Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 CD
1, 2, 3   >>
7335 besök totalt
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
Jaha, då var det kanske dax att presentera mitt lilla projekt/bil då.....

En Saab 9000 CD av årsmodell 1990, just nu med en original 2.3 sugmotor i.....

I garaget står en 2.0 turbo-motor helt nerplockad i sina minsta beståndsdelar och väntar på att fixas iordning... mina planer är att få ut kanske runt 3-400 hästar på sin höjd...

det som skall förändras på motorn då?
*vassare topp, har en 2.3 topp i motorn som sitter i bilen just nu, den ska planas vid behov och portas.. Om jag inte hittar en korttopp, då blir det självklart en sådan istället...
*kraftigare spridare ska stoppas i, kanske i klass med 550cc....
*kraftigare bränslepump och btr
*kolvarna skall slipas till och viktas
*kammarna skall slipas till och justeras
*ett grenrör skall förhoppningsvis byggas
*när ekonomin tillåter så kommer det en större turbo, just nu sitter original liten sak

*allt ska målas och snyggas till

sen är det resten av bilen som skall piffas till med, och få ett lite mer "killer"-look....
*ett body-kit skall tillverkas
*bredda fram- & bak-skärmar
*kolfiberhuv och lättning?!

när det gäller väghållning så är jag lite delad i uppfattningen
*bättre skivor, slitsade och ventilerade runt om
*4-kolvsok fram med bättre belägg
*kanske sänkning, vet faktiskt inte?!
*powerflex bussningar på alla tänkbara ställen

jaa, detta ser väl ut att kunna bli ett litet trevligt projekt va?


någon som har kommentarer eller kanske en del idéer om vad jag kan göra med motorn får gärna komma med lite förslag.... här finns ju en del duktiga människor, om man säger så

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



_coffe_ skrev:
Jaha, då var det kanske dax att presentera mitt lilla projekt/bil då.....

En Saab 9000 CD av årsmodell 1990, just nu med en original 2.3 sugmotor i.....

I garaget står en 2.0 turbo-motor helt nerplockad i sina minsta beståndsdelar och väntar på att fixas iordning... mina planer är att få ut kanske runt 3-400 hästar på sin höjd...

det som skall förändras på motorn då?
*vassare topp, har en 2.3 topp i motorn som sitter i bilen just nu, den ska planas vid behov och portas.. Om jag inte hittar en korttopp, då blir det självklart en sådan istället...
*kraftigare spridare ska stoppas i, kanske i klass med 550cc....
*kraftigare bränslepump och btr
*kolvarna skall slipas till och viktas
*kammarna skall slipas till och justeras
*ett grenrör skall förhoppningsvis byggas
*när ekonomin tillåter så kommer det en större turbo, just nu sitter original liten sak

*allt ska målas och snyggas till

sen är det resten av bilen som skall piffas till med, och få ett lite mer "killer"-look....
*ett body-kit skall tillverkas
*bredda fram- & bak-skärmar
*kolfiberhuv och lättning?!

när det gäller väghållning så är jag lite delad i uppfattningen
*bättre skivor, slitsade och ventilerade runt om
*4-kolvsok fram med bättre belägg
*kanske sänkning, vet faktiskt inte?!
*powerflex bussningar på alla tänkbara ställen

jaa, detta ser väl ut att kunna bli ett litet trevligt projekt va?


någon som har kommentarer eller kanske en del idéer om vad jag kan göra med motorn får gärna komma med lite förslag.... här finns ju en del duktiga människor, om man säger så


Inte för att vara elak eller något, men det där luktar juh väldans mycket rakt frammåt åka
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
*skrattar* jaa, kanske det.... men som sagt... alla möjliga och omöjliga förslag är välkomna... dels för kurvtagning och dels för raktframmåtåa....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Köp ett Bilstein/H&R kit och vettiga bromsar och skit i motorn, lägg de stålarna på däck istället.

Färdigt.

Har du pengar över så bör de gå till hjälm och kläder plus banträffar.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



MaZ skrev:
Köp ett Bilstein/H&R kit och vettiga bromsar och skit i motorn, lägg de stålarna på däck istället.

Färdigt.

Har du pengar över så bör de gå till hjälm och kläder plus banträffar.



Kan bara instämma

Rattvridartid på bana förbättrar din bils banprestanda mer effektivt än att trimma motorn till herrejösseshöjder.

jag vill även oblygt påstå att tillcohmed jag har blivit mindre dålig på att kränga bilen runt kurvor efter dennna sommar
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ski.... i strässfläkt snurran och fukusera på lätting och väghålling i stället så åker du 8 runt stässfläktana på bana. Jag brukar åka med min flintahålk på på STCS:s Stockholm sektionen svängövningar och jag hänger med DUKTIGT.

Hmm jag skriver så jä..... långsamt att det var FLER som hann imällan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Lätta och satsa på väghållning och låt turbon stå... det tycker jag låter bäst!

Bara för att man inte har turbo, så blir det inte tråkigare. Det blir grymt mycket roligare med bra väghållning och bra däck!
Kan säga att min bil gick som turbo hos den förra ägaren, men jag satte i sugmotor när jag skaffade den, satsade på väghållning och däck vilket har gjort att jag har buskul på banorna!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
joo, visst ...

jag tänker trimma upp motorn lite grann i alla fall... vi får se vad som händer mer.... min ekonomi är inte den starkaste.... studerar sista året på gymnasiet och tjänar då 950 spänn i månaden.... det räcker inte sådär jättelångt direkt.... men vi får väl se....

jag vill ju ha en bil som klår dom flesta i rödljusen, samtidigt som jag vill kunna svänga med den rätt hyffsat....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



_coffe_ skrev:

jag vill ju ha en bil som klår dom flesta i rödljusen, samtidigt som jag vill kunna svänga med den rätt hyffsat....


Alltså... inte för att verka taskig, men det första är inte relevant här... Visst måste en bil ha motor för att gå framåt, men för att få en bil svänga-vänlig så är det inte motor som krävs.

Rödljusrace alt. "amerikanska accelerationstävlingar" räknas som off topic här... men vill du veta hur du får bilen att kröa 8:or runt andra bilar på banor så finns det mycket kunskap om det här.

Mvh
Fredrik - Trackday-addict

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
hehe, jag har förstått detta.... men all kunskap tas gärna emot...
jag gör gärna bilen svängvänlig... inget som sätter mig på tvären för....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

_coffe_:
En bra början är att handla denna bok.
https://rejsa.nu/vaghallningsboken/info.asp

Man behöver inga förkonskaper, jo kanske lita typ att en bil har 4st hjul

_________________
Johan Sjölinder
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12857



Figgz skrev:
Rödljusrace alt. "amerikanska accelerationstävlingar" räknas som off topic här... men vill du veta hur du får bilen att kröa 8:or runt andra bilar på banor så finns det mycket kunskap om det här.

och vi som kör amerikanare här på forumet har tvingats bygga om dem till runt runt version bara för att få vara med i gemenskapen!


ett tips; kunskap kommer man långt med, även om böcker är dyra, spar man pengar i det långa loppet... Man slipper alla felköp av delar när man väl sätter igång!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Fast jag hänger inte med i tankegången att det skulle vara dyrare att trimma motor än att bygga väghållning, för mig känns det precis tvärt om...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
jag håller med dig MaZ... jag har fått för mig att det är mycket dyrare att bygga en bil som har en grym väghållning, samt att underhålla den än att bygga en stark och tåligt motor......

kunskap och rätt kontakter löser nästan alla problem

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Klart du ska ha turbomaskin i den. Monterade i en motor från calibra turbon i min astra i vintras och det var nog den bästa modden jag gjort på den bilen någonsin. Så jäkla gött med en vassa vrid när man ska gasa ut ur kurvorna. Men självklart ska du sattsa på väghållningen också.

Calle som gillar turbo

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Calle gsi skrev:
Så jäkla gött med en vassa vrid när man ska gasa ut ur kurvorna.

Calle som gillar turbo


...du menar spinna ut ur kurvorna? Du har ju ingen diffspärr Calle...

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Såvitt jag minns så är det ingen skillnad mellan 2.3i och 2.0T långtoppar så det finns risk att toppbytet inte medför några positiva effekter.

korttoppen passar inte rakt av den heller.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3961



Jodå, 2.3i-toppen skiljer sig mot 2.0-toppen när vi pratar långmotorer. På kortmotorerna däremot är alla toppar "samma".

Men då får vi hoppas vi får se den här bilen på banorna då....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182


Trådstartare
jaa, skilland är det på topparna... Och jag vet även att vissa modifieringar kommer att ske om jag byter topp...

så småningom kommer även denna bil, förhoppningsvis, att komma ut på lite banor och svänga lite... det hade varit så roligt.... men vägen dit ser rätt lång och krokig ut

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



_coffe_ skrev:
jaa, skilland är det på topparna... Och jag vet även att vissa modifieringar kommer att ske om jag byter topp...

så småningom kommer även denna bil, förhoppningsvis, att komma ut på lite banor och svänga lite... det hade varit så roligt.... men vägen dit ser rätt lång och krokig ut


Nu får jag säkert andra SAAB ägare på mig, men går en 9000 nåt vidare på en bana?
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Mattias Hellöre skrev:
_coffe_ skrev:
jaa, skilland är det på topparna... Och jag vet även att vissa modifieringar kommer att ske om jag byter topp...

så småningom kommer även denna bil, förhoppningsvis, att komma ut på lite banor och svänga lite... det hade varit så roligt.... men vägen dit ser rätt lång och krokig ut


Nu får jag säkert andra SAAB ägare på mig, men går en 9000 nåt vidare på en bana?


original så är det väl inte mycket att hurra över men med lite modds så kan det nog svänga riktigt bra.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9000 CD
1, 2, 3   >>
7335 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande