i vänstersvängar och tvärtom?

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425


Trådstartare
Tack för svaren - känns alltid bättre att få de bekräftat från opartiska personer!

Då förtsätter jag på denna linjen i morgon då.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

ta och gör ett överslag på vad det gör åt hörnvikterna.

Spåntat så blir diagonalen hf-vb tyngre än vf-hb pga motor/växellådsflytt åt höger och att köttklumpen sitter vänster.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Hmm dubbelpost

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425


Trådstartare
>>Johan

Jag tror inte att skillnaden mellan hörnvikterna blir så stor eftersom jag troligen kommer att montera motorn lutande lite åt vänster samtidigt som jag förskjuter den åt höger...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11020



Mats Friberg skrev:
Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen...

Varför måste motor/växellåda vara parallell med diffklumpen??

Alla bilar har ju inte kardanen rak i höjdled, varför skulle den då behöva vara rak i sidled?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag har ingående axel i diffen förskjuten åt höger, det kan inte vara helt ovanligt.

Vet inte om vevaxeln sitter centrerad men jag tror det.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



DJ skrev:
Mats Friberg skrev:
Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen...

Varför måste motor/växellåda vara parallell med diffklumpen??

Alla bilar har ju inte kardanen rak i höjdled, varför skulle den då behöva vara rak i sidled?



Altså, det som sägs är inte att de måste vara i linje, men att det är en fördel om tänkt förlängning av vevaxel-växelåda är parallell med ingående axel i diffen, både i sidled och i höjdled.

Begge förutsätter ju att kardanen inte är parallell med ovanstående, men har samma vinkel mot begge.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Re: Montering av motor o växellåda...

ButterflyRacing skrev:
Mina Cobra-kit har alltid haft motorn förskuten 25 mm, mot pasagerarsidan.
Funkar kanonbra.. thumbs up

Vad är det för Cobra-kit du säljer?
Har inget garage så ett eventuellt bygge är inte aktuellt inom en överskådlig framtid, men det är alltid kul att veta.
Hur pass komplett är det?
Motor m.m.?
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11020



Magnus L skrev:
DJ skrev:
Mats Friberg skrev:
Enligt mina funderingar borde detta inte vara negativt så länge motorn fortfarande är parallell med diffklumpen...

Varför måste motor/växellåda vara parallell med diffklumpen??

Alla bilar har ju inte kardanen rak i höjdled, varför skulle den då behöva vara rak i sidled?



Altså, det som sägs är inte att de måste vara i linje, men att det är en fördel om tänkt förlängning av vevaxel-växelåda är parallell med ingående axel i diffen, både i sidled och i höjdled.

Begge förutsätter ju att kardanen inte är parallell med ovanstående, men har samma vinkel mot begge.


Aha!

För att få konstant utväxling vevaxel/pinjong när man har knutkors, med andra ord.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Magnus L skrev:

men att det är en fördel om tänkt förlängning av vevaxel-växelåda är parallell med ingående axel i diffen, både i sidled och i höjdled.



Det är snarare ett krav........annars vibrerar det som fan....

poh99 skrev:
Vad är det för Cobra-kit du säljer?
Har inget garage så ett eventuellt bygge är inte aktuellt inom en överskådlig framtid, men det är alltid kul att veta.
Hur pass komplett är det?
Motor m.m.?


Jag har tillverkat Cobra kit, "Cobra by Butterfly" , sedan 1981.

Grundkitet är kaross och chassi........men jag har även levererat nyckelfärdiga bilar.
Allt enl. kundens önskemål...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Min motor (saab i seven ) sitter 25 mm förskjuten åt höger då även min diff (Opel omega) är orginal 25 mm förskjuten åt höger. ( lika långa driv axlar )

Vikt mässigt bode det vara positivt däremot så får jag lite problem i kardan tunnelen då passageraren får det lite smalare ( viket är bra för mig och min bak )

Skjuta allt åt höger är klart en fördel när man skall trockla styr stången genom Turbon..... men det kanske du redan märkt

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425


Trådstartare
supersonett skrev:
Skjuta allt åt höger är klart en fördel när man skall trockla styr stången genom Turbon..... men det kanske du redan märkt


Nu har jag styrväxeln framför framaxeln så det skall förhoppningsvis gå att lirka dit rattstången utan att plocka bort vattenpumpen!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



thumbs up så du klarar turbon utan problem alltså
Att jag däremot fick problem med vatten pumpn är ju på grund av att man inte tänkt igenom alla packnings problem från början. Men det blev ju bara att betala sig ur problemet ( el pump )

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Skruva banåkabil
Montering av motor o växellåda...
2188 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande