Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mycket fjädrar en låsring tillbaka när den är monterad?
1008 besök totalt
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare

Lite skum topic men jag ska förklara läget... Har rivit en drivaxel och bytt damasker och grejat. Har inte så bra verktyg så man får ta vad man haver. För att göra en tämligen lång hitoria kort så blev drivaxeln lite märkt av min framfart med hammaren. Godset precis ovanför där låsringen ska sättas sjönk ner lite på ett ställe vilket gjort att låsringen inte går på helt smärtfritt. Tror dock att låsringen sitter ok men vill dubbelkolla med er. Den sitter lite spännt och är alltså inte lika "slapp" som när den inte är monterad. Gapet som är vid öppningen på den är kanske det dubbla mot vad det är i "slappt" läge.

Hmm... Förstår knappt själv vad jag skrivit men är för trött för att komma på bättre formuleringar. Men kanske förstår någon vad jag menar? =) Frågan är alltså om jag kan andas ut och forsätta ihopmonteringen eller om jag ska gå loss på bocken med drivaxeln...

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

hej henrik. menar du att spåret i axeln blev tajtare?

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Re: Hur mycket fjädrar en låsring tillbaka när den är monter

NEo skrev:
Lite skum topic men jag ska förklara läget... Har rivit en drivaxel och bytt damasker och grejat. Har inte så bra verktyg så man får ta vad man haver. För att göra en tämligen lång hitoria kort så blev drivaxeln lite märkt av min framfart med hammaren. Godset precis ovanför där låsringen ska sättas sjönk ner lite på ett ställe vilket gjort att låsringen inte går på helt smärtfritt. Tror dock att låsringen sitter ok men vill dubbelkolla med er. Den sitter lite spännt och är alltså inte lika "slapp" som när den inte är monterad. Gapet som är vid öppningen på den är kanske det dubbla mot vad det är i "slappt" läge.

Hmm... Förstår knappt själv vad jag skrivit men är för trött för att komma på bättre formuleringar. Men kanske förstår någon vad jag menar? =) Frågan är alltså om jag kan andas ut och forsätta ihopmonteringen eller om jag ska gå loss på bocken med drivaxeln...

Tips: Låsringsspår på typ drivaxlar brukar gå utmärkt att "renovera" med bågfilen!
Iallafall efter sån misshandel som du beskriver
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Trådstartare
gzon skrev:
hej henrik. menar du att spåret i axeln blev tajtare?

precis! Hmm... kanske skulle försöka få fatt i en bågfil som det tipsas om.

gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

bågfil eller en vanlig fil i litet format funkar bra. Har du ingen så kan du smyga med dig flickvännens nagelfil ut och prova.

Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

gzon skrev:
bågfil eller en vanlig fil i litet format funkar bra. Har du ingen så kan du smyga med dig flickvännens nagelfil ut och prova.

Haha

Ja, det man inte vet har man heller inget ont av...

Kan ju bara tänka mig min sambos reaktion om jag stog med hennes nagelfil och filade på en fettig drivaxel
Citera
Skruva banåkabil
1008 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande